Op de leestafel: zombietoeristen, clickbait-worst en de toekomst van LINDA.

Op de leestafel: zombietoeristen, clickbait-worst en de toekomst van LINDA.

Groot nieuws op jullie Twitters deze week: kanker door salami en Lange Frans die datzelfde woord in de richting van het AD slingerde. Daar tussendoor raken wij marketing(middle)managers onze baan kwijt, maar gelukkig gaat Google ons dan helpen als zzp'er. En om de toekomst van LINDA. hoeven we ons ook geen zorgen te maken dankzij LINDA.tv. Je vindt het allemaal op de leestafel van dit weekend, zoals altijd samengesteld door Buzzcapture en Marketingfacts.

Eindelijk een digitaal hotel voor Generatie Y (Emerce)

Zag jij tot voor kort ook regelmatig toeristen door Amsterdam lopen met grotere wallen onder hun ogen dan die van het red light district? Die rechtstreeks afkomstig leken uit The Walking Dead - en niet eens vanwege drugsgebruik, maar slaapgebrek? Jongeren die naarstig op zoek leken naar een dak boven hun hoofd en een warm bed? Dat was dus Generatie Y. Want wat blijkt? Er bleek in heel Amsterdam geen geschikt hotel te bestaan voor ze! Maar gelukkig is daar nu CityHub.

Met vijftig futuristische slaapunits, een digital first-lobby én een app die reizigers wegwijs maakt in de stad, haakt CityHub naar eigen zeggen in op de behoeftes van jongeren die ervaringen direct online willen delen.

'Onhandigheid jonge generaties zit bouwmarkten dwars' (NU.nl)

Misschien wordt het ook tijd voor een bouwmarkt voor Generatie Y, want die blijken niet zo handig. En dat stelt bouwmarkten voor een probleem, volgens een rapport van ABN AMRO. Ook zetten grote internationale ketens de marge onder druk. En er zijn meer redenen voor zorgen.

Naast onhandige types zijn er andere factoren die zwaar weer veroorzaken voor de sector. Zo hebben huizenkopers minder geld voor verbouwing, omdat ze steeds meer eigen vermogen moeten inbrengen om de aankoop van een woning te financieren.

Pinterest: wordt het met deze vernieuwingen onmisbaar voor jouw bedrijf? (Frankwatching)

Het antwoord op deze vraag is natuurlijk nee, want Betteridge. Maar Pinterest is voor veel websites wel degelijk een belangrijk kanaal voor awareness of traffic, bijvoorbeeld voor webwinkels. En met de nieuwe advertentiemogelijkheden die het introduceert, hoopt het platform z'n appeal verder te vergroten - en binnenkort ook bij de 1,4 miljoen actieve gebruikers in Nederland.

Pinterest evenaarde al het gevoel van shoppen – op je gemak struinen en snuffelen door de online schappen en rekken – maar maakt het nu dus ook mogelijk ‘echt’ te winkelen. Het werkt hiervoor samen met o.a. de Amerikaanse retailers Macy’s, Nordstrom en Neiman Marcus.

Goed wetenschapsnieuws brengen: het zal media worst zijn (De Nieuwe Reporter)

Mensen lijken het vertrouwen in de media volledig te hebben verloren. Dat lijkt ook niet gek als je kijkt naar het nieuws over vlees dat, al dan niet bewerkt, kankerverwekkend is. De manier waarop de media daarmee om zijn gegaan wordt vakkundig gefileerd in dit verhaal. En het werpt een interessante vraag op over commercie. Want formuleren sommige media de koppen boven hun artikelen (of de artikelen zelf) misschien met opzet verkeerd in de hoop op meer traffic?

Plutonium en bewerkt vlees zijn dus allebei ‘zeker’ kankerverwekkend, maar de mate waarin is natuurlijk heel verschillend. Een aantal nieuwsmedia legden dat verschil wel uit in het bericht, maar lieten er een onjuiste kop boven staan. Begrepen ze het niet? Vonden ze het ingewikkeld om een genuanceerde kop te formuleren? Of is clickbait in dit digitale tijdperk belangrijker dan juiste informatie brengen?

Het sociale netwerk vormt in 2020 de nieuwe zekerheid (ZiPconomy)

Als we het toch hebben over het maken van overtrokken claims om clicks te genereren: trendwatchers kunnen er ook wat van, zoals Adjiedj Bakas in dit stuk laat zien. Vijf moeders die op elkaars kinderen letten zijn het bewijs dat het middelmanagement in bedrijven gaat verdwijnen. Dat je het even weet. Nu alleen nog benieuwd of het beroep van trendwatcher ook gaat verdwijnen als gevolg van computers en robots.

Wat je ziet is, dat mensen om zorgtaken te kunnen vervullen, gaan samenwerken met anderen en daarvoor een beroep doen op hun sociale netwerk. Ook zullen ze zorgtaken op een slimme manier gaan combineren met hun werk. Door de noodzaak als mantelzorger te fungeren, gaan mensen zoeken naar het flexibel inrichten van hun tijd. Hierdoor zullen ze vaker kiezen voor flexibele werkvormen.

Google Nederland gaat zzp’er helpen (Emerce)

Volgens Bakas is in de toekomst iedereen dus zelfstandig of kleine ondernemer. Op dit moment maakt deze groep al 42 procent van de Nederlandse arbeidsmarkt uit. Omdat die niet allemaal begrijpen hoe technologie (van Google, sic) bedrijven of henzelf kan helpen groeien, heeft Google voor hen De Digitale Werkplaats opgezet. 

