Kijkgedrag voorspellen bij RTL en het voedseltekort verhelpen met data

Data Donderdag: de brede toepassing van data-analytics

Kijkgedrag voorspellen bij RTL en het voedseltekort verhelpen met data

Afgelopen donderdag vond in de Beurs van Berlage de dertiende editie van Data Donderdag plaats. Ruim negentig bezoekers kregen praktijkvoorbeelden voorgeschoteld over analytics in de breedste zin van het woord: van HR-analytics, wereldwijd opkomende technologie en het voorspellen van kijkgedrag tot aan het oplossen van het wereldvoedselprobleem.

HR-analytics

Dirk Jonker, verzorgde de startuppitch over zijn HR-analytics app Crunchr. HR-processen voorspelbaarder maken met analytics is hot, het bedrijf van Dirk telt inmiddels meer dan vijftig medewerkers. Niet vreemd als je bedenkt dat HR-uitgaven als salaris, pensioen en opleidingskosten vaak goed zijn voor 70 procent van de bedrijfskosten, maar de werkwijze tot nu toe niet goed meetbaar was.

“Vraag een grote organisatie hoeveel mensen er werken en drie weken later heb je twintig verschillende antwoorden”, aldus Dirk Jonker. “Daarbij komt het vraagstuk van talentontwikkeling: wanneer ontwikkel je talent, wanneer werf je het, en hoe hou je mensen bij de zaak. Arbeidsvoorwaarden zijn nog vaak gelijk voor iedereen, terwijl je hiermee ook zou kunnen inspelen op individuele voorkeuren”.

HR-analytics geven inzicht in de voorkeuren per functieprofiel voor bijvoorbeeld gewenste uitdaging, flexibiliteit, een internationale carrière of juist baanzekerheid. Crunchr helpt organisaties daarnaast om opvolgers aan te wijzen voor bepaalde functies, zodat je altijd de juiste persoon op de juiste plaats hebt.

Een datagedreven kijk op technologische ontwikkelingen

De meeste trendrapporten, hype cycles en magische kwadranten zijn opgesteld op basis van het subjectieve inzicht van experts. Om een onafhankelijk beeld te schetsen van de technologische ontwikkelingen besloot Friso van Vollenhoven via de Meetup API een database aan te leggen van de techcommunities in wereldsteden als Amsterdam, London, Berlijn en San Francisco. Door analyse van de leden en veelgebruikte woorden ontstond met www.datadriventechradar.com een goed beeld van de trends.

Friso van Vollenhoven tijdens DataDonderdag

Friso laat zien dat Amsterdam, de startuphoofdstad van Europa, 15.000 actieve Meetupleden kent die in 2015 bijna 50.000 Meetups bezochten. 'Startup en Innovatie'-Meetups zijn het populairst. Communities rondom DevOps en Big Data/Data Science zijn sterk gegroeid, terwijl de groei van de 'Mobile App Development'-community afneemt.

In San Francisco zijn 'Big Data en Data Science' en 'Front-end Development' populair. Op de derde plek staan hier startups. In London lijkt de markt wat conservatiever, met populaire communities die vooral gericht zijn op 'Enterprise Softwareontwikkeling'. Wat meer diversiteit in Amsterdam is wel op zijn plek. ”Woman in Tech” staat in onze hoofdstad niet in het lijstje, terwijl in zowel San Francisco als Berlijn de vrouwelijke techneuten een top-10 notering hebben.

Kijkgedrag voorspellen

Geoffrey van Meer, manager consumer intelligence, van RTL Nederland gaf inzicht in de manier hoe consumer intelligence bijdraagt aan de ontwikkeling van een customer centric model. Om in de toekomst relevante advertenties en programma’s te bieden zet RTL consumer intelligence in op drie domeinen: marketing, sales en content.

Geoffrey van Meer tijdens DataDonderdag

Marketing Intelligence

Het oudste intelligencewerkveld, waar CRM, event driven-mails en churn-modellen een belangrijke rol spelen.

Sales Intelligence

Door een kijker te profileren op basis van verschillende databronnen, is RTL in staat om relevante advertenties weer te geven. Hiervoor past RTL allerlei inzichten in, zo zijn gebruikers van bijvoorbeeld @kpnmail over het algemeen ouder dan veertig en gebruiken vrouwen vaker een verouderde browser. Geslacht kan je ook bepalen door de naam uit het e-mailadres te filteren en deze te koppelen aan een namentabel of door te kijken naar het type artikel dat iemand leest. Gedrag en leeftijd zijn door deze werkwijze met 98 procent nauwkeurigheid te voorspellen.

Content intelligence

De kijkcijfers per moment geven een goed beeld van de ‘stickiness’ van een programma (hoe lang blijven kijkers hangen), maar ook van de invloed van reclameblokken en populariteit van presentatoren.

Gevanceerde technieken zoals text mining en computer vision gaan in de toekomst een grotere rol spelen bij RTL. Denk aan aanbevelingen op basis van geanalyseerde ondertitels of het toetsen van nieuwe formats door een script te toetsen aan de trends.

Gezichtsherkenning geeft inzicht in het effect van een bepaalde presentator of acteur op de kijkcijfers. Zo kan RTL herkennen welke personen populair zijn en hiermee presentatie-duo’s samenstellen of aanbevelingen doen.

Het voedseltekort aanpakken door bodemanalyse

Tot slot neemt Wouter Kerkhoff van DutchSprouts het woord. Wouter heeft als doel om het dreigende voedseltekort voor twee miljard mensen af te wenden. Dit doet hij door boeren in ontwikkelingslanden te helpen om meer te halen uit hun landbouwgrond. Betere bemesting speelt hierin een cruciale rol. Traditionele bodemanalyses om de ideale bemesting te bepalen zijn echter kostbaar en tijdrovend.

Wouter Kerkhof tijdens DataDonderdag

SoilCare heeft informatie verzameld van de bodemsamenstelling in verschillende ontwikkelingslanden en de chemische analyse opgeslagen in een database. Via een zelf ontworpen bodemscandevice kunnen boeren nu zelf de bodemsamenstelling analyseren, zonder tussenkomst van dure laboratoria. De doorlooptijd van een analyse is nu verkort van drie weken naar enkele minuten. Zo kunnen boeren direct de bodemkwaliteit bepalen en de bemesting hierop afstemmen.

De volgende Data Donderdag is op 15 september in de Beurs van Berlage. Voor meer informatie ga naar www.datadonderdag.nl

Credits afbeelding: walter van der scheer, licentie: Alle rechten voorbehouden

Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.