De onbesproken échte les van Simon Sinek

De onbesproken échte les van Simon Sinek

Noem het 'value-based  marketing', 'purpose-drivenmarketing' of 'golden circle marketing': er is geen organisatie die zich de afgelopen jaren niet heeft gebogen over zijn of haar 'waarom'. Het waarom, in dit geval, zoals uitgelegd door Simon Sinek. Mensen overtuigen doe je niet door uit te venten wát je doet, maar door ze te vertellen over waaróm je doet wat je doet. Dat is de kern van het verhaal waarmee Sinek een van de meest geciteerde businessgoeroes werd. Er zijn trouwens nog steeds managers genoeg die nog nooit van de man hebben gehoord, maar dat is een ander verhaal.

Iedereen waarom

Dus iedereen moet op zoek naar zijn of haar waarom. Dat is althans het motto in de vergaderzalen en conferentiecentra van Nederland. Een goede zaak natuurlijk en in de helft van mijn werkzaamheden ben ik er ook druk mee: mensen helpen hun waarom te vinden. Dat valt soms nog niet mee, merk ik. Je zult ze de kost moeten geven die niet verder komen dan "omdat we kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan" of "omdat de kachel wel moet branden".

De kwaliteit van je verhaal is de helft van het werk, de overdracht en acceptatie is de andere helft

Hoe!

De echte les van Sinek is niet zijn 'waarom' in plaats van 'wat', de echte les van Sinek is zijn 'hoe'. Wat je ook aan verkoopargumenten - van producteigenschappen, unique selling points tot corporate stories, missies en visies - bij elkaar weet te sprokkelen: goed bedacht is nog niet hetzelfde als goed overgebracht. De kwaliteit van je verhaal is de helft van het werk, de overdracht en acceptatie is de andere helft. En Sinek zelf is de meester van het overdragen en het verwerven van acceptatie.

Het is de kracht én de sterkte van Sinek als communicator. Het is waarom zijn video's tientallen miljoenen keren worden bekeken. Het is ook waarom sommige mensen een hekel aan hem hebben. Dat typisch Amerikaanse om van een eeuwenoud en relatief bescheiden idee een enorme hype te maken. Inclusief boeken, lezingen en een grote schare volgers en copycats.

Zijn criticasters verwijten hem een gebrek aan diepgang en tegelijkertijd verbazen ze zich over de enorme vlucht die zijn werk heeft genomen. Hoe kan dat dan?

Sineks échte meesterschap schuilt niet in wat hij te vertellen heeft, maar hoe hij dat doet.

Voor iedereen

Sineks echte les is zijn hóe. Hij doet alles wat je van een topcommunicator mag verwachten. Sinek houd het klein en simpel, vertelt verhalen, geeft daarin anderen de hoofdrol, geeft aansprekende voorbeelden, hij onderbouwt en legt verbindingen met populaire wetenschap en hij herhaalt en herhaalt zijn boodschap eindeloos.

Sinek gebruikt gewone, eenvoudige taal en heeft zijn verhaal universeel gemaakt: zodat het voor iedereen een mogelijkheid tot reflectie biedt en een ambitie aanreikt.

Wie iets van Sinek wil leren, moet vooral zijn boodschap omtrent het waarom ter harte neme. Maar Sinek's 'waarom' is zijn eigen 'wat'. Zijn échte meesterschap schuilt niet in wat hij te vertellen heeft, maar hoe hij dat doet. Leer daarvan!

Credits afbeelding: TED Conference, licentie: CC BY-NC-SA (Niet-commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
4


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Beetje dun verhaaltje, maar wel een raak point of vue waar ik het ook zeker mee eens ben. Sommige merken hebben een knallerd van een Why maar krijgen die gewoon niet over de buhne. De How is ontegenzeggelijk onmisbaar. De How is in de uitvoering van contentmarketing dan ook key, gebaseerd op de Why achter het What. :-)

    geplaatst op
  • Dan sluit ik me aan bij Marc Benioff, die met alle respect voor Sinek stelt dat er iets voorafgaat aan de Why: de Who. En dat wijst in feite naar de positionering van een brand. Ofwel, je kunt een fantastische missie hebben, maar als je het voorlegt aan het verkeerde publiek, raak je er niemand mee.

    geplaatst op
  • Dank Edwin. Ik snap het ,maar ga niet mee met Benioff, omdat het naar mijn mening bij the golden cirkel niet gaat om positionering in de marketingbetekenis, maar om iets groters. Even broeden of dat een vervolgartikel waard is.

    geplaatst op
  • Maar hoe kom je nu achter die 'Hoe'?

    geplaatst op
  • Terechte vraag Gustavo. IK zeg er iets over onder ¨Voor Iedereen¨, maar dat verdient verdieping en die komt er. Hier.

    geplaatst op
  • Bedankt voor je antwoord Wim.
    Die vraag verdient inderdaad wat meer uitleg (althans het antwoord erop), ik kijk uit naar het volgende artikel :-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.