Converse - Made by you

Converse - Made by you

Sommige merken zijn gezegend met een icoon in hun assortiment. Een design waar ten alle tijden op teruggegrepen kan worden. Een product dat op zichzelf staat, een klassieker genoemd wordt, maar ook bijna een synoniem is voor het gehele merk. De Porsche 911, Levi’s 501, Rolex Submariner, Fender Stratocaster, Ray Ban Aviator, Burberry Trenchcoat, Eames Lounge chair en Hema Rookworst, zijn zulke iconen. De Converse Chuck Taylor All Star is dat zeker ook.

Sinds de overname van Converse door Nike in 2003 is de marketingstrategie langzaam bijgesteld en het budget opgeschroefd. Het aantal verkooppunten werd teruggebracht en campagnes als 'Shoes Are Boring. Wear Sneakers'-campagne moesten de historische link met eigenzinnigheid, rebellie en rock & roll versterken. Marketing kun je wel overlaten aan de heren en dames uit Portland.

Het bewezen recept van 'heritage branding' en de zoektocht van de huidige generatie rebels without a cause naar authenticiteit, maakt van de zojuist gelanceerde Converse 'Made by you'-campagne ook nu weer een schot in de roos.

De bestverkochte sneaker aller tijden is in de afgelopen 98 jaar omarmd door zowel de grootste muzikanten, kunstenaars, sporters en hippe vogels als your average Joe a.k.a. Jan met de pet. Dit verklaart dan ook direct het concept achter de 'Made by you'-campagne.

De campagne laat op globallevel portretten zien van Chuck Taylor All Stars gedragen en/of customized door slim geselecteerde bekende en onbekende iconen uit het heden en verleden. Deze ads hangen op strategische plekken als metrostations en laten de All Stars zien van unieke persoonlijkheden als Patti Smith, Andy Warhol, Futura, Jefferson Hack, Sayo Yoshida, Kate Lanphear en Glenn O’Brien. 

Online worden deze portretten ondersteund door korte video testimonials waarin we sommige van bovengenoemde artiesten terugzien.

Daarnaast worden er op lokaal niveau regionale creatives aan de line-up toegevoegd. In samenwerking met deze voorhoede organiseert Converse exposities in sleutelsteden als New York City, London, Beijing, Amsterdam en Mexico City. 

In Amsterdam nemen sinds 16 maart elke week andere creatieve geesten de ‘Blank Canvas creative space' over. Deze popupstudio, te vinden op Van Woustraat 67, vormt letterlijk het witte doek waartegen mensen als Ace Dia, Dennis de Groot, Eduard de Leau, Graphic Surgery, Hugo van Heijningen, Mick Johan, Orpheu de Jong, Saša Ostoja, Tom Trago en Vic Crezée via hun specialisme een inkijkje geven in hun connectie met de Chuck.

In New York werkt Converse samen met Google en hun Cardboard om het publiek middels 360° virual reality heel dicht op de huid van de door hen geliefde artiest te laten kruipen. Je staat praktisch even in zijn of haar schoenen. All Stars, uiteraard.   

Opmerkelijk is dat de campagne geen harde #hashtag-push met zich meebrengt. Toch weten liefhebbers van de All Star hun weg naar de #madebyyou, #chucktaylors en #allstar nu al goed te vinden. De campagne lijkt geen gebrek te krijgen aan usergeneratedondersteuning. Iets waar Converse op voorsorteert met de lancering van http://chucktaylor.tumblr.com.

Ikzelf ben toe aan mijn zoveelste zwarte paar. 'Worn down by you' had de lading ook prima gedekt.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.