De week op social: Facebook, Pinterest en Snapchat ontwikkelen nieuwe features voor adverteerders

4 februari 2017, 08:00

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met de nieuwsitems die de afgelopen week opvielen.

Pinterest rolt zoekwoorden-advertenties uit

Pinterest werkt hard aan de ontwikkeling van haar platform tot een ‘must’ voor adverteerders. De kracht van Pinterest ligt in het gericht kunnen targeten van doelgroepen op basis van hun koopgedrag en koopintenties. Met zoekwoorden breidt Pinterest haar targetingmogelijkheden uit met zeer relevante data over dat koopgedrag.

Pinterest hoopt de zoekwoorden-advertenties naar meer partners uit te rollen, maar vooralsnog is de tool alleen beschikbaar voor directe partners die campagnes opzetten via Kenshoo.

Bron: TechCrunch

Snapchat lanceert advertentie-platform

AdAge meldt dat Snapchat een DIY advertentieplatform lanceert. Terwijl Facebook Snapchats productfeatures kopieert, lijkt Snapchat het introductiemodel voor advertenties van Facebook over te nemen. Volgens ingewijden werkt Snapchat aan een platform waarmee adverteerders zelf advertenties kunnen inkopen en managen. Het advertentieplatform werkt met een veilingmodel waarmee advertenties ingekocht worden door te bieden op doelgroepen. Een kopie dus van het model dat Facebook en Google hanteren. Naar verwachting zullen de biedingsprijzen eerst dalen, maar met een toename van concurrerende adverteerders zullen de inkoopprijzen voor advertenties weer stijgen.

Bron: AdAge

Facebook werkt met Hollywood-studio’s aan kopie van Snapchatmaskers

Snapchat trekt de aandacht van jongeren dankzij coole nieuwe features zoals geofilters, selfie-maskers en bitmoij’s. Nu Facebook de strategie volgt van ‘beter goed gekopiëerd dan slecht bedacht’, groeit de uitdaging voor Snapchat om zich als mobiele app te onderscheiden. En die druk neemt alleen maar toe.

Zo werkt Facebook volgens ingewijden samen met Hollywood-studio’s aan een kopie van Snapchatmaskers. Deze maskers zijn voor Hollywood natuurlijk het perfecte promotiemateriaal. AdAge verwacht dat Facebook deze ‘branded masks’ in maart zal introduceren. Nu steeds meer andere platformen die unieke features van Snapchat kopiëren, neemt de druk voor Snapchat alleen maar toe om snel naar de beurs te gaan; volgens BusinessInsider is die beursgang gepland voor maart 2017.

Bron: AdAge

Facebook introduceert zoekresultaten via herkennen van inhoud op foto’s

Zoeken op Facebook was tot voor kort tekstgedreven. Dat betekent dat video’s of foto’s vooral vindbaar waren dankzij een goed onderschrift of duidelijke labels. Dankzij ontwikkelingen bij Facebook introduceert het sociale platform zoekresultaten via het herkennen van de inhoud op foto’s.

Bron: TheNextWeb

Instagram lanceert leadadvertenties

In juni 2015 lanceerde Facebook lead-ads en maakte daarmee het verzamelen van e-mailadressen eenvoudiger. De kracht van lead-advertenties op Facebook zit in de koppeling met gebruikersprofielen. Als een lead zich aandoet via een Facebook lead-advertentie, vult Facebook de meest relevante gebruikersinformatie (inclusief het e-mailadres) automatisch in. Leads gaan niet meer naar een landingspagina buiten Facebook en dat kan de kans op succesvolle leadgeneratie vergroten.

Sinds deze week zijn deze lead-advertenties ook beschikbaar op Instagram. Zodra je een lead-advertentie aanmaakt via Facebook, kies je voor ‘automatische plaatsing’ om je lead-advertentie op Instagram te laten verschijnen.

Bron: Facebook

Snapchat introduceert QR-snapcodes voor websites

Met de nieuwste iOS-update van Snapchat kun je nu QR-snapcodes maken voor je website. Een nieuw promotiemiddel om bedrijven aan te trekken voor Snapchat. Zodra je de url van je website invoert, verschijnt direct de QR-snapcode. Zodra je deze code scant met de camera van de app, opent de website binnen Snapchat.

Bron: TechCrunch

Twitter test het tonen van het aantal views bij video’s

De hoeveelheid videocontent op Twitter groeit razendsnel. Video’s trekken de aandacht in de nieuwsberichtenstroom en de kans dat een video een retweet krijgt is zes keer groter dan bij een foto. Momenteel test Twitter het tonen van videoviews. Een woordvoerder van Twitter in Australië zegt hierover:

“As video consumption continues to increase on Twitter, we are constantly experimenting with ways to provide a rich video experience,” he said in an email. “View counts provide helpful context on the popularity of a video, and we are exploring this feature to help surface the best content.”

Videoviews geven de populariteit van een video weer en zijn natuurlijk relevant voor adverteerders. De grote vraag is wat Twitter als een videoview telt. Volgens de woordvoerder gebruikt Twitter de Media Rating Council-views. Dat is een standaard voor “twee opeenvolgende seconden kijken met vijftig procent zichtbaarheid”.

Bron: Mashable

Facebook werkt aan app voor eigen TV-shows

Volgens TheNextWeb werkt Facebook aan een app voor settopboxes als Apple TV. Het is niet bekend welke videocontent zal verschijnen via de app, maar naar men aanneemt is Facebook in gesprek met mediabedrijven om “TV-like shows” te produceren van circa tien minuten. Dit biedt Facebook natuurlijk weer nieuwe mogelijkheden om extra advertentie-inkomsten te genereren.

Bron: TheNextWeb

Snapchat wil met beursgang drie miljard ophalen

Afgelopen donderdag heeft Snap inc, het moederbedrijf van de mobiele app Snapchat, de vereiste documenten ingediend voor de beursgang onder de afkorting SNAP.

Snapchat, dat zich inmiddels een camerabedrijf noemt, hoopt met deze beursgang drie miljard dollar op te halen. Volgens de documenten telt Snapchat momenteel 158 miljoen dagelijkse gebruikers en is daarmee één van de snelst groeiende sociale platformen. De groei van het aantal gebruikers staat echter onder druk sinds Instagram Stories introduceerde. Daarbij komt dat het bedrijf vorig jaar een nettoverlies van 514,6 miljoen dollar leed.

Bron: CNNMoney

Juan Felix is marketing en sales consultant en eigenaar van marketing bureau Felix Marketing Advies. Juan heeft ruim 20 jaar ervaring als adviseur voor ondernemers en marketeers in diverse sectoren, zoals gezondheidszorg, retail, automotive, media en telecommunicatie. Zijn uitgangspunt is steeds "hoe kun je het vertrouwen van je klanten winnen en vasthouden". Social media marketing speelt daarbij een prominente rol. Sinds 5 jaar werkt Juan voor gerenommeerde Amerikaanse bedrijven in de social media industrie. Zijn professionele marketing en sales kennis zet hij tevens in voor het succes van Nederlandse ondernemers.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!