De week op social: Skype turns social, Apple blokkeert autoplay video’s en Facebook Canvas update

De week op social: Skype turns social, Apple blokkeert autoplay video’s en Facebook Canvas update

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week: Skype krijgt update met Snapchatachtige features, Snap wil met overname Places winkelbezoek door geofilters aantonen, Apple voegt blokkeren van videoadvertenties die automatisch afspelen toe aan Safari, Apple's Business Chat concurreert met Twitter DM's als klantenserviceapp, Facebook voegt drie nieuwe templates toe aan Canvas en introduceert stilzwijgend nieuwe Pagina-statistieken en test kaders voor evenementenmanagers.

Skype krijgt update met Snapchatachtige features

Apps zoals Snapchat of Facebook Messenger maken het chatten met vrienden leuk door de toevoeging van allerlei features. Microsoft, dat Skype overnam, realiseert zich dat het tijd is voor een upgrade van de bel- en chatapp. De softwaregigant rolt een nieuwe versie van Skype uit waarmee je je eigen achtergrondkleur kiest voor je chats, reageert op berichten met gifs, stickers en moji's, bots om hulp kunt vragen en je herinneringen kunt delen met highlights.

Bron: Marketingland

Snap wil met overname Places winkelbezoek door geofilters aantonen

Met Snap to Store-advertenties kan Snap haar inkomsten vergroten, mits het kan aantonen dat geofilters daadwerkelijk leiden tot winkelbezoek. De gesponsorde geofilters verschijnen in een bepaald verzorgingsgebied met een speciaal aanbod voor winkelbezoekers. Het succes van deze gesponsorde geofilters hangt af van harde data die aantoont dat deze geofilters leiden tot winkelbezoeken en -aankopen.

Met de overname van Places krijgt Snap toegang tot betere meetsystemen van winkelbezoek. Places heeft onder andere toegang tot een panel van mensen die ze kunnen ondervragen over hun recente locaties en winkelbezoek. Snap kan deze gegevens combineren met data van derden en zo vaststellen welk percentage van de kijkers van geofilters daadwerkelijk een winkel bezoeken en een aankoop doen. De sleutel tot het aantonen van de roi van gesponsorde geofilters. 

Bron: TechCrunch

Apple voegt auto-play videoadvertentie blokkeren toe aan Safari

Tijdens haar conferentie voor ontwikkelaars (WWDC) maakte Apple een aantal features bekend om het browsen van het internet met Safari aangenamer te maken. Eén van deze features is het toevoegen van autoplay videoblocking aan de nieuwe Safari-browser voor haar macOS High Sierra operating systeem. Met deze nieuwe feature blijven video's die automatisch afspelen in de pauzestand totdat je er zelf voor kiest om ze af te spelen op een website.

Niet alle adverteerders zullen even blij zijn met deze blokkering. Dit geldt ook voor het nieuwe intelligente tracking preventie (ITP) systeem dat Apple gaat toevoegen aan Safari. Apple’s SVP of software engineering, Craig Federighi, legde tijdens het WWDC uit wat ITP precies inhoudt:

“Intelligent Tracking Prevention [ITP] is a new WebKit feature that reduces cross-site tracking by further limiting cookies and other website data. Intelligent Tracking Prevention collects statistics on resource loads as well as user interactions such as taps, clicks, and text entries. The statistics are put into buckets per top privately-controlled domain or TLD+1.”

De intelligentie van dit systeem zorgt ervoor dat gebruikers alleen nog de door hun gewenste cookie-informatie hebben in hun browser. Dit betekent wel een beperking voor adverteerders die cookies gebruiken om websitebezoekers bepaalde advertenties te tonen op grond van hun browsegedrag.

Bron: TechCrunch

Apple's Business Chat concurreert met Twitter DM's als klantenservice app

Berichtenapps als Twitter DM en Facebook Messenger krijgen er een concurrent bij met Apple's Business Chat. Op de officiële website maakt Apple bekend hoe de chatapp bedrijven kan helpen bij hun klantenservice:

Using Business Chat, your customers can get answers to questions, resolve issues and complete transactions on their iPhone, iPad, and Apple Watch. Customers can find your business and start conversations from Safari, Maps, Spotlight, and Siri.

