Een verzendverpakking om te zoenen #adv

Een verzendverpakking om te zoenen #adv

Het lijkt alle dagen van het jaar wel pakjesavond aan de voordeuren van de Nederlandse huizen. Hebben we echter als verpakkingsspecialisten het uitpakplezier voor de consument al maximaal op orde?

De ‘Thuiswinkel Markt Monitor’ (uitgevoerd door GfK) rapporteert dat in het eerste half jaar van 2016 ruim 9,5 miljard euro door consumenten online besteed is en dat meer dan de helft daarvan besteed is aan de aankoop van producten, zoals telecom, elektronica en kleding. De overige 4,5 miljard euro bestaat uit aankopen van diensten. Daarmee is de markt voor online productaankopen op jaarbasis zo’n 10 miljard euro waard en wordt het tijd om ons vanuit verpakkingsperspectief kritisch af te vragen of het in de consumentenbeleving inderdaad al vergelijkbaar is met het uitpakplezier op pakjesavond.

Meld je nu aan voor het seminar 'The First Brand Kiss of Webretail' op 23 november 2016 tijdens Packaging Innovations.

Meld je aan

Vouwkarton Platform Nederland voorzitter Peter Klein Sprokkelhorst zette deze vraag als strategisch thema centraal tijdens een ledenbijeenkomst in het voorjaar van 2016. Klein Sprokkelhorst licht het belang voor ons verder toe: “De praktijk leert dat veel online aankopen afgeleverd worden in een verpakking die specifiek voor verkoop en distributie via het winkelschap is ontwikkeld. We zien leidende webretailers zoals Coolblue en nieuwe consumentenmerken die direct exclusief op webretail inzetten, zoals bijvoorbeeld Boldking, nadrukkelijk aandacht besteden aan het moment waarop de online bestelling aan de deur in ontvangst wordt genomen. Als verpakkingspecialisten helpen wij onze klanten om aan alle logistieke eisen te voldoen en de beste merkbeleving voor een product te creëren. Nu online productaankopen zo’n 11 procent van de totale markt vertegenwoordigen, zien we vanuit merken een groeiende belangstelling naar om verpakkingen op online aankopen af te stemmen.”

Voor de uitwerking van het vraagstuk werd marketingstrateeg Bert van Loon bij het project betrokken. “P&G CEO Lafley introduceerde bijna 15 jaar geleden de begrippen ‘First Moment of Truth’ voor het beslismoment van de consument voor het schap, en ‘Second Moment of Truth’ voor de gebruiksbeleving” memoreert Van Loon. “Onder invloed van de opkomst van online shopping voegde Google daar in 2011 het 'Zero Moment of Truth' aan toe voor het online beslissingsmoment van een consument. Wat we ons nu steeds meer realiseren is dat het ontvangstmoment voor online-aankopen eigenlijk de eerste fysieke indruk van het product is. Ik noem dit ‘the first brand kiss of webretail’. Als marketeers moeten we dat eerste fysieke contactmoment in de merkrelatie een onvergetelijke positieve indruk laten zijn.”

Het Vouwkarton Platform Nederland organiseert op 23 november 2016 tijdens de verpakkingsbeurs Packaging Innovations een seminar over dit onderwerp, gericht op brand owners, retail marketeers, verpakkingsdeskundigen en packaging designers. Rogier Krabbendam, secretaris van het platform vertelt: “Wij brengen graag alle stakeholders rondom dit thema samen om het gesprek op gang te brengen. Om maximaal op deze kans voor merkfabrikanten in te spelen is samenwerking tussen alle stakeholders in het proces essentieel. Wij hebben ten behoeve van het seminar net een survey gestart, waarbij in kaart wordt gebracht hoe professionals vijf jaar geleden en op dit moment naar multichannel-verpakkingen kijken en wat men verwacht van de ontwikkelingen de komende 5 jaar. De eerste resultaten geven aan dat het belang van de webretailverpakking sterk zal toenemen om de beste merkbeleving te garanderen.”

Dat de verschuiving van winkelretail naar webretail verder gaat dan alleen een webshop en de distributie van producten die voor winkelverkoop zijn ontwikkeld, wordt ook geïllustreerd door de recente overname van de Amerikaanse Dollar Shave Club door Unilever voor 1 miljard dollar. CEO Paul Polman vertelde bij de presentatie van de kwartaalcijfers van Unilever in juli dat het “innovatieve en baanbrekende merk” wat de Dollar Shave Club heeft ontwikkeld een businessmodel is wat hopelijk ook op andere merken van Unilever is toe te passen.

Het productverpakkingsconcept wat de Dollar Shave Club heeft ontwikkeld is zichtbaar anders dan de blisterverpakkingen die voor winkelverkoop zijn ontwikkeld. Zo wordt het ontvangen van je scheermesjes toch een beetje pakjesavond.

Seminar voor marketeers op 23 november

Het aantal plaatsen voor het seminar ‘the first brand kiss of webretail’ op 23 november is beperkt. Inschrijven kan hier. Sprekers zijn onder meer Siem Haffmans van Partners voor Innovation en Philippe Christiaansen en Mike Zuurbier van PostNL. Op de website kan ook aan de survey worden deelgenomen.

Schrijf je in!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel