Eccky of Second Life resultaten, welke zijn beter?

Eccky of Second Life resultaten, welke zijn beter?
,

{title} Zowel Eccky als Second life kwamen deze week met de nieuwe resultaten. Voor adverteerders is het goed om inzicht te krijgen in deze nieuwe virtuele werelden in de vorm van harde cijfers. Nou is het bij Eccky nog een beetje rekenen geblazen maar bij Second Life zijn ze al een stuk duidelijker. Alstublieft een compleet Excel pakket met vrijwel alle gegevens die voor een adverteerder/ investeerder interresant kunnen zijn. Alleen voor het aantal actieve gebruikers moet er nog even gerekend worden.

Eccky had eind Januari bijna 100.000 registraties, Second Life had er 124.175. Eccky had eind Juli bijna 300.000 registraties, Second Life had er 323.467. Eccky had aan het eind van het jaar 512.836 nieuwe registraties. Als we in Eccky’s voordeel aannemen dat er voor Januari al 100.000 registraties waren dan waren er eind 2006, 612.836 registraties. Second life heeft dankzij alle free publicity eind 2006, 2.251.416 registraties. Het lijkt er op dat het met Second Life veel beter gaat dan met Eccky. Niets is minder waar, eind 2006 werd ook het aantal actieve gebruikers bekend van Eccky en daaruit blijkt dat het met Eccky eigenlijk veel beter gaat dan met Second Life.

Het aantal actieve gebruikers was bij de commerciele launch van Eccky op 1 Maart 2006, 100.000. Er waren dus toen in ieder geval al 50.000 Eccky’s geboren. In Second Life waren er toen ongeveer 6.400 betalende gebruikers (iedereen die meer dan een maand van Second Life gebruik wil maken moet daar voor betalen. Begin September waren er 300.000 actieve Eccky gebruikers. Het is niet duidelijk of dit unieke gebruikers zijn, in ieder geval is dit genoeg voor minimaal 150.000 Eccky’s. Second Life had begin September 24.702 betalende gebruikers.

Vanaf September zijn de Eccky’s gratis, men verwacht een babyboom, een hele grote babyboom blijft uit tot de maand December. In December worden in eens 54.246 Eccky’s geboren, 21% van alle Eccky’s van 2006. Second Life heeft ook een enorme groei mogen meemaken, 49.776 betalende gebruikers melden zich in December.

Maandelijks zijn er meer dan 100.000 unieke gebruikers in Ecckyland. Het percentage actieve gebruikers ten opzichte van het aanal geregistreerde gebruikers is bij Eccky absoluut gestegen. Voor iedere twee nieuwe registraties is er over het gehele jaar ongeveer een Eccky geboren. In December werden er bijna twee Eccky’s geboren per twee nieuwe gebruikers. Echter wordt er maar 9 keer ingelogd per unieke gebruiker per maand en dat is lang niet genoeg om twee kinderen gelukkig te maken. Ik ben zelf Eccky papa geweest en zelfs ik kreeg het enig kind niet gelukkig, ook de beeldschone moeder niet.

In Januari 2007 loggen er 787.693 gebruikers in Second Life, slechts 7,3 procent kiest er voor om langer dan een maand te blijven en betaald de fee van maximaal 9.95 Dollar per maand.  Eccky en Second Life hebben hetzelfde probleem, te weinig mensen komen terug. Second Life heeft als voordeel dat het een wereldwijd fenomeen is en ieder event levert weer nieuwe bezoekers op. Omdat er in Second Life wordt geinvesteerd door zowel individuele gebruikers als bedrijven groeit de wereld continu, krijgt Second Life inkomsten en zullen steeds meer mensen terugkomen.

Eccky heeft als nadeel dat het ten eerste niet wereldwijd opereert en dus sneller het aantal potentiele gebruikers verliest en ten tweede dat de gebruiker er niets kan opbouwen in een periode van langer dan 6 dagen. Adverteerders betalen voor 85% de kosten. Toch doet Eccky het in Nederland beter dan Second Life. Second Life had in de afgelopen maand ongeveer 51.600 unieke Nederlandse bezoekers (Nederland is de Nr. 5 in de top 100). Eccky had meer dan het dubbele aantal unieke Nederlandse bezoekers.

