E-mailnieuwsbrieven zijn behoorlijk verschillend qua zwaarte

13 augustus 2007, 05:00

Er wordt regelmatig gezegd dat e-mails niet ‘te zwaar’ mogen zijn. Wat ‘te’ in deze betekent is niet met zekerheid te stellen. Een reden waarom vroeger mails niet te zwaar ‘mochten’ zijn was de langzame analoge internetverbinding waar internetters veel gebruik van maakten. Dan duurt het uiteraard ook langer om e-mails in te laden. Dat is tegenwoordig wel anders. Door de enorme toename van internet neemt ook de snelheid van internetverbindingen verder toe. De gemiddelde downloadsnelheid nam in 2006 toe met 53 procent (bron: Orange). Dus wat is ‘langer’ als je bijvoorbeeld een 8 MBIT/S internetverbinding hebt. Hoe verschillend zijn dan nu de zwaartes van e-mailnieuwsbrieven? Ik deed een check op die 8.879 nieuwsbrieven die in mijn mailbox zitten.

Om maar met de deur in huis te vallen. De zwaarste nieuwsbrief die ik ontving is 2 Mb!! De lichtste is 5 Kb. Nogal een verschil. Zijn er eigenlijk richtlijnen voor de zwaarte van een e-mailnieuwsbrief? Nou, die zijn er wel alleen zijn ze niet ‘wettelijk’ bepaalt. E-mail Marketing Associatie Nederland (EMMA) bepaalt bijvoorbeeld in artikel 3.1 dat e-mails niet zwaarder dan 50 Kb mogen zijn, tenzij anders overeengekomen met de abonnee. De reinste klets vind ik omdat het niet meer van deze tijd is met die enorme breedband internetpenetratie. En blijkbaar vinden veel leden van EMMA dat zelf ook aangezien die e-mailnieuwsbrieven versturen voor hun klanten die (veel) zwaarder zijn dan diezelfde 50 Kb. Verder overigens, voordat mijn mailbox weer volstroomt met reacties van ontstemde mensen, vind ik EMMA een prima initiatief.

Waar zit dan het verschil in zwaarte in? Ik noem er een aantal. Het gaat uiteraard om het feit of je HTML of plain text mails stuurt. Daarnaast of je veel of weinig plaatjes verwerkt in de HTML. Maar ook om de manier van verzenden. Stuur je bijvoorbeeld (veel en grote) plaatjes mee in de HTML of laat je ze initieel op een server staan. De eerste maakt de mail logischerwijs zwaarder. Helemaal als je ook nog een PDF document of anderszins bijvoegt.

Top 10 zwaarste e-mails nieuwsbrieven zijn van ABN AMRO, Alfa Romeo en Simavi

Afzenders die net buiten de zwaarste top 10 vallen zijn onder meer: FEM Business, Sales-online en Markt en Handel nieuwsbrief.

De lichtste e-mail nieuwsbrieven (allemaal 5 Kb) worden verstuurd door Setpoint. Hun nieuwsbrieven bestaan meestal maar uit 1 plaatje, die dus vanaf een server wordt getrokken op het moment van openen. Zie hieronder voor een voorbeeld.

Bas Ter Burg
Managing director bij Add to Favorites BV

Bas Ter Burg (1970) is managing director bij Add to Favorites (www.addtofavorites.nl). Add to Favorites helpt organisaties bij het opbouwen en onderhouden van langdurige, persoonlijke klantrelaties. Waardevol zijn voor jouw klanten kan alleen met goede communicatie op álle momenten van klantcontact. Juist daarom is e-mail een onmisbaar kanaal: het stelt je in staat persoonlijk en op het juiste moment te communiceren. Zowel met e-mailmarketing als met transactionele e-mail. In de samenwerking met onze klanten realiseren wij met specialistische adviezen, techniek én uitvoering alles wat nodig is voor de juiste boodschap wanneer het die ene ontvanger uitkomt. Add to Favorites – dé e-mailspecialist

Categorie
Tags

38 Reacties

    Wouter

    Ik wil niet al te kritisch zijn, maar dat plaatje is 85 kb. Verschil is dus dat dat plaatje extern ingeladen worden en niet met de mail wordt meegestuurd. Bij de andere nieuwsbrieven was dit vast wel het geval.