De Digitale Werkplaats biedt volgens Google een ‘praktisch, laagdrempelig en kosteloos handvat’ voor Nederlandse zzp’ers en kleine ondernemers. Tijdens sessies worden die nodige digitale vaardigheden bijgebracht: van het optimaal opbouwen en beheren van een website en strategieën om via het internet meer klanten te werven.

Elke drone krijgt kenteken om eigenaar te achterhalen (Dutch Cowboys)

De opmars van de drone zorgt voor een behoefte aan nieuwe regelgeving. Dat wordt ook onderkend op Europees niveau. Vandaar dat D66-Europarlementariër Matthijs van Miltenburg een voorstel deed om een chip en registratie te verplichten voor elke drone.

Momenteel heeft elk land zijn eigen regels voor drones en deze wijken enorm van elkaar af. Daar moet volgens Brussel verandering in komen, daarom willen ze Europese regels voor het vliegen met drones. Deze regels gelden zowel voor de recreatieve als professionele gebruiker.

KLM opent verkoopkanaal via Alibaba (Emerce)

Onlangs beschreef Danny Oosterveer het al in een blogpost over marktplaatsen: "85% of business in China is driven by market places". Niet gek dus dat KLM en Air France China's grootste marktplaats, Alibaba, gaat inzetten voor de verkoop van vliegtickets.

KLM en partner Air France zijn de eerste niet-Aziatische luchtvaartmaatschappijen die hun eigen webwinkel openen op het platform Alitrip. Via deze webwinkel, die volgens planning in december opengaat, kunnen Chinese consumenten hun KLM-tickets direct bij de luchtvaartmaatschappij kopen.

Tv-app Linda lijkt voorschot op onzekere bladentoekomst (Emerce)

LINDA. wordt vaak genoemd als baken in de woelige zee van papieren tijdschriften. Maar ook Linda weet niet of dat over een paar jaar nog steeds een goed businessmodel is. Mede daarom werd deze week LINDA.tv gelanceerd.

Ondanks 130.000 betalende tijdschriften-abonnees, lijkt er twijfel over het verdienmodel over vijf jaar. Hoofdredactrice Jildou van der Bijl: ‘Wij hebben weliswaar 130.000 betalende abonnees, maar worden papieren tijdschriften over 5 jaar nog wel gelezen?’ 

Twitter heeft 320 miljoen actieve gebruikers (NU.nl)

Twitter maakte deze week kwartaalcijfers bekend. De waarde van de aandelen donderde direct erna 12 procent omlaag. Niet omdat de omzet tegenviel of omdat er verlies werd gemaakt; dat zag iedereen aankomen. De meest waarschijnlijke reden is de tegenvallende groei in actieve gebruikers.

Het aantal actieve gebruikers is ten opzichte van afgelopen jaar met 11 procent gestegen. In totaal gebruiken 13 miljoen gebruikers Twitter's sms-dienst om het sociale netwerk te bezoeken, wat betekent dat 307 miljoen gebruikers de website of apps voor Twitter gebruiken.

WVTLK

Ook nog op de leestafel: het verschil in overschrijven voor het AD en voor de Volkskrant.

Om met die laatste te beginnen: een stagiair tikte voor een aantal artikelen teksten over uit andere kranten, boeken en meer. Appeltje-C, appeltje-V dus. De krant handelde doortastend en de identiteit van de stagiair werd zelfs bekendgemaakt. "De betrouwbaarheid van de krant is immers het hoogste goed", volgens hoofdredacteur Philippe Remarque.

Ook het AD had van de week iets overgeschreven, namelijk uitspraken van Lange Frans uit een artikel van het NRC over deelname aan televisieprogramma's. Het AD haalde die uitspraken uit de context en zette er een titel boven die de rapper niet beviel: "Lange Frans alleen in tv-programma’s in ruil voor geld". Lange Frans belde daarom met Dennis van Luling, chef online bij het Algemeen Dagblad en filmde het gesprek. Het gevolg: een ultieme lesvideo voor alle Scholen voor de Journalistiek vol met 'instant classic one-liners' als:

"Wat jullie hebben gedaan is appeltje-C, appeltje-V en geef die Lange Frans nog maar een veeg uit de pan. Zo voelt het voor mij."

"Alles wat ik zeg is nieuwswaardig. Dat vind ik superlief dat je dat zegt. Ik ben een lopend enigma van fantastische informatie. Maar daar gaat het nu niet over."

En in reactie op Van Luling die uitlegt dat media opmerkelijke uitspraken in andere media vaker overnemen ("Dit doen we met z'n allen"): 

"Ik doe daar dus niet aan mee. Ik ben het verzet. Aangenaam, Frans Frederiks. Ik pik het niet."

Overigens, dat mag gezegd, het AD heeft het sentiment tegen, maar kudo's voor hoe Dennis van Luling Lange Frans netjes te woord blijft staan. Oh, en dat artikel, daarvan is de kop nu: "Wie is de Mol is niets voor Lange Frans: 'Ik ben geen miljonair'".

Prettig weekend!

In deze rubriek "Op de leestafel" geven we een overzicht van de marketinggerelateerde artikelen die in de afgelopen week het meest gedeeld zijn door de volgers van @marketingfacts. De artikelen staan daarbij niet per se in volgorde van het aantal shares.

We nemen alleen de verhalen en blogposts op die afkomstig zijn van andere sites dan Marketingfacts zelf. Wil je weten welke artikelen bij ons populair waren afgeloen week? Schrijf je dan in voor onze e-mailnieuwsbrief, dan krijg je maandag het hele overzicht in de mail.

Credits afbeelding: Christopher Craig, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.