Daarbij is de leeftijd verdeling in Second Life minder specifiek. 6.55% is tussen de 13 en 18 jaar, 27.46% tussen de 18 en 24 jaar, 38,78% tussen de 25 en 34 jaar, 21% tussen de 35 en 44 jaar 11.52% is 45 jaar en ouder. Bij Eccky is 25% 12 jaar en jonger, 56% 13 tot en met 18 en 19% 19 jaar en ouder. Voor een adverteerder met deze doelgroep is Eccky, los gezien van de kosten, dus veel interresanter op dit moment. De vraag is of er op andere manieren niet veel meer mensen te bereiken zijn. Want op een gegeven moment wordt niet meer iedere klant van een virtuele wereld blogwaardig geacht.

Mijn advies voor Eccky is dan ook om er voor te zorgen dat bezoekers iets kunnen opbouwen om voor terug te komen. Voor Second Life is het misschien een idee om de fee voor de individuele gebruikers omlaag te brengen, deze betalen nu voor een second life die ook al overspoeld wordt door commerciele bedrijfsuitingen. Een lagere prijs zou daar een mooie compensatie voor zijn. Daarom denk ik dat de resultaten van Eccky ook beter zijn maar Second Life meer potentie heeft.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 22 reacties op dit artikel

  • Sorry Bas ik waardeer de posting maar het is het verhaal van de appels en peertjes.

    geplaatst op
  • Grappig dat jij deze twee communities hier in statistieken met elkaar vergelijkt. Gisteren had ik het er met iemand over dat Eccky maar een plugin moest ontwikkelen voor Second Life, omdat zoiets als een virtuele baby nog ontbreekt in Second Life ;-)

    geplaatst op
  • Annet is Eccky een community?

    geplaatst op
  • @Bas: Mooie analyse met nuttige tips, prima!

    @Annet: Dit raakt ook mijn eerdere vragen over SL. Wanneer al deze applicaties een open API krijgen en we platform-onafhankelijke applicaties kunnen ontwikkelen, dan zou het wel eens heel hard kunnen gaan met de virtuele werelden. Die plugin lijkt me ook niet zo heel ver weg meer. Was het Yme zelf niet die ooit een Eccky wilde maken voor Habbo Hotel?

    geplaatst op
  • Appels en peren zijn beide fruitsoorten, ze lijken misschien niet veel op elkaar maar ze worden wel beide door een fruitteler gekweekt. De strategie is totaal verschillend en daardoor de uitvoering ook. Maar in essentie gaat het bij beide om het verkrijgen en behouden van gebruikers in virtuele werelden.

    Deze statistieken laten zien dat Eccky de gebruikers beter weet vast te houden door de adverteerders en investeerders te laten betalen voor de individuele gebruikers. Voor Second Life is dit door hun enorme schaalgroote misschien wel een te grote stap. Zou dit kunnen leiden tot een crash van de Linden Dollar? Een situatie die veel lijkt op het oude marktleiderschap van AOL met hun betaaldiensten. Het is voor Eccky een kleinere stap om deze zomer de Engelstalige markt op te gaan en daar uit te groeien tot een volwassen wereld.

    Als Eccky in een andere (grotere) virtuele wereld kan voortbestaan, zoals Yme inderdaad vorig jaar al in het Habbo Hotel pobeerde, komen de Eccky's buiten de besloten gemeenschap waar de adverteerders van Eccky voor betalen. Daarom zit er niets anders op dan de eigen virtuele wereld verder uit te breiden.

    geplaatst op
  • Netherlands 6,55%
    Japan 1,29%
    Dat is vreemd zeg! Die gekke Japanners zijn er niet totaly into. Er vreemd, ze zijn daar helemaal weg van cosplay enzo.

    geplaatst op
  • Wat een onzin verhaal, zeg. Iedere mbo-er weet dat statistieken niks voorstellen zonder de context en hier gebeurt uitgerekend dat. Wat nog erger is, is dat er vervolgens een strategie aan gekoppeld wordt. Meteen ontslaan zo'n marketeer voordat ie budget aanvraagt:-) Lachuh zo'n stuk op de zondagochtend...

    geplaatst op
  • Ach Bas, there are lies, bigger lies and statistics... een absoluut zinloze vergelijking.

    geplaatst op
  • @Ron: en wie is u?