    13 augustus 2007 om 06:11
    Mitchel van Duuren

    Het verschil zit hem denk ik wel dat als het plaatje extern geladen wordt, de gebruiker kan kiezen of die het plaatje wil openen.

    Als de plaatjes meegestuurd in de email als bijlage, heb je geen andere keuze als de email binnen te halen.


    13 augustus 2007 om 06:31
    RB.

    Dit blijft een lastig punt.Plain-text geniet mijn voorkeur maar is voor het sturen van aantrekkelijke emailings geen aanrader.

    Als we een email moeten sturen met plaatjes (die uiteraard geoptimaliseerd zijn) dan zijn er twee zaken die je af kunt wegen;

    1. als je het plaatje meestuurt is de email groter en neemt dus ruimte in in de mailbox van de gebruiker (niet iedereen heeft een mailbox van onbeperkt formaat)

    2. als je het plaatje laat ophalen van je server dien je zorg te dragen voor de aanwezigheid van het plaatje (ook op latere momenten) alsmede voor een niet al te langzame server.*

    * daar komt gelijk een ander punt naar voren. Mogelijk beschikt de ontvanger over een langzame mailserver (heb je geen invloed op). Door het plaatje vanaf je eigen systeem te laten ophalen ben je zeker van een bepaalde snelheid zodat het binnenhalen van het plaatje niet langer dan nodig duurt. Tevens geeft het je de mogelijkheid, in noodgevallen, het plaatje op een X moment licht te muteren om bijv. een fout eruit te halen.

    Moraal van het verhaal; Als je mail moet sturen met plaatjes dan zou ik ze vanaf het eigen systeem laten ophalen. Je moet dan echter wel 100% zeker zijn van de uptime en snelheid van het betreffende systeem.


    13 augustus 2007 om 06:36
    Tamara Gielen

    Ik wil er even op wijzen dat het meesturen (embedden) van de plaatjes ten sterkste afgeraden wordt, aangezien heel veel spam filters dit soort emails eruit filteren. Hetzelfde geldt ook voor emails die heel zwaar zijn. 30-50KB (plaatjes niet meegerekend) is de richtlijn die ik hanteer voor mijn emails.


    13 augustus 2007 om 06:57
    Marc Borgers

    In de huidige e-mailcode staat inderdaad een max. grootte van 50Kb. Deze code is echter opgesteld in de tijd dat er nog geen > 4 mio. huishoudens een breedbandaansluiting hadden. EMMA-nl wil in overleg met de andere branchepartijen zoals DDMA en Thuiswinkel de e-mailcode updaten en zwaardere e-mails toestaan. Dit omdat er dan ruimte ontstaat voor meer – vaak wat zwaardere -creatieve concepten. We denken nu aan een max. grootte van tussen de 100 en 200Kb. Ik benieuwd wat jullie hiervan vinden.


    13 augustus 2007 om 07:50
    ssmeding

    Ik sluit me aan bij Remko en Tamara, waarbij ik toevoeg dat het verstandig is om de plaatjes uitsluitend te gebruiken ter ondersteuning van tekst. In veel e-mailprogramma’s en webmailapplicaties worden afbeeldingen standaard alleen getoond als de gebruiker hier expliciet toestemming voor geeft. Beetje jammer dat de ontvanger pas je boodschap kan opnemen als hij zelf nog een extra handeling moet uitvoeren, dit zal de conversie niet ten goede komen.

    Ook zijn er e-maillezers die helemaal geen (of in beperkte mate) plaatjes of html ondersteunen. De remedie bij het opzetten van een mailing is dan ook deze eerst te testen in verschillende e-mailprogramma’s en webmaildiensten.


    13 augustus 2007 om 07:56
    basterburg

    @wouter: Welk plaatje is 85 kb?

