Google AdWords-update, een maand later: resultaten over 13 sites

Google AdWords-update, een maand later: resultaten over 13 sites
, Evoworks

De nieuwe Google AdWords update zal aan geen online marketeer voorbij zijn gegaan. De verwachting was dat adverteerders veel veranderingen zouden zien in de prestaties van lopende campagnes, maar de eerste resultaten lijken mee te vallen. De CPC’s (kosten per klik) zijn minder gestegen dan verwacht en het CTR (doorklikratio) is relatief weinig gestegen. De gevolgen voor de organische resultaten vallen in de eerste maand ook mee.

Er is de afgelopen maanden veel geschreven over de nieuwe update van Google waarbij de AdWords-advertenties niet meer worden getoond aan de rechterkant van de zoekresultaten en een vierde advertentie is toegevoegd boven de organische resultaten. Veel adverteerders waren bang dat de CPC’s flink omhoog zouden schieten en het CTR zou afnemen voor advertenties op posities lager dan vier.

Ook is er veel gespeculeerd over de gevolgen voor de organische resultaten. Het lijkt logisch dat er organisch minder verkeer binnenkomt als de organische resultaten verder naar beneden worden gedrukt door het 4e resultaat binnen de AdWords-resultaten. Naast de speculaties zijn er nog niet veel concrete cijfers beschikbaar. Evoworks heeft intern onderzoek gedaan op basis van 13 accounts om te bekijken wat, tot op heden, de directe gevolgen zijn van de update.

Hoe zat het ook alweer met de nieuwe AdWords-update?

Vóór de Google update werden er drie advertenties boven de organische zoekresultaten getoond, dit is na de update veranderd in drie tot vier advertenties. Onder de organische resultaten worden er nu twee tot drie getoond.

Verder werden er vóór de update AdWords-advertenties rechts naast de zoekresultaten getoond. Soms in combinatie met de Google Shopping-resultaten. Deze resultaten worden sinds 19 februari niet langer getoond. Het gevolg hiervan is dat er vanaf heden nog maar drie tot vier betaalde zoekresultaten worden getoond boven de vouw. Het totale aantal advertenties binnen de Google zoekmachine is op deze manier van elf naar zeven advertenties gegaan. Je zou zeggen dat deze verandering ingrijpende gevolgen heeft voor de CPC’s voor de adverteerders, maar is dit ook daadwerkelijk zo?

Analyse over 13 accounts

We hebben een analyse losgelaten op dertien vergelijkbare accounts van webshops. De gegevens uit dit artikel zijn gebaseerd op Analytics-gegevens vanaf de datum dat de update is doorgevoerd. De gegevens zullen niet representatief zijn voor de gehele e-commercebranche, maar het is een eerste indicatie van wat wij zien gebeuren binnen onze accounts na de update van Google.

1. Stijging in CPC’s valt mee

Wat ons opvalt is dat de resultaten veel minder schokkend zijn dan van tevoren was voorspeld. Er wordt veel geschreven over een flinke stijging van de CPC’s, deze voorspelling lijkt in eerste instantie mee te vallen. De verandering in CPC’s verschilt per klant relatief weinig en het totale gemiddelde van de gestegen CPC’s komt neer op +3,91 procent.

Deze stijging in CPC’s zal te wijten zijn aan de toenemende concurrentie als het gaat om het adverteren boven de vouw. Het aantal resultaten dat boven de vouw wordt getoond is teruggegaan naar maximaal vier. Hierdoor is de waarde van deze vier posities gestegen en wordt er hoger geboden door adverteerders om bij deze vier advertenties te staan.

2. Stijging in CTR voor topposities

Het gros van de geanalyseerde advertenties is getarget op top drie posities binnen Google. De nieuwe update heeft gezorgd voor een stijging in CTR, maar deze stijging is minder indrukwekkend dan verwacht. We hebben een gemiddelde stijging van 1,1 procent geconstateerd binnen de geanalyseerde accounts.

3. Gemiddelde positie van advertenties neemt toe

De gemiddelde posities van de advertenties is licht toegenomen. De gemiddelde positie van de advertenties is met 0,38 positie gestegen. De stijging van de gemiddelde positie is een logisch gevolg van een hogere CTR. Bij een hoge CTR neemt de kwaliteitsscore van de advertenties toe, hierdoor wordt de advertentie hoger gewaardeerd door Google.

4. Update heeft géén gevolgen voor de organische resultaten

Je zou verwachten dat de organische resultaten lijden onder een extra advertentie bovenaan waardoor de organische resultaten verder naar beneden worden gedrukt. We kunnen echter uit onze gegevens concluderen dat de organische resultaten minder lijden onder de update dan verwacht.

Uit onze analyse is gebleken dat de organische bezoekers niet zijn verminderd. Er is, gemiddeld genomen over de 13 accounts, een stijging van 0,39 procent aan organisch verkeer waar te nemen. Er is veel over geschreven en men verwachtte een daling in de organische bezoekers, maar dit lijkt voor nu mee te vallen.

