Blognomics 07: The Day After

Blognomics 07: The Day After

Blognomics 07 (Fotografie: Marjolijn)

Gisteren vond voor het derde achtereenvolgende jaar het Blognomics congres plaats in de Amsterdamse RAI. Bijna 200 aanwezigen kregen een volgepakt middagprogramma gepresenteerd met interessante sprekers als Paul Molenaar (ilse media/Sanoma), Jetse Sprey (Versteeg Wigman Sprey Advocaten), Stef Kolman (Bliin), Gabe Mcintyre (Xolo.tv), Michael Nederlof (Skoeps), Olger Smit (OMD) en Peter Olsthoorn die een update gaven van waar we staan met media 2.0 (en weblogs in het bijzonder). Daarnaast nog een aantal panelsessies over politiek, traditionele media en weblogs.

Voor de regelmatige bezoeker van Marketingfacts werd er weinig nieuws verteld. Ik was zelf wel onder de indruk van de mogelijkheden van Bliin, een gratis applicatie om met behulp van GPS-navigatie mensen live volgbaar te maken op Google Maps. Bliin was eind vorig jaar één van de digitale pioniers die een subsidie kregen voor verdere ontwikkeling. Jammer dat de mogelijkheden van Bliin onvoldoende uit de verf kwamen tijdens de presentatie van Stef Kolman.

De middag kende opvallend weinig stevige inhoudelijke discussies tussen oude en nieuwe media (ondanks de aanwezigheid van Geenstijl in één van de pannels). De enige uitzondering was de verontwaardiging die ontstond nadat Olger Smit van mediabureau OMD een aantal onthullingen deed over hoe weblogs zijn te beinvloeden met advertentiegelden. Zowel Maarten Reijnders als Laurens Verhagen hebben daar inmiddels al over geschreven. Voor sommigen was ook de mededeling van PvdA-kamerlid Martijn van Dam dat veel bloggende politici niet zelf hun weblog bijhouden een openbaring. Zo blijkt ook de weblog van SP-fractieleider Jan Marijnissen niet door hemzelf maar door ghostwriters te worden bijgehouden. Cyril Snijders had hierover gisteravond al een stuk geplaatst op de website van DAG!

Inmiddels druppelen de verslagen van Blognomics binnen en heb ik inmiddels postings gezien van Stijn, Frank en Marjolijn. Ook op Flickr is de stroom aan foto’s gestart en vinden we prachtige foto’s gemaakt door o.a. Guido van Nispen, Marjolijn Kamphuis en Henk-Jan Winkeldermaat. Persoonlijk hoogtepunt was zonder enige twijfel de ontmoeting van een groot aantal twitteraars. Jammer dat uitgerekend gisteren Twitter een flinke vertraging had als gevolg van serverupgrades.

Guido en Krijn, nogmaals dank voor de uitnodiging en complimenten met een geslaagde middag. Wellicht volgend jaar iets meer ruimte maken voor inhoudelijke discussies en vooral ook het netwerken!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 36 reacties op dit artikel

  • Zie nu pas dat Ton gisteren het event live toegankelijk heeft gemaakt via internet:
    http://www.wesseling.net/events/blognomics/media-20-have-arrived.html

    Iemand toevallig nog gekeken?

    geplaatst op
  • de eerste video-verslagen van blognomics zijn te vinden op TV4B.
    have fun!

    geplaatst op
  • Emerce gaat vandaag vooral in op de presentatie van Paul Molenaar die verwacht dat binnen vijf jaar Sanoma Uitgevers meer advertentie-inkomsten zal halen uit online- dan uit printactiviteiten.

    Gisteren in de wandelgangen ook het gerucht opgevangen dat Hyves zou worden overgenomen door Sanoma. En eerlijk gezegd zou het me niets verbazen (zie ook Hyves voorlopig niet te koop).

    geplaatst op
  • Dank voor de update Edo en leuk je gisteren even te hebben gesproken!

    geplaatst op
  • @Marco: gerucht heb ik ook gehoord.....

    geplaatst op
  • @Marco WiFi was van zodanige kwalitiet dat live streamen nagenoeg niet mogelijk was. Wel even gedaan (en direct een aantal kijkers), dus de behoefte was er wel. Blogpanel heb ik wel volledig opgenomen en ben ik nu aan het uploaden op vpod.tv. Dat duurt even (280MB).

    Het twitteren houdt overigens wel af van bloggen. Grappig om te zien dat haast niemand tijdens de conferentie heeft geblogd...

    geplaatst op
  • @Marco en Gert-Jan. Paul Molenaar gaf aan maandag a.s. met een overname naar buiten te komen. We zullen zien.

    geplaatst op
  • Grappige foto. 't Lijkt net alsof Frank en Dominique zitten te slapen...

    geplaatst op
  • Sanne heeft er op arbeidsmarkt.blogo.nl ook over geschreven. [/url].. Het viel haar vooral op dat de mensen van de beste discussie (Frank, Frank, Marco en co)... zou oud waren.

    geplaatst op
  • @Allen: die speculaties kloppen in ieder geval niet... Meer kan ik er nu niet over zeggen.

    geplaatst op
  • Goed: 10 Euro op schoolbank, 5 op vinden.nl . Wie pakt 'm op?

    geplaatst op
  • pannel = panel

    geplaatst op
  • @Marco:

    Gisteren in de wandelgangen ook het gerucht opgevangen dat Hyves zou worden overgenomen door Sanoma. En eerlijk gezegd zou het me niets verbazen (zie ook Hyves voorlopig niet te koop).