    @Mitchel: Inderdaad

    @Remko: prima toevoeging, mijn artikel was ook zeker niet compleet vanuit een technisch perspectief (is ook niet mijn sterkste punt)

    @Tamara: ben het met je eens

    @Marc: Ik had niet anders gedacht dat het verouderd was. goed dat je bezig bent dit te vernieuwen. Of het 100-200 kb een goed idee is weet ik eerlijk gezegd niet. het is best lastig om hierover iets stelligs te bepalen. die ABN AMRO nieuwsbrief van 2MB wil ik namelijk best blijven ontvangen. 98,7% van mijn 8.880 nieuwsbrieven die in mijn mailbox zitten is in ieder geval 200Kb of minder.

    @Sint: bedankt voor je toevoeging


    13 augustus 2007 om 08:11
    RB.

    @Tamara: daar heb je volledig gelijk in.

    @Sint Smeding: Zeer belangrijk punt wat je daar aandraagt.

    Ik denk dat de boodschap grotendeels uitkomt op het feit dat je het beste plaatjes van een zo compact mogelijk formaat kunt gebruiken welke vanaf een externe bron worden aangeroepen. Hierbij uiteraard de email in zowel plain-text als html sturend waarbij de plaatjes een ondersteunende werking hebben.


    13 augustus 2007 om 08:30
    Jean-Paul Horn

    Krijgt iemand hier toevallig de “nieuwsbrief” van Ikea Family? Ik weet zo even niet de grootte uit mijn hoofd, maar wel dat deze voor 100% uit plaatjes bestaat, waardoor ik in Outlook (2007) en Gmail alleen maar kruisjes zie 🙂 Lijkt me persoonlijk niet echt een goede conversie opleveren.


    13 augustus 2007 om 09:46
    jeroenmirck

    @Jean-Paul Horn: Ik kan de Ikea-nieuwsbrief ook totaal niet lezen in Gmail. Wat een gemiste kans!

    Over de zwaarte van e-mailnieuwsbrieven gesproken: daarbij gaat het ook om inhoudelijk gewicht. Ik ontving eerder vandaag deze automatisch gegenereerde nieuwsbrief. Dit heeft dus volstrekt geen zin:

    “*Welkom bij Stripschrift Online E-zine!*

    Dankzij deze nieuwsbrief blijft u wekelijks op de hoogte van nieuwtjes uit de stripwereld. Aangezien de redactie van de vakantie geniet, zijn er deze week geen nieuwsberichten op de site geplaatst.

    Tot volgende week!”


    13 augustus 2007 om 12:16
    jeroenmirck

    Of is dit juist superslimme lezersbinding, ook als je niks te melden hebt? 😉


    13 augustus 2007 om 12:17
    W.K. Klaver

    Een goede branded RSSReader geeft je de mogelijkheid om bestanden, plaatjes, nieuwsithems etc. te versturen naar je eigen community. Waardoor je bovenvermelde problemen niet meer hebt en je kan je community steeds van alle ontwikkelingen op de hoogte houden.


    14 augustus 2007 om 06:40
    basterburg

    @Klaver: goed idee, ook omdat RSS net zo’n enorme penetratie heeft als email. niet dus, nog lang niet dus en waarschijnlijk never nooit niet (althans dat is N=1 mijn verwachting). dit is een volledig andere discussie, overigens je hebt hier niet zoals marco d. te maken met een RSS fan maar dat blijkt wel duidelijk uit deze reactie 😉


    14 augustus 2007 om 07:48
    W.K. Klaver

    @Bas : Je reactie is logisch, als ik naar je website kijk. RssReaders werken wel als je een community kan opbouwen en hiermee ook kan communiceren. Via readers kan je ook andere bronnen toevoegen en dat heb je niet via email. Email komt van 1 bron, met geselecteerde nieuws door de afzender zelf samengesteld. Emails en branded RSSReaders kunnen ook perfect samen worden gebruikt. Feyenoord en Voetbalzone gebruiken ook allebij en bouwen via de RSSReader wel een echte community op.


    14 augustus 2007 om 08:21
    basterburg

    @Klaver: RSS feeds kan je ook in e-mail stoppen, ook gevoed vanuit verschillende bronnen, gepersonaliseerd o.b.v. wensen van de ontvanger. Dat is technisch bewezen technologie. RSS is in mijn opinie (los van de beperkte penetratie) op zichzelf geen communicatiekanaal maar een techniek om content te distribueren t.b.v. websites, email etc.