    @Albert: gelukkig weten we inmiddels hoe jij over Eccky denkt dus je reactie hier verbaasd me eerlijk gezegd niet. We weten wie het zegt zullen we maar zeggen ;-)

    geplaatst op
  • Goedemorgen op deze druilerige zondag! De vergelijking is zeker appels met peren of op zn minst perziken met abrikozen. Op doelgroep, businessmodel, (inter)nationaal, user generated content, game vs. community etc etc behoorlijk anders. Maar zinloos is het zeker niet. Al is het alleen al omdat het discussie oplevert. Voor adverteerders is het van belang hoe groot het bereik van een uiting kan zijn binnen de actieve gebruikersgroep waar je je op richt. Ook daar zitten enorme verschillen in. Probeer maar eens alle Nederlandse gebruikers in Second Life te pakken te krijgen. Dat is bij andere virtuele werelden of online games (en ook Eccky) een heel stuk makkelijker. Second Life is een wereldwijd fenomeen dat veel verder gaat dan een leuke virtuele wereld. Het grijpt potentieel in op hoe mensen het internet (gaan) gebruiken en wie iemand is of zou willen zijn. Ik zie alle acties van adverteerders in SecondLife ook meer in dit kader. Om te leren. En natuurlijk kan je que bedrijfsimago tegenwoordig nauwelijks achterblijven. Zo'n wereldwijde invloed dicht ik Eccky niet toe al kunnen gepersonaliseerde chatbots waarvan Eccky er dagelijks vele vele duizenden van actief heeft wel een leuk onderdeel vormen. :-)

    Een interessante site die jullie misschien al kennen die alle MMOG's op een rijtje probeert te zetten (ook wat actieve gebrukers betreft) is: http://www.mmogchart.com/

    geplaatst op
  • Ik vind 't een heel goed idee van je, Bas. Om verschillende 'fruitsoorten' met elkaar te vergelijken. Een beetje zoals "Wat is beter voor je gezondheid, een appel of een peer?". Raar dat veel mensen niet verder willen denken dan "Wat is beter voor je gezondheid, een Golden Delicious of een Jonagold?"...

    geplaatst op
  • Helemaal eens! Potentiele adverteerders moeten zelfs bakstenen en okapi's met kiwi's vergelijken om te bepalen met wie ze in zee gaan en waar hun hardverdiende marketingeuro's heengaan. Wat dat betreft is dit slechts een vingeroefening. ;-)

    geplaatst op
  • Marco ook Peter weet hoe ik over Eccky denk en dat is bepaald NIET negatief. Ik heb mijn mening over de aanvankelijke positionering en marketing van het product maar dat is niet de issue. Ik vind nog steeds de vergelijking niet opgaan. Nog los van de gekozen fruitsoorten...

    geplaatst op
  • @Annet & Marco

    Die Eccky 'plugin' is er natuurlijk ook al lang;-) Ik presenteerde 'm met Philip Rosedale (CEO Linden Lab) tijdens Picnic '06. In mijn virtuele woonkamer kun je met een Eccky chatten, zie ook einde van deze post. Met dank aan het open karakter van Second Life, een voorbeeld dat hopelijk gevolgd gaat worden. Wie weet zelfs door Habbo...

    geplaatst op
  • Ah, kijk die had ik dan net weer even gemist Yme. Dank voor de update!

    geplaatst op
  • @Marco: aha, dus jij bent er zo eentje die een mening laat afhangen van wie iemand is. Zo, zo. Ik zou maar eens wat kritischer zijn op wat je bloggers allemaal voor onzin uitkramen. Ik ben geloof ik niet de enige die dat vind zo te zien. Ah, de zon schijnt, lekker naar buiten!

    geplaatst op
  • Leuk al die totaal verschillende reacties. Albert heeft gelijk als hij zegt "er zijn leugens en dan zijn er statistieken". Dat is precies de reden van de vergelijking. Door statistieken van twee totaal verschillende werelden naast elkaar te leggen ontstaat er een perspectief. Second Life en Eccky hebben het gehele jaar door statistieken zonder enige analyse in de pers gekregen. Daar komt waarschijnlijk ook de frustratie van "anonieme Ron" vandaan. Met name het aantal actieve gebruikers was tot het einde van het jaar een onderbelicht item. En juist dat is voor mij als adverteerder of adviseur belangrijk. Maar ook dat werd weer totaal verkeerd belicht want nu werd met name het aantal unieke bezoekers op ieder gegeven moment een noemenswaardig nummer. Second Life ging in een keer van de 2 miljoen bezoekers naar 18.000 bezoekers gemiddeld op een willekeurig moment op de dag.

    Als adverteerder heb ik natuurlijk helemaal niets aan die statistieken. Ik moet zoals Peter en Carl opmerken nog veel meer met elkaar vergelijken. Search engines met blog campagnes, bannering met user generated video en e-mailmarketing ga zo maar door. En ook daar zijn weer verschillende smaken en soorten in te vinden. Uiteindelijk gebruik ik het allemaal in verschillende verhoudingen en het liefst door elkaar zodat je een heerlijk fruitsalade krijgt die opvalt tussen de rest.

