De socialemedia buzz van november: Parijs

30 november 2015, 06:00

Dit gebeurde er deze maand op sociale media

November was de maand waarop Oxford de emoji koos tot woord van het jaar. Maar november was natuurlijk vooral een hele droevige maand vanwege de aanslagen in Parijs en de naweeën daarvan. ‘Parijs’ liet ook de mooie, waardevolle en grappige kant van sociale media zien. Daar sta ik in dit overzicht bij stil. Maar ook bij andere zaken die, op een heel ander niveau, ook belangrijk waren.

Merken op socialemedia

  • Na Charlie Hebdo werd er een tenenkrommende inhaker gedeeld online, dat lieten merken deze keer gelukkig na. Opvallend was dat veel merken, met name mediatitels, online niet stil waren tijdens de minuut stilte (voorbeeld 12345).
  • Stel dat je als merk een fout begaat, wat doe je dan? NRC schreef de analyse ‘Voor je het weet wordt een blunder trending’ (Blendle). NU.nl schreef deze maand over hoe NS de klachtenregen in goede banen leidt. Vorige week stond ik al uitgebreid stil bij ‘sorry’ zeggen.
  • Wie geen sorry durfde te zeggen was De Boer uit Drachten. Na onderstaand bericht besloten ze hun Facebook- en Twitteraccount te verwijderen. Opgeruimd staat netjes, hebben ze gedacht.

    Afgewezen voor stage i.v.m mijn seksuele geaardheid. Het is alweer bijna 2016, het jaar waarin ik op stage ga. In…

    Posted by Bas van der Meer on woensdag 18 november 2015

  • Voorbeelden van bedrijven die hun socialemedia wél goed op orde hebben zijn ABN Amro en Aegon, aldus de Social Media Insurance Monitor. Ook bij onderwijsinstellingen gaat het steeds beter qua prestaties op social. Vooral goed dat de HvA dit succes viert op hun eigen website.
  • Eindhoven stond deze maand in het teken van Glow: ruim 17.000 keer werd het lichtfestival online besproken. Het aandeel foto’s/video’s is met 46 procent enorm hoog. De drukte in de binnenstad van Eindhoven wordt onder andere met socialemedia buzz gemeten. Dat project heet Stratumseind 2.0 en deze maand besteedde RTL Nieuws daar aandacht aan (vanaf 18min).

De sociale netwerken zelf

  • Twitter verving het sterretje voor een hartje en noemde het: vind-ik-leuk. De reacties waren verdeeld: sommigen zagen het als een nieuw voorbeeld van de verfacebooking van Twitter, anderen zagen het als een mooie toevoeging. Twitter rapporteerde goede eerste cijfers.
  • Een prachtig initiatief van Facebook werd begin deze maand gepresenteerd via deze video. Het is een app die gesproken vragen kan beantwoorden, zodat blinden kunnen vragen wat er te zien is op een foto. Erg prettig nu er zoveel meer visuele content wordt gedeeld online.
  • Facebook gaat je binnenkort een pushnotificatie sturen als ze in een foto op jouw telefoon een Facebookvriend herkennen: wil je deze foto delen via Messenger? Ze noemen de app Photo Magic, waar ikzelf Creepy wellicht logischer had gevonden. Daarnaast lanceerde Facebook Notify, waarmee je pushberichten kunt beperken tot relevante pushberichten. Ook is Facebook bezig met het experimenteren van berichten via Messenger die uit zichzelf verdwijnen na één uur. Over Snapchat-obessie gesproken.

  • Google+ is vernieuwd. Niet alleen qua uiterlijk, maar er zal ook meer worden gefocust op de twee c’s: communities en collections. Oftewel, netwerken en content. Lees hier wat Google er zelf over te zeggen heeft.

Wat ons bezig hield online

  • Natuurlijk: Parijs. In het weekend van de aanslagen werden wereldwijd 25 miljoen tweets verstuurd met #Paris. Mooi is ook het account @ParisVictims met odes aan de slachtoffers, opgericht door Mashable. Parijzenaren lieten met hashtags #jesuisenterrasse en #tousaubistrot zien dat zij zich niet uit het veld laten slaan.

  • Humor was er gelukkig ook. Toen de Belgische politie vroeg om socialmediastilte, reageerden Belgische tweeps met kattenplaatjes. Om te terroristen te verwarren, maar vooral ook om van zich af te bijten. Dat deed Nederland ook toen Duitsland-Nederland werd afgelast, onder aanvoering van Diederik Smit, met #fictiefduined:

  • Vóór Parijs was het vooral K3 dat de Belgische socialmediagebruiker bezig hield. Mijn collega Maartje voorspelde voor de laatste uitzending van K3 zoekt K3 met Belgische en Nederlandse socialmediadata wat de nieuwe K3-samenstelling zou gaan worden en ze voorspelde het volledig correct.
  • In Nederland was er begin deze maand weer eens socialmediaophef. Sesamstraat wordt niet langer uitgezonden door NPO1, maar gaat naar een themakanaal. Telegraaf peilde de stemming online. Dit was de meest gedeelde foto.
  • Een serieuzer initiatief dat viraal ging was #zeghet. Het begon met deze tweet, maar daarna volgden 10.951 tweeps die het zwijgen doorbraken tegen seksueel geweld.

Wil jij het weer leuk vinden om klant te zijn? De oprichters van CX Circle wel, een initiatief dat deze maand het levenslicht zag. CX Circle is een onafhankelijke community in Nederland waar professionals samenkomen die met Customer Experience bezig zijn. De start was veelbelovend, hopelijk houden ze niveau vast!

Rens Dietz
Marketingmanager bij Coosto

Rens werkt als marketeer bij Coosto. Coosto levert één tool voor alle social media toepassingen zoals monitoring, webcare en publishing. De Coosto-data bieden dag in dag uit waardevolle statistieken voor Rens om over te schrijven.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!