    14 augustus 2007 om 08:46
    W.K. Klaver

    @Bas: Email is toch ook een communicatiekanaal. Rss is een techniek, maar een RSSReader is een communcatiekanaal, waar je een onderdeel kunt zijn van een community. Waar je je eigen trefwoorden als zoekopdracht kunt instellen en waar je films, video’s foto’s en nieuws van je eigen intresses, naast dat van de community kan laten binnenkomen. Ik persoonlijk baal iedere dag van alle spam en onzinnige nieuwsbrieven. En ergens tussen de spams zitten nieuwsbrieven met een duidelijk gekleurd verhaal. Vind ze maar als door de spamfilters ze nog intact zijn.


    14 augustus 2007 om 09:23
    basterburg

    @Klaver: we komen er vandaag niet uit denk ik ;-). ik heb 1 keer een rssreader geinstalleerd en werd al snel helemaal gek van de hoeveelheid ellende die mijn pc bereikte.

    ben het overigens eens over ‘jouw gekte’ van al die nieuwsbrieven en spam maar dat heeft geen ene drol te maken met e-mail als kanaal als wel dat zo’n beetje heel nederland e-mailnieuwsbrieven en aanbiedingen nog ziet als een afzender kanaal ipv een ontvangerskanaal. ben op dit moment bij een grote B2B uitgever bezig om nieuwsbrieven meer af te stemmen op wensen en behoeften van de ontvanger, maw dus meerwaarde te bieden aan de nieuwsbrieven en zogenaamde ‘me-mailnieuwsbrieven’ te ontwikkelen. ondanks alle mogelijke en bestaande technieken gebeurt dit nog maar zeer mondjesmaat en dat is idd niet goed voor het image van emailmarketing en -publishing


    14 augustus 2007 om 09:36
    ecritures

    @Bas: hoe kan je nou gek worden van de ellende die een rss-reader je geeft? dat heb je toch zelf ingesteld? Ik krijg via mijn rss-reader juist alleen maar nuttige, door mij gewenste info binnen terwijl mijn inbox daarentegen vol zit met troep en spam nieuwsbrieven. Ik hoop dat op termijn de emailnieuwsbrieven allemaal vervangen worden door rss-feeds.

    @klaver: wat bedoel jij precies met een branded rss-reader?


    14 augustus 2007 om 10:12
    basterburg

    @Danielle: ik werd er gek van omdat ik nogal een brede interesse heb en dus een rijkelijk profiel had. daardoor krijg je dus continue (en niet verzameld wat ik prettig vind) nieuwe berichtjes en daar werd ik behoorlijk nerveus van. Overigens, ik heb me zojuist aangemeld op jouw nieuwsbrief, dus ik ben benieuwd 😉


    14 augustus 2007 om 10:18
    ecritures

    @Bas: met een goede rss-reader kan je je streams prima ordenen in mappen of met tags als je dat wilt. Dat brengt wat orde in het enorme overzicht aan berichten die dan binnen komen.

    Die nieuwsbrief op mijn site is inderdaad prima geschikt voor jou :-p is namelijk gewoon mijn rss-feed for mensen die geen rss-reader willen gebruiken 🙂


    14 augustus 2007 om 10:30
    Jean-Paul Horn

    Bas .. dat ligt dan aan je rss-reader, want de meesten zijn ondertussen wel zo sophisticated dat dat mogelijk is hoor. Kijk bijvoorbeeld eens naar FeedDemon. Alhoewel betaald wel een van de allerbeste rss-readers in zijn soort en met de mogelijkheid om gecategoriseerd als “krant” te lezen (heb je toch een beetje je nieuwsbrief). Of Newsgator for Outlook .. maak je van rss-feeds e-mailberichten in je Inbox. Misschien weer eens tijd voor een hernieuwde kennismaking?