    Zou goed kunnen ja. Ze hebben namelijk geprobeerd om het zelf te bouwen 3 jaar geleden
    http://www.extrafris.nl
    http://www.lostboys.nl/clients/details.asp?sort=name&client=67
    En dat is een beetje geflopt gok ik. Dus het nu kopen zou goed kunnen.

    geplaatst op
  • Indeed it was a shame that Bliin was not at all clear about what they're doing. Ideally you would have had someone interview him to pull out the essentials and ask him about the business plan. Same with some of the other speakers - focus more on case studies than generalities. Amazed and disappointed by the Dutch politicians, blogs are just another PR outlet and clearly have little value in building a conversation. Its the old broadcast model. Olger proved that entertainment blogs have no scruples at all. They have the 20,000 Euro Guarantee... you give us 20,000 euro and we'll write anything you want, guaranteed. But if you're trying to build a trust into the site, that kind of practice is the beginning of the end. It would have been better if panelists had been told to bring a case study with them, or to react to a controversial statement - Dutch Authors rights legislation will be dead in 3 years; discuss. Less speakers, more interaction (which means more of a "lagerhuis" layout to the chairs. Classrooms are dead (boring).

    geplaatst op
  • Alleen mannen in dat forum? Waren er überhaupt vrouwelijke sprekers? Zijn er geen vrouwen bezig met web 2.0? Hebben ze niets te vertellen?
    Valt me zomaar op als ik deze foto zie.

    geplaatst op
  • @Petra: inderdaad geen enkele vrouw op het podium gister. Wat wel een vooruitgang is: het aantal vrouwen in de zaal was aanzienlijk meer dan twee jaar geleden. Wellicht volgend jaar ook eindelijk een vrouwelijke spreker??

    geplaatst op
  • Grappige foto. 't Lijkt net alsof Frank en Dominique zitten te slapen...


    Het was ook een beetje een saai debat. Met naar mijn smaak ook teveel mensen uit dezelfde (marketing)hoek, maar dat zal ik maar niet te hard zeggen, want dan worden er weer mensen boos... ;)

    geplaatst op
  • The afternoon needed not just a female speaker, but a successful Web 2.0 female entrepreneur. And they are out there.

    geplaatst op
  • Dat velen het ontmoeten van mede-twitteraars als hoogtepunt van de dag zien zegt genoeg lijkt me...

    geplaatst op
  • @Jeroen: Goeie discussie op Frank-ly, hopelijk snel ook IRL voortzetten? Kan misschien een item zijn voor Marketingfacts.TV?

    geplaatst op
  • Toen ik gister thuis kwam leek het me wel gepast om even een blog te schrijven over Blognomics op mijn hyves-page. Niet wetende dat ik al na enkele uren door andere websites gevonden zou zijn. Hartstikke leuk in ieder geval!

    Ik vond het een erg interessant congres, wat mij het meeste opviel is te lezen in mn blog;)

    geplaatst op
  • @Kasper: Leuke mensen IRL ontmoeten is altijd een hoogtepunt, en bovendien geloof ik dat de borrels bij elk congres als beste onderdeel gewaardeerd worden, dus zo veelzeggend is dat niet.

    @Petra & Elmine: Volgend jaar een lagerhuis opstelling waarin wij het met z'n drieën opnemen tegen de gevestigde mannenbloggers? Of de bloggers tegen de journalisten? Of de twitteraars versus de niet twitteraars?

    Ik zeg: Felix Meritis volgend jaar en debatteren met die 100 aanwezigen, als ik die behoefte zo inderdaad juist inschat. Maakt ook een hele interessante livestream overigens, de Vara is er groot mee geworden. Betaalmodule ervoor, voor 3 euro kijkt iedereen thuis mee en worden de streamkosten ook direct gedekt. We zullen dat evenementje eens even ver-web-twee-punt-nullen.. ;)

    geplaatst op
  • Als je dan 'innovatief' bezig wilt zijn en to the point dan kun je dus de panels cq het hele congres achterwege laten en ergens gaan borrelen en dan thuis weer verder twitteren over de borrel...