5. Resultaten voor Google Shopping zijn positief

Aangezien er geen betaalde zoekresultaten meer worden getoond rechts naast de zoekresultaten, is er minder afleiding voor de Google Shopping-resultaten. De verwachting was dat dit positief zou werken voor die resultaten. Uit onze analyse is gebleken dat dit inderdaad een positieve werking heeft gehad op de Google Shoppingcampagnes. Het CTR van de Shopping campagnes is met 3,84 procent gestegen.

Conclusie

De impact van de AdWords-update is binnen onze accounts te overzien. De stijging in CPC’s is relatief weinig en de CTR is licht toegenomen. Tot op heden zijn er geen directe gevolgen te zien voor de organische resultaten. Verder zijn er zelfs positieve resultaten voor de Google Shopping-campagnes zichtbaar. Het is natuurlijk niet te voorspellen wat de resultaten voor de komende maanden zullen zijn, maar na één maand data zijn de resultaten minder slecht dan de voorspellingen van de afgelopen maanden!


Delen

0
1


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • @Kevin
    Ik mis toch wat cijfers / grafieken en de manier waarop je de resultaten hebt gemeten.

    met name als ik kijk naar je uitspraak "geen gevolgen voor organische resultaten".
    hoe heb je dit geanalyseerd, met name wat betreft het uitfilteren van seizoensinvloeden e.d.?

    een collega van me heeft bijvoorbeeld naar CTR curves gekeken van non-brand keywords op desktop search om de impact in te schatten (https://orangevalley.nl/zoekmachine-optimalisatie/geen-advertenties-rechterkolom-sea-seo/)

    dan zie op diverse plekken je wel degelijk invloed op SEO resultaten

    geplaatst op
  • Vooral voor de conclusie 'Update heeft géén gevolgen voor de organische resultaten' ben ik ook benieuwd naar de specifieke analyse. Misschien was er inderdaad sprake van seizoensinvloeden, bepaalde trends, veranderingen van posities, enzovoorts enzovoorts.

    geplaatst op
  • Ook mis de cijfers die als basis dienen voor je conclusie. In mijn Adwords accounts zie ik ook nog weinig verschil in CPC en CTR.

    geplaatst op
  • @ Eduard & Joep
    Bedankt voor jullie reacties!
    In de analyse is uiteraard rekening gehouden met de gevolgen van seizoensinvloeden, trends en andere factoren. Deze bevindingen zijn op basis van onze eigen accounts, het kan zijn dat jullie andere verschijnselen zien in jullie accounts. Eduard, bedankt voor het delen van jullie inzicht & Joep, ik ben benieuwd naar jouw bevindingen!

    geplaatst op
  • @ Santousha
    Bedankt voor je reactie!
    De conclusie is gebaseerd op de cijfers die in het artikel worden vernoemd.

    geplaatst op
  • Gebaseerd op welke cijfers? Ik zie alleen maar resultaten, maar niet hoe je tot die cijfers bent gekomen. Dit is wel een heel makkelijk vorm van blogs schrijven; een conclusie zonder aanloop.

    geplaatst op
  • Ik vraag mij ook bij de conclusie van organische resultaten iets af. Was de stijging hier in voorgaande maanden ook zo klein? Het afnemen van een stijgende lijn zou je immers ook kunnen interpreteren als een daling. Dit is wat ikzelf wel waargenomen heb bij onze webshop.

    geplaatst op
  • Wij houden in onze webshop al jaren alle organische plekken in Google bij.
    Onze posities zijn onveranderd maar sinds de update zijn wij zelfs 25% bezoek verloren.
    Wij maken geen gebruik van adwords en shopping.
    Ik hoor van meerdere shops dat er een grote organische klik daling is , wij staan hierin niet alleen.

    geplaatst op
  • Dank voor jullie reacties en voor het delen van de impact binnen jullie accounts.

    @ Siyah
    Ik heb 13 van onze klanten geanalyseerd, onze conclusies zijn getrokken op basis van gemiddelden binnen deze klanten.

    Deze gemiddelde wijzigingen zijn gebaseerd op unieke organische bezoekers. Ik heb het gemiddelde wijzigingspercentage van vóór de Google update vergeleken met het gemiddelde wijzigingspercentage van na de Google update. Deze gegevens heb ik afgezet tegen de wijzigingspercentages van 2015. In deze analyse is opgevallen dat het gemiddelde wijzigingspercentage zelfs iets positiever is dan vorig jaar in dezelfde periode.

    In de analyse is opgevallen dat de Google update, in eerste instantie, geen grote impact heeft gehad op de organische resultaten.

    Het is natuurlijk ook een mogelijkheid om op accountniveau te analyseren, de impact op individuele accounts zal groter zijn dan de gemiddelde impact over 13 accounts. Ik heb er voor nu bewust voor gekozen om deze analyse te baseren op een hoger niveau, zodat we kunnen zien wat de gemiddelde impact is over meerdere accounts.

    @ Wouter
    Ik snap dat een stijgende daling geïnterpreteerd kan worden als een daling. Ook dit is niet het geval in onze accounts.

    @Alex
    Er zijn fluctuaties zichtbaar tussen de aparte accounts maar 25% is wel een forse impact. Een verandering van deze omvang heb ik gelukkig niet waargenomen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.