    14 augustus 2007 om 10:33
    Jean-Paul Horn

    @Danielle: +1 🙂


    14 augustus 2007 om 10:34
    W.K. Klaver

    @Danielle: Met een branded RSSReader bedoel ik. Een bedrijf of weblog of een fancommunity krijgt een eigen RSSReader welke ze zelf kunnen beheren en in hun look and feel kan worden verspreid naar hun leden. Ze zetten er hun eigen standaard feed in en de gebruiker kan daarnaast op trefwoord ook ander nieuws etc. ophalen. Of ander feeds inplakken. De beheerder van de Reader kan zelf ook berichten schrijven welke alleen voor zijn reader bestemd is. Dus een eigen communicatiekanaal. Feyenoord heeft bijv. een eigen branded reader. Het is een compleet nieuwe reader met heel veel functies en fun functies.


    14 augustus 2007 om 10:35
    ecritures

    @Klaver: interessant!! Ik kende dat fenomeen nog niet. is dat dan een online rss-reader en “gedraagt” het zich zoals bv netvibes of iGoogle? (een MyFeyenoord pagina?) Ik ben psv-fan maar ga meteen die Feyenoord reader eens scoren. hehe geen woorden maar daden 🙂


    14 augustus 2007 om 11:50
    W.K. Klaver

    @danielle :Kijk even op http://www.soccer-agent.nl . Daarstaat ook een PSV reader.


    14 augustus 2007 om 12:09
    ecritures

    @Klaver: ooh, ik heb net de Feyenoord reader geinstalleerd :-/ Ik ben vooral benieuwd naar de mogelijkheid die jij beschrijft: “De beheerder van de Reader kan zelf ook berichten schrijven welke alleen voor zijn reader bestemd is. Dus een eigen communicatiekanaal.” Dat lijkt me heel interessant, dan wordt een reader inderdaad veel meer een meerrichtingsverkeer communicatiekanaal.


    14 augustus 2007 om 12:29
    W.K. Klaver

    @Danielle : De reader wordt nog verder ontwikkeld zodat je ook een forum over de community in de reader kan opstarten en feeds kan uitwisselen tussen diverse verschillende readers. Een Feyenoord-fan zou mischien ook wel de aanbiedingen willen ontvangen van de OTTO readers. Of het nieuws van een andere buitenlandse club.


    14 augustus 2007 om 12:49
    Annemieke de Groot

    Volgens mij gaan we een beetje OT -> dus even terug naar nieuwsbrieven.

    Het voordeel en nadeel van plaatjes op de server is dat ze er wel moeten blijven staan, ook als ontvangers na de vakantie hun mail pas openen. Het voordeel is wel dat je de plaatjes tussendoor kunt aanpassen mocht je dat willen (vraag me alleen af wanneer dat gebeurt).

    Zelf ben ik niet voor plaatjes meesturen: beetje de ontvanger’s mailbox volplempen is gewoon niet netjes.

    Een discussie over Rss is beter dan e-mail gaat volgens mij nergens over. Hetzelfde als: internet is beter dan televisie.

    E-mail heeft een groe=tere penetratie. Mijn moeder heeft een mailbox en geen Rss-reader … en voor veel bedrijven is zij een interessante ontvanger.


    14 augustus 2007 om 12:51
    Daniel Janus

    Om weer even terug “on topic” te gaan…

    @Bas: je geeft een overzicht van verschillende groottes van nieuwsbrieven, maar volgens mij is de grootte van de nieuwsbrief geen onderwerp van discussie. Zoals je zelf aangeeft: als de boodschap belangrijk is accepteer je meer Kb’s (zelfs Mb’s). Maar, ABN kan toch slimmer met zijn nieuwsbrief omgaan? Waar bestaat een nieuwsbrief van 2Mb in godsnaam uit? Alfa Romeo kan ik me nog enigszins voorstellen, maar een bank?


    14 augustus 2007 om 13:01
    ecritures

    @Annemieke: ben het met je eens dat oa door mijn toedoen de discussie wat afdreef, maar kende het concept van de branded reader (widget in dit geval) nog niet en zeker niet de manier om tussen dergelijke rss-readers te ‘communiceren’

    Ik geloof niet dat de discussie een rss-reader is beter dan e-mail gevoerd moet worden. Maar je moeder heeft ook een rss-reader als ze gmail gebruikt, met firefox of de nieuwste IE surft. Ze gebruikt hem misschien niet 🙂 En in jouw opmerkingen “voor bedrijven is zij een interessante ontvanger” is inderdaad wél precies waar het om draait. De vraag is namelijk of je moeder dat zelf ook zo ziet en in dát geval hebben rss-readers namelijk als voordeel dat de content veel meer op de gebruiker van de reader is gericht. En als iedereen die readers de komende jaren wel gaat gebruiken omdat ze dat inzien, dan zou het wel eens anders kunnen verlopen met die e-mailnieuwsbrieven dan dat de bedrijven nu graag zien.


