Code Email Zakelijke Ontvangers nieuw in Nederlandse Reclamecode

5 november 2007, 05:30

Het is alweer sinds 11 oktober dat de Code E-mail zakelijke ontvangers is aangenomen tijdens de DDMA Ledenvergadering. Belangrijke reden voor het opstellen van de Code is het tegengaan van spam om zo het kanaal te bewaren voor legitieme bedrijfscommunicatie. Als je de code eigenlijk goed leest zie ik eigenlijk niet in waarom die er is gekomen.

Tenzij je lukraak een beetje rond mailt. Voor die groep bedrijven is die code geen uitkomst maar wel een must. Een quote van DDMA directeur Diana Janssen onderbouwt mijn stelling ook: “Door deze Code aan te nemen geven DDMA leden aan dat zij groot belang hechten aan kwalitatieve communicatie”.

Een andere uitleg van de nieuwe code kan ik niet geven. Ik kan er natuurlijk naast zitten, ben immers geen jurist. Dus alle echte juristen die dit lezen en vinden dat ik er naast zit, daarvan ontvang ik graag een reactie.

Naast duidelijke definities (wat is een zakelijke e-mailadres en wat niet), de reikwijdte (het geldt niet e-mailmarketing activiteiten van een Nederlands bedrijf naar een buitenlands bedrijf toe), de identiteit/herkenbaarheid (je moet wel duidelijk aangeven wie je bent) en grootte (ojee, daar is ie weer, deze mag niet groter zijn dan 150 Kb) wordt het pas leuk in artikel 4 en 5. Hier staat namelijk wat je moet doen bij het verzamelen van e-mailadressen. Welnu, dat is:

1. je dient duidelijk te maken aan de gebruiker/ontvanger wat je met zijn/haar gegevens (lees e-mailadres) gaat doen;

2. je dient mede te delen als je aan derdenverstrekking doet, dus mogelijkerwijs het afgegeven zakelijke e-mailadres verstrekt aan anderen (derden);

3. je moet minimaal eens per 2 jaar alle e-mailadressen valideren;

4. bezitters van een zakelijk e-mailadres dienen vooraf goedkeuring/permissie te geven voor het ontvangen van informatie/reclame via e-mail.

Maar dan –om mijn conclusie te staven dat ik niet inzie waarom deze code er is gekomen- de uitzonderingen vanaf artikel 5.2. Je hoeft geen permissie vooraf te geven indien:

1. ik met mijn zakelijke e-mailadres iets heb gekocht bij een bedrijf, mogen zij mij ongevraagd benaderen;

2. ik met mijn zakelijke e-mailadres informatie heb aangevraagd, mogen zij mij verder ongevraagd benaderen;

3. ik al met mijn zakelijke e-mailadres in je bestand zit;

4. ik met mijn zakelijke e-mailadres in een bedrijfskolom zit die is gelieerd aan een holding waar de afzender een relatie mee heeft maar ik dus (nog) niet;

5. ik met mijn zakelijke e-mailadres mogelijkerwijs uit hoofde van mijn functie/bedrijfsvoering interesse kan hebben in de aangeboden informatie via e-mail (je mag dus nog steeds een cd-rommetje bestellen ergens met zakelijke e-mailadressen en daar je boodschappen ongevraagd op af vuren).

Deze uitzonderingen halen in 1 klap de regulering onderuit. En dat is wat ik bedoel met onzinnigheid. Tenzij…… een bedrijf dat open haarden verkoopt mij als bas@bedrijfsnaamxyz.nl benadert om zijn spullen (open haarden) te verkopen terwijl ik een e-mailmarketing bedrijf heb. Dat mag dus niet (meer) maar dat lijkt me op basis van goed fatsoen ook wel duidelijk dat een dergelijk aanbod kant noch wal raakt. Dergelijke lukraak mailers, daarvoor is deze code wel een must dus.

Als laatste: er moet (vanzelfsprekend) ‘recht van verzet’ worden geboden in iedere uiting. Dat is wat mij betreft eigenlijk het enige vernieuwende ten opzichte van de situatie voor 11 oktober 2007.

