4P’s van blog marketing

1 mei 2007, 03:25

Iedere marketeer is bekend met de 4P’s (Product, Prijs, Promotie, Plaats), ook wel de marketingmix genoemd. Ze vormen immers de basis van de marketing. Bij blog marketing gaan deze 4P’s echter niet in die vorm op. Blog evangelist Steve Rubel heeft daarom enige tijd geleden de 4P’s van blog marketing bedacht. Hij komt tot de volgende 4P’s:

  • Passionate: Write about issues that are near and dear to your heart
  • Purposeful: Make sure you keep the end in mind; why are you blogging?
  • Present: Keep an eye on what’s topical today
  • Positional: Take a stand on an issue and follow it

Steve Rubel blijft in zijn uitleg over deze 4P’s redelijk summier. Meer dan het bovenstaande zegt hij er niet over. Ik zie het als volgt.

  • Passionate: ja, natuurlijk. Wie ergens over wil bloggen moet gepassioneerd zijn over dat onderwerp. Als een blogger niet gepassioneerd is, is de blog geen lang leven beschoren. Wie vaste lezers rondom zijn/haar blog wil verzamelen, moet ervoor zorgen dat er steeds iets interessants te zien, horen of lezen is.
  • Purposeful: hier geldt eigenlijk hetzelfde. Bloggen om het bloggen… dat werkt niet. Bloggen doe je met een doel, anders houdt de blog niet lang stand.
  • Present: nog zo’n open deur. Een blog die niet actueel is, is niet interessant. Om lezers te blijven trekken, moet de blog actueel blijven.
  • Positional: schoenmaker blijf bij je leest. Bepaal het kader van onderwerpen waar je over blogt en blijf daarbij.

Eigenlijk zijn de 4P’s van blog marketing dus eigenlijk wel heel erg voor de hand liggend. Ik vind ook niet dat er, zoals bij marketing, een echte mix van die vier elementen te maken is. De 4P’s van blog marketing zijn eigenlijk meer de voorwaarden voor het opzetten van een succesvolle blog. Elk van de 4P’s moet aanwezig zijn, maar er kan niet echt mee worden gevarieerd zoals dat het geval is bij de 4P’s van marketing. Tot nu toe zijn het echter de enige 4P’s van blogmarketing die ik heb gezien. En zoals marketeers voor de marketing mix ook voortdurend op zoek zijn om extra P’s toe te voegen, zou ik aan de 4P’s van blog marketing er ook nog eentje willen toevoegen, namelijk de P van Patience. Een succesvolle blog ontwikkelen heeft immers tijd nodig.

Ik ben benieuwd hoe lang het nog zal duren tot in de marketinglessen ook de 4P’s van het bloggen zullen worden opgenomen. En of dat dan deze 4P’s zullen zijn of andere?

Caroline Korsten is actief op het internet sinds midden jaren negentig. Ze studeerde communicatie en (gezondheids)psychologie en heeft een brede kennis en werkervaring op het gebied van PR, journalistiek, marketingcommunicatie en reputatiemanagement. Gewerkt bij diverse multinationals. Deze Europa-trotter woonde vier jaar in Duitsland en twee jaar in Engeland. Geinteresseerd in alles wat met online communicatie en psychologie te maken heeft.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Hilco

    De originele marketing P van Promotie hoort wat mij betreft ook bij de P’s voor blogs. Het meest geweldige blog dat niemand leest, blijft anders wel erg Persoonlijk.

    En als je dan toch op zoek bent naar extra P’s: wat dacht je van Posten? Essentieel voor elk blog!


    1 mei 2007 om 06:05
    jpschadde

    @Hilco; ben het niet met je eens. Wat voor promotie bedoel je? Ik krijg dagelijks linktips binnen van weblogs, maar ik ga daar niet op klikken; beschouw het eerder als SPAM. De enige promotie die ik doe is mijn ‘Persoonlijke’ verhaal, dus mijn communicatie via de blogs.

    Afgezien van het feit natuurlijk dat ik hier in deze reactie een linkje heb naar mijn weblog, waar jij op gaat klikken, en vervolgens na 15 seconde weer wegklikt :).

    Met de 4 p’s zit het ook niet helemaal snor. Het is soms best interessant om te bloggen over zaken waar geen mens meer aan denkt, niet zo present dus. Passionate; als zaken niet dicht bij je ‘heart’ liggen is het altijd leuk om de discussie met je lezers aan te gaan. Dat geldt overigens ook voor de ‘positional’. Best vermakelijk om een voetballer over zijn visie op de maatschappij te lezen; totaal niet relevant maar wel een andere kijk op iets…

    Volgens mij bind je je lezers aan je als je:

    -Een interessant persoon bent en dat overbrengt in je blogs (meisjemeisje? darch.com)

    -Een interessant onderwerp hebt waar je over schrijft (mkfacts)

    -‘grappige & actuele dingen’ doorbrieft (jaggle/vk/geenstijl)

    Niets met p’s, promotie prijs, presence of position toch ;).


    1 mei 2007 om 08:29
    nikao

    de belangrijkste eigenschap is wel authenticiteit (een A en geen P helaas 😉 )

    Als je authentiek bent, schrijft zul je zien dat het altijd interessant is voor een bepaalde groep mensen..

    Passionate werkt hierbij ook erg goed, maar zoals jpschadde terecht aangeeft zijn er situaties denkbaar dat dit niet nodig is. Overigens vind ik dit wel een belangrijke eigenschap op meer algemeen niveau, omdat je het zonder passie vaak niet volhoudt om met een constate frequentie te blijven posten..


    1 mei 2007 om 09:18
    HR Advies

    Simpeler en logischer kan het niet zijn….


    19 juli 2010 om 08:14
    Marketing bureau

    Ik denk dat er voldoende blogs zijn die zich niet houden aan deze vier P’s. Erg jammer, want daardoor is er best veel ruis op het internet.


    3 oktober 2012 om 10:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!