    Om het bij dit congres en weblogs te houden: wat is behalve de borrel blijven hangen als nuttig bij jullie als bezoekers en panelleden? Wat valt er te praten over weblogs, wat voor spectaculaire veranderingen hebben we gezien het afgelopen jaar? Volgens mij bar weinig.

    geplaatst op
  • @Marjolijn: Count me in!!!
    We moeten af van alleen mannen die denken dat zij de blogcultuur zijn. Niet alleen hier maar ook bv in een jury van de Dutch Bloggies.

    geplaatst op
  • Go Girls Go!

    geplaatst op
  • "200 aanwezigen" en bij Flickr zie ik "We found 940 photos matching Blognomics" . . .
    staat iedereen er dan gemiddeld 4,7 keer op?

    jammer dat ik er niet bij was wegens Amelandse verplichtngen, maar leek me zeker de moeite waard. zeker qua networking!

    geplaatst op
  • Boos? Nee, teleurgesteld.

    geplaatst op
  • Net de reacties bij Frank-ly gelezen waarbij vooral Frank, Jeroen en Bas discussie voeren over de vraag of het panel van webloggers niet wat diverser had gemoeten. Tja, misschien wel maar wat volgens mij een veel belangrijker discussiepunt is in deze is dat er onvoldoende vuur kwam uit de slotdiscussie.

    Waarom geen heftige(re) discussie over de ethiek? Ik had graag eea willen vertellen over de Vodafone-case en had graag de discussie willen aangaan of adverteerders nu wel of niet moet adverteren op Geenstijl en hoever je kunt gaan in betaalde postings. Waarom geen discussie over de businessmodellen? Blognomics zou m.i. voor een belangrijk deel daarover moeten gaan. De advertentie- en sponsorinkomsten zijn leuk meegenomen maar waar het echt om draait is leadgeneratie. Verder was ik graag de discussie aangegaan met de traditionele media die vanuit print of vanuit whatever denkt een cross-mediaal concept neer te zetten maar daarin de communicatie met en tussen de lezers (of beter: gebruikers) totaal vergeet. Die relaties maken het verschil in benadering in media 1.0 en media 2.0. Maar in plaats daarvan bleven we helaas steken in het voorstelrondje en een non-discussie over techniek. En toen was de tijd op en gingen we borrelen. Gelukkig kwam daar weer een beetje het vuur naar boven toen er een meter bier werd gehaald door Maarten ;-)

    geplaatst op
  • Voor de volledigheid: ik vermoed dat dit de peetvader van mijn dochter is, Maarten Lens Fitzgerald. Die is vaker schuldig aan zulks gedrag..

    geplaatst op
  • @Marjolijn: goed plan meer debat, maar ik zou het dan niet onder de vlag van Blognomics doen. Hoe zo'n hekel ik persoonlijk heb aan DbPP (death by powerpoint), ook dat heeft zijn functie. Als iemand de handschoen oppakt om een dergelijk event te organiseren, ben ik zeker van de partij.

    @Marco: ik denk dat de meeste mensen in de zaal murw waren na een middag vol presentaties. De behoefte aan drinken danwel eten is dan groter dan de behoefte te discussiëren. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom de discussie wel op gang kwam onder het genot van een biertje. ;-)

    Ik weet hoe moeilijk het is een programma samen te stellen waar er een balans is tussen presentaties en discussies. Het was voor mij voorafgaand aan Blognomics volstrekt helder dat er geen tijd zou zijn voor debat. De panels hadden wellicht interactiever gekund, als er op een andere manier gemodereerd zou worden, maar ook dat is een kunst op zich.

    De onderwerpen die je noemt zijn zeker een discussie waard. Ik denk dat je met die onderwerpen wel een middag debat moet kunnen vullen. Voel ik hier een nieuw event aankomen??

    geplaatst op
  • @Elmine, Marjolijn: da's inderdaad geen slecht idee; wie pakt het op?

    Las net nog een hilarische discussie op Fok! over het feit dat Geenstijl en VKMag worden betaald voor sommige postings. Ik weet dat het vooral jonge reageerders zijn op Fok! maar zo naief zullen ze toch niet zijn? En zouden ze werkelijk geloven dat alles in de Telegraaf, Margriet of Libelle (noem er maar een paar) onbetaald is?

    geplaatst op
  • Dat is ook wat Paul. Nog voordat ik mijn event blog heb bijgewerkt over blognomics met een post over de video's, heb jij al de rechtstreekse links ontdekt. Neem me niet kwalijk wanneer vanuit SEO oogpunt hier ook nog een linkje achterlaat naar die posting zodra deze bestaat :-)

    De enige volledige video is overigens degene van het blogpanel: http://vpod.tv/inmate/195771
    (krijn, peter, marco, eduard, frank, frank en dominique)

    geplaatst op
  • Ja, ook ik heb mij blognomics verhalen af. Ik zou nog even de video's linken:
    http://www.wesseling.net/events/blognomics/live-stream-en-video.html

    geplaatst op
  • Hi guys. Life is divided into the horrible and the miserable.
    I am from Andorra and learning to write in English, give true I wrote the following sentence: "Germany airfares cheap germany flights and airline tickets out of thailand to germany, siamhotel."

    Regards :-) Pansy.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.