De vijf P’s van growth hacking

30 april 2015, 13:00

Samir Patel sprak op #TNWEurope

Ieder bedrijf, van klein tot groot, is voornamelijk bezig met groei. Wanneer blijkt dat die groei met ‘growth hacking’ versneld kan worden, wordt het verhaal wel erg interessant. Samir Patel is een expert op dit gebied en heeft de afgelopen 10 jaar startups en corporates geholpen om exceptioneel hard te groeien middels growth hacking. Volgens Patel zijn er drie belangrijke succesfactoren voor growth hacking bij grote en kleine organisaties. Growth hacking moet in alle gevallen schaalbaar, herhaalbaar en voorspelbaar zijn.

Om dit aan te tonen heeft Patel deze drie succesfactoren de afgelopen weken ook op zijn eigen publiek van The Next Web toegepast. Zo paste hij de headline in zijn Linkedin profiel aan naar ‘Growth Hacking Keynote Speaker, Come say hello at my Keynote & GrowthMBA @ TNW Europe 2015. Connect with me on LinkedIn‘. Vervolgens liet hij een bot de LinkedIn-profielen van alle CEO’s en CMO’s in de omgeving van Amsterdam bezoeken. Statistisch gezien is er 40 procent kans dat deze mensen vervolgens ook jouw profiel bezoeken. Want iedereen houdt van aandacht, de mens is immers van nature ijdel. Voilà, gratis marketing voor zijn optreden en Growth MBA in a Day programma bij The Next Web. De gemiddelde klik op een advertentie op LinkedIn had hem anders 3 dollar per stuk gekost. Een mooi staaltje growth hacking om zijn verhaal, over de vijf P’s van growth hacking, in te luiden.

1. Purpose

Als eerste moet je als bedrijf helder hebben wat de reden is van je bestaan. De alom bekende why uit de TED talk van Simon Sinek. Daarnaast heb je een einddoel nodig, zoals de Amerikanen graag zeggen een Big Hairy Audacious Goal (BHAG).

2. Plan – What is the outcome you want

Wat is het langetermijndoel voor je bedrijf, wat is de uitkomst die je wilt hebben? Heb je aandeelhouders die groei willen zien, of winst? Ben je op zoek naar financiering van een VC? Wil je je bedrijf naar de beurs brengen? Wil je heel succesvol zijn in je thuisland, of internationaal? Geef dan je strategie vorm op basis van die uitkomst. Zorg ervoor dat alle tactische en operationele beslissingen daarop ingericht zijn.

3. People – Your growth squad

De derde P is een voor de hand liggende: om als bedrijf succesvol te kunnen zijn, heb je de juiste mensen en structuur nodig. De continue focus op groei moet een onderdeel zijn van het DNA van het hele bedrijf.

Dat typische growthhackingteam bestaat volgens Patel uit een aantal type medewerkers:

  • De chief growth officer fungeert als coach en facilitator. Hij wordt afgerekend op de financiële resultaten van het team niet op wollige vanity metrics waar een digital CMO een warm gevoel van krijgt
  • De Quant is een statisticus die wiskundige en statistische methodieken gebruikt om resultaten te analyseren en financiële risico’s en risicomanagement problemen op te lossen
  • De designer beschikt over een hoog empathisch vermogen en sterk conversie gedreven is
  • De hacker: een programmeur die uiteenlopende handelingen kan automatiseren zodat de marketeer zijn activiteiten schaalbaar kan maken. Daarnaast moet hij snel aanpassingen kunnen doen aan websites, processen en conversie funnels
  • De channel gurus: hebben tactische en strategische kennis van betaalde (Adwords, Facebook ads, retargetting etc.) en organische kanalen (social, SEO en inbound marketing)

4. Process – Kaizen at work

Het opstellen van de juiste key performance indicators (KPIs) is essentieel om de focus te houden op je doelstellingen en het team te laten focussen op continuous optimization. Op het moment dat jij je analytics op orde hebt, kan de focus op growthalytics. Maak een rating van de verschillende kanalen en activiteiten. Begin vervolgens met het opschalen van de activiteiten met het hoogste volume en laagste risico en kosten. Van daaruit werk je toe naar de activiteiten met een hoger risico en hogere kosten.

Gebruik bij het beoordelen van iteratieve resultaten de ‘five why’ techniek: stel vijf keer de vraag “Waarom?” je een bepaald resultaat ziet om tot de kern te komen.

Van het Japanse Kaizen leent Petal het belang van het vinden van de juiste cadans van teammeetings waarin je de resultaten doorneemt, verbeteringen en vervolgstappen bespreekt.

5. Platform – Weapons of mass destruction

Wellicht het belangrijkst voor een growth hacker is het gebruiken van de juiste tools, Patel noemt ze gekscherend ‘weapons of mass destruction‘. En geeft een aantal interessante voorbeelden en belooft de volledige lijst in de komende dagen te delen via Twitter.

Middels Sellhack kun je contactgegevens van vrijwel elke professional achterhalen op basis van hun voornaam, achternaam en bedrijf. Handig als je investeerders, potentiële partners of journalisten wil benaderen.

Elk bedrijf wil graag zijn concurrenten goed in de gaten houden. Dus wil je bijvoorbeeld weten welke displaycampagnes je concurrenten hebben draaien, dan ga je naar Moat. (Een test leert mij dat deze site nogal gericht is op de VS, voor Amerikaanse bedrijven werkt het perfect. Voor Europese bedrijven zijn er eigenlijk nauwelijks displaycampagnes vindbaar, helaas.)

Geïnteresseerd welke technologie je concurrenten gebruiken, of succesvolle startups als Uber of Airbnb? Ga naar Builtwith, tik de URL in. Vervolgens verschijnt er een enorme lijst met alle soorten technologie partners die bedrijven gebruiken op je scherm.

Growth hacking volgens Samir Patel lijkt een exacte wetenschap, die organisaties handvatten geeft om tenminste een deel van de groei te versnellen.

Chief Marketing Officer bij Tiqets.com

Categorie
Tags

9 Reacties

    hans van den broek kisling

    mijn zoon van 17 wil de marketingkant op.

    bedankt voor deze introductie om hem

    gaan begrijpen !


    17 september 2015 om 20:41
    Robert-Jan Smid

    Beste Daniel,

    Als alternatief voor Moat en dan voor de Nederlandse markt is er http://www.keywordspy.com. Naast Ads, ppc, keywords ook alternatieven voor meer concurrenten. Gratis te gebruiken met een beperkt aantal advertenties en anders een betaalde versie.

    Met vriendelijke groet,

    Robert-Jan


    30 juli 2016 om 08:26
    john

    Hi Daniel, great post. Just to add to the list of lead and customer acquisition, you can check Rapportive , Datanyze and AeroLeads as then you don’t have to cross check email score too.


    31 mei 2017 om 07:03
    DannyInoma

    Attention Required! | Cloudflare

    Attention Required! !


    14 juni 2017 om 14:38
    Timothydah

    301 Moved Permanently

    Click here!


    30 juni 2017 om 20:26
    Lelandtup

    301 Moved Permanently

    Show more!


    31 augustus 2017 om 01:23
    CaseyNat

    Show more!..


    4 september 2017 om 12:27
    Priya Sharma

    Nice article! For Growth hacking it’s right Lead generation and prospecting tool is very important. As you have mentions about Sellhackere, now it’s not working for LinkedIn but there are other tools which can be use in place of that like AeroLeads, rainClutch , Rapportive.


    17 oktober 2017 om 11:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!