Bas Ter Burg
Managing director bij Add to Favorites BV

Bas Ter Burg (1970) is managing director bij Add to Favorites (www.addtofavorites.nl). Add to Favorites helpt organisaties bij het opbouwen en onderhouden van langdurige, persoonlijke klantrelaties. Waardevol zijn voor jouw klanten kan alleen met goede communicatie op álle momenten van klantcontact. Juist daarom is e-mail een onmisbaar kanaal: het stelt je in staat persoonlijk en op het juiste moment te communiceren. Zowel met e-mailmarketing als met transactionele e-mail. In de samenwerking met onze klanten realiseren wij met specialistische adviezen, techniek én uitvoering alles wat nodig is voor de juiste boodschap wanneer het die ene ontvanger uitkomt. Add to Favorites – dé e-mailspecialist

Categorie
Tags

6 Reacties

    Rick

    Ik lees in deze code slechts dat de DDMA nog altijd koppig vast houdt aan het principe dat role-accounts als info@ volledig lens gespamt mogen worden totdat het slachtoffer zich unsubscribed.

    Dat er notabene letterlijk in staat dat adressen als bestelling@ (dat lijkt met toch duidelijk herkenbaar een mailadres met een specifieke doelstelling) bestookt mogen worden met ongevraagde reclame is helemaal godsgeklaagd.

    Hiermee bewijst de DDMA haar leden overigens ook geen dienst, want alhoewel de wetgever weliswaar voor deze lobby is bezweken gaan blacklist gewoon uit van het prinicipe dat spam spam is, wat de Nederlandse wet of de DDMA er ook van mag vinden.


    5 november 2007 om 11:17
    Feeder

    Dank Bas, toevallig ben ik net met deze materie bezig. Wil een dienst van ons, voor uitgevers, via e-mail (de adressen haal ik uit het Handboek Nederlandse Pers) onder de aandacht brengen. Dat mag dus?


    5 november 2007 om 12:22
    basterburg

    @Karel: Ja dat mag dus volgens deze richtlijnen indien jij als afzender aannemelijk kan maken dat de inhoud van jouw e-mailing aansluit bij de functie/uitvoering van het bedrijf van de ontvanger. Maar, je kan ook voor de zekerheid dus even naar de Reclame Code commissie bellen.


    5 november 2007 om 12:41
    Passant

    Hmmm @Karel, als je geen lid bent van de DDMA hoef je je volgens mij helemaal niets noppes van deze code aan te trekken. Daarom in ons aller belang dat er toch maar wetgeving bovenop komt..?


    5 november 2007 om 16:57
    basterburg

    @ all: inmiddels is gebleken dat er sinds afgelopen dinsdag er een wijziging is op de bestaande Telecommunicatiewet doorgevoerd door de 2e Kamer. Deze aanpassing zegt dat ook B2B e-mailmarketing op eenzelfde wijze dient te worden benaderd als B2C e-mailmarketing. Ik ben geen jurist maar volgens mij werkt het met wetten op deze manier (tenzij het met aanpassen van wetten anders gaat, dat zou kunnen): “Na de Tweede Kamer volgt de Eerste Kamer. De Eerste Kamer kan geen veranderingen aanbrengen in het voorstel, het is alles-of-niets: goedkeuren of verwerpen. Bij goedkeuring gaat het ontwerp naar de Koningin, zij zet haar handtekening net als de betrokken minister(s). Het voorstel is van ontwerp wet geworden. De wet treedt in werking na publicatie in het Staatsblad. Dus je kan nog wel even 😉 al zou ik de komende tijd investeren in je infrastructuur en beleid hoe (indien van toepassing) mee om te gaan (met je bestaande e-mailadressen maar ook met nieuw te werven)


    17 januari 2008 om 10:46
    Bert

    @all

    Heeft er iemand onderbouwd een verwachting over op welke vroegste moment (na 1e Kamer, Koningin etc.) deze wet in werking zal treden??


    8 februari 2008 om 20:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!