Apple illustreert het gebruik van de chatapp met het voorbeeld van een vader die via zijn iPhone aan Apple advies vraagt over een iPad die hij wilt kopen voor zijn dochter. Via de chatapp krijgt de vader een reactie van een 'echte' persoon die zichzelf voorstelt met zijn voornaam en vervolgens advies geeft.

Volgens Apple zal Chatapp geïntegreerd worden met Apple Pay en Calendar. Een ontwikkeling die heel erg doet denken aan de Chinese app WeChat. Voor meer informatie over Apple's Business Chat kun je hier een ontwikkelaarspreview bekijken.

Bron: TheVerge

Facebook voegt drie nieuwe templates toe aan Canvas

Met Facebook Canvas kun je een interactief medium bouwen met een combinatie van foto's, video's, text en knoppen. Volgens Facebook gebruiken adverteerders Canvas met succes bij het werven van nieuwe klanten, om hun business te presenteren en producten te verkopen. Dankzij eenvoudige templates kun je snel je eigen Canvas maken. Reden voor Facebook om het aantal templates uit te breiden met een design om 1) nieuwe klanten te werven, 2) je business te presenteren en 3) producten te verkopen.

Naast de uitbreiding met drie nieuwe templates wil Facebook Canvas ook meer succesvol maken door Canvas als een advertentie-optie aan te bieden binnen Collections. Met collecties kunnen bedrijven een advertentie bouwen via hun productencatalogus, zodat consumenten via een Collection-advertentie direct kunnen shoppen. Met de koppeling van Canvas aan Collections, krijgen adverteerders de optie het interactieve medium via Collections aan te bieden aan shoppers.

Bron: Facebook

Facebook introduceert stilzwijgend nieuwe Pagina-statistieken

Facebook Statistieken geven je direct inzicht in de prestaties van je Facebookpagina. Zo leer je snel of je organisch bereik van je pagina en berichten stijgt of daalt en welk type content het goed doet. Daarnaast krijg je inzage in de betrokkenheid bij je paginaberichten.

Af en toe voert Facebook een update door van Pagina-statistieken en deze week viel mijn oog op een update die ik via geen enkele officiële nieuwsbron heb teruggezien. Het is onbekend of deze update wereldwijd is doorgevoerd. Als je Statistieken nu opent en data exporteert, biedt Facebook je de keuze welke layout je wilt gebruiken voor je exportdata in Excel. Je kunt op postniveau kiezen uit het bereik van je bericht, betrokkenheid bij je bericht, een nieuwe aangepaste layout maken of de oude layout kiezen.

Wat het meest opvalt bij deze nieuwe layoutopties is dat Facebook de betrokkendheidcijfers bij je bericht nu samenneemt en als één cijfer vermeldt in de layout. Als je de uitsplitsing van betrokkenheid wilt zien in aantal vind-ik-leuks, reacties en gedeeld, dan kies je voor de oude layout.

Facebook Statistieken Nieuwe Layout

Bron: Felix Relationship Marketing 

Facebook test kaders voor evenementenmanagers

Met de introductie van Facebook Frame Studio biedt Facebook merken en creatievelingen de mogelijkheid om unieke kaders te maken die je kunt gebruiken in je profielfoto of via de Facebook camera-effecten. Adweek meldt deze week dat Facebook een feature lijkt te testen die evenementenmanagers toegang geeft tot het maken van kaders voor hun evenementen. Met kaders voor evenementen opent Facebook een nieuwe manier om de bekendheid van je evenement op een creatieve en visuele manier te vergroten. Als Facebook je kader accepteert, zal deze worden toegevoegd aan de Facebook camera-effecten.

Facebook kaders voor evenementen

Bron: Adweek

Credits afbeelding: Pexels.com, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.