    Ik kijk dus ook voornamelijk vanuit de ogen van de adverteerder, niet vanuit de ogen van de publishers. Als ik dat zou doen zou het onmogelijk zijn om iets zinnigs te kunnen zeggen. Ten eerste denkt iedere publisher dat hij of zij het beste product heeft dat er te verkrijgen is.Ten tweede krijg je van sales alleen de beste statistieken te zien die totaal niet te vergelijken zijn met die van de overige publishers. Dus dan gooi je alle statistieken door elkaar legt ze vervolgens netjes op een rij en trek je conclusies voor zover dat mogelijk is. Eccky en Second Life liggen dan in een keer wel heel dicht bij elkaar.

    Als ik een adverteerder zou zijn met een jongere doelgroep, dan zou investeren in Eccky een betere beslissing zijn op dit moment. Ben je een adverteerder met een volwassen doelgroep dan is het misschien beter om eens te kijken naar Second Life. Echter op dit moment is Second Life voor een adverteerder die zich alleen op de Nederlandse markt richt en direct resultaat wil nog niet echt een goed idee, tenzij de blogs nog eens een keer willen meewerken aan free publicity. En ook daar is iets aan te doen met een beetje creativiteit.

    De zon schijnt, maar het is nog min drie buiten dus ik ga lekker met Eccky slap ouwehoeren in Second Life. Leuk!

    geplaatst op
  • >> een compleet Excel pakket met vrijwel alle gegevens die voor een adverteerder/ investeerder interresant kunnen zijn <<

    Heb net die excel sheet even bekeken. In het kort: niets zeggend. Als zoiets een adverteerder kan overhalen, dan zijn de jongens beslist goed bezig. Zelf (als hun eventuele adverteerder) zou ik het nooit echt serieus genoeg nemen.

    geplaatst op
  • @ Open Handel, welke gegevens zou jij willen weten om eventueel een beslissing te kunnen nemen?

    geplaatst op
  • @Yme: Hoezeer ik ook een fan van het Eccky concept ben, is er Sulake helemaal niets aan gelegen om haar systeem open source aan te bieden aan derden. Dat Habbo's ooit binnen Habbo een eigen kindje kunnen maken sluit ik niet bij voorbaat uit, maar gezien de leeftijd van de tieners die Habbo gebruiken (12-16) lijkt dit niet de meest voor de hand liggende keuze als uitbrteiding op het bestaande concept. Jongere kinderen zijn daar wellicht meer in geinteresseerd, naast volwassenen. In Habbo kun je naast een hond of een kat inmiddels ook krokodillen als huisdier kiezen, maar het verzorgingsaspect is daarbij niet de grootste drijfveer tot aankoop, geloof me.

    @ De Rest: Statistieken, ach die kun je in eerste instantie kiezen (elk systeem meet weer anders) en dan vervolgens nog eens interpreteren naar wens. Gisteren bezochten volgens NielsenNetratings meer dan 100.000 unieke browsers Habbo Hotel Nederland. Unieke browsers dus, op basis van al dan niet opgeschoonde cookies op de computers van gebruikers. En de PC op school, die de hele dag door door verschillende mensen wordt gebruikt, telt maar 1 keer. Zolang we niet unieke eye-balls kunnen meter is meten nog niet weten.

    geplaatst op
  • @Yme
    Zaten Frank Alsema en ik er dus toch niet ver naast, welke software met welke software? En no way dat ik ooit Eccky zal gebruiken in Second Life. Kinderen zijn er om te knuffelen, echt te knuffelen. Maar dat is een andere discussie.

    geplaatst op
  • @ Christian

    Ik suggereer ook zeker niet dat jullie Habbo (net als de SL client) open source moeten maken. Het kan echter interessant zijn om Habbo te zien als een platform waar derden iets aan kunnen toevoegen. Zoals gebruikers dat nu al handmatig doen, maar dan automatisch middels software. Een Habbo API zeg maar. Dat is niet direct gelijk aan ongecontroleerd en open, iets wat gezien de doelgroep niet verstandig zou zijn (net als bij ons). Op deze manier kun je echter wel beter gebruik maken van de creativiteit, content en skills van anderen.

    @ Annet

    Wat bedoel je met "welke software met welke software?"?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.