50.000 klanten ontwerpen eigen Postbankpas

23 november 2005, 18:47

Winnaars zelf ontworpen Postbankpas in Club 11 te Amsterdam

Ik kom net uit Club 11 in Amsterdam waar ik te gast was bij de verkiezing van de winnende ontwerpen van de Postbankpas. Een actie die ik vanaf het begin met belangstelling heb gevolgd.

Waarom? Omdat het wat mij betreft een unieke actie is waarbij nu eens niet is gekozen voor een massa mediale maar een virale aanpak (via eigen medewerkers en een email naar 10.000 jonge Postbank-klanten) en waar user generated content (klanten kunnen hun eigen bankpas ontwerpen) centraal staat.

Binnen een week waren al 22.000 zelf ontworpen bankpassen aangevraagd en 12.000 ontwerpen ingestuurd voor de wedstrijd. In het persbericht dat vandaag is verstuurd staat dat er binnen twee weken ruim 42.000 Postbankklanten een zelf ontworpen bankpas hadden aangevraagd en vanmiddag tijdens de presentatie meldde Hans Hagenaars, directeur Postbank, dat de teller inmiddels op bijna 50.000 passen staat.

Vanaf 1 december start Postbank de massa mediale campagne om de Postbankpas bekend te maken bij het grote publiek aldus Liselore Stuut, persvoorlichter van de Postbank.

Morgen tijdens Fusion 2005 zal ik in mijn presentatie over weblogs laten zien welke rol de blogosfeer heeft gespeeld bij het virale succes van de Postbankactie.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Joost

    Ik heb nu ook een postbankpas met GWX-logo. Mooi hoor. =)


    23 november 2005 om 19:28
    brigitte

    ik heb al een postbank pas met de foto van onze beagle! Geinig joh!! Je zou er eigenlijk meerdere moeten hebben voor elke ‘mood’


    23 november 2005 om 21:06
    traffic4u

    @Marco: Wat ik mis in je verhaal is eigenlijk de reden waarom en hoe je daar aanwezig was.

    Dat vind ik minstens zo goed aan de hele actie: het uitnodigen van weblogs die aandacht hebben besteed aan het onderwerp op de verkiezing. Jij had toch een officiele pers uitnodiging gehad? En je voelde je vereerd? Geniaal toch? Weer een stuk extra publiciteit, weer een stuk extra betrokkenheid in de markt.


    25 november 2005 om 06:59
    media

    Gert-jan, ik weet niet of het een bewuste strategie is geweest om webloggers uit te nodigen. Ik heb de Postbank vorige week gebeld voor een aantal vragen (over de resultaten en de bijdrage van weblogs in deze). Ik denk dat ik op basis daarvan de uitnodiging heb ontvangen en was in goed gezelschap van genodigden van NOS, Volkskrant en Weegener (om er een paar te noemen). Ik heb geen andere bloggers gezien dus daar ligt nog een kans voor de Postbank 😉

    Zoals ik hierboven al schreef start de Postbank op 1 december de massa mediale campagne. Persoonlijk denk ik dat ze het virale effect nog onvoldoende hebben uitgenut en te vroeg starten met de massa mediale campagne. Aan de andere kant kan ik me er wel iets bij voorstellen dat ze haast willen maken. SNS komt immers voor het eind van dit jaar met een vergelijkbaar iniatief.


    25 november 2005 om 07:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!