    14 augustus 2007 om 13:05
    basterburg

    @Daniel: ze sturen een PDF met allerlei informatie erbij, en die is zwaar. En die van Alfa Romeo is niet eens zo spectaculair qua grote plaatjes oid, ze sturen ze alleen mee en de plaatjes ansich zijn denk ik niet goed ‘verwerkt’ waardoor ze al zwaarder zijn dan noodzakelijk.


    14 augustus 2007 om 13:06
    W.K. Klaver

    @Annemieke: Het gaat hier niet over beter. Email is een manier en rssreaders is ook een manier. En je moeder zit denk ik niet te wachten op mails die ik krijg. En als je je ergens aanmeldt met je mailadres is de kans groot dat je gespamd wordt. Vroeger was er ook een telex. Alles veranderd ook internet. Na de email en de readers komt er echt nog wel iets en praten we later hierover zoals we nu over een telex praten.


    14 augustus 2007 om 13:10
    Annemieke de Groot

    @danielle

    Mijn moeder denkt nog steeds dat als ze Firefox aanklikt dat ze dan pas op internet is 😉 ik denk dat een RSS-reader nog iets te hoog gegrepen is.

    Ik snap de voordelen van RSS en als de grote groep internetters ze gaan geberuiken dan is het zeker interessant maar het is en blijft puur informatie. De nieuwsbrief als medium zal er de komende jaren niet door worden vervangen. Daarvoor verschillen de media te veel van elkaar. Zeker het vergaren van e-mailadressen om al iets te noemen…

    Sorry Bas…. nu weer On Topic 😉


    14 augustus 2007 om 13:16
    Joris

    Grappig te lezen hoe iedereen hier over denkt en er komen ook redelijk wat basis gedachtes omtrent e-mail marketing naar voren. Recent heb ik bijv. voor een mailing tetst uit laten voren of embedden (meesturen) of op de server zetten van plaatjes een verschil maakt in het “aan komen” van de mails, of te wel wat er gebeurt met spam filters etc. Voor veel mail servers dus geen probleem (meer) en voor de ontvanger een stuk vriendelijker, aangezien deze (in veel gevallen) direct wel de plaatjes te zien krijgt. Het is maar een eenzijdige test en geen wetenschappelijk onderbouwd geheel, maar toch.

    Overigens ben ik ook van mening dat er geen restrictie voor mail grootte meer nodig is vanuit de e-mail code van EMMA of DDMA. Voor de ontvanger zal het niet heel veel verschil maken en er is geen serieuze e-mail verzender die 2 mb mails zal gaan versturen naar hele grote bestanden (uitzonderignen daargelaten) en deze zal daarna zelf direct ervaren wat er dan gebeurt met blocks, spam en blacklisting.

    Belangrijk is dan dus vooral goed over na te denken wat je stuurt en aan wie. Ben het zeker met een aantal bovenstaande eens dat bepaalde ontvangers juist wel op grote mails zitten te wachten. als je het maar relevant en gericht houd.


    16 augustus 2007 om 04:43
    Johng338

    It’ll also save a lot of cash and time for those on degeccegeegd


    26 oktober 2016 om 08:07
    Smithe478

    Pretty portion of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to assert that I acquire actually enjoyed account your blog posts. Any way I will be subscribing in your augment or even I fulfillment you access constantly quickly. gcgfeaegecekegee


    26 oktober 2016 om 08:08
    Johna214

    Spot on with this writeup, I actually believe this website needs a great deal more attention. Ill probably be returning to read through more, thanks for the info! cbkbeddebged


    26 oktober 2016 om 08:09
    Smithk465

    Surely together with your thoughts here and that i adore your blog! Ive bookmarked it making sure that I can come back & read more inside the foreseeable future. eeedcgdgcgdgabka


    26 oktober 2016 om 08:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!