6 tools voor je personal branding

16 november 2011, 04:51

Afgelopen week gaf ik een workshop betreft online personal branding aan jonge professionals in Rotterdam. Na afloop besefte ik dat er veel kennis heerst onder onze generatie Y, over personal branding. De arbeidsmarkt is niet meer wat het geweest is. Het gemiddelde opleidingsniveau groeit gestaag. Ik sprak met een aantal “cultleaders” van sterke merken. Tegenwoordig moet je uitblinken, jezelf kunnen neerzetten als een sterk merk. Dit bevestigde de marketingmanager van een wereldconcern. ‘You need to act like a superstar in your profession and back it up with qualities’. Makkelijker gezegd dan gedaan.

The superstar generation

Tegenwoordig wordt je online platgegooid met tips om een personal brand te creëren en inmiddels weten we ook dat we er over moeten communiceren. Toch blijkt de daadwerkelijke uitvoering en het beheren in de praktijk moeilijk te realiseren. Keer op keer stuitten we op het “how to” probleem. Je wilt jezelf verkopen met wie je bent maar vooral met datgeen waar je goed in bent. Hoe realiseer je dat als je geen superster bent? Misschien ben je wel een digibeet of niet kundig met design programma’s? Dit leek mij een goede aanleiding om een kleinschalig onderzoek op te zetten. Na een stukje grondig deskresearch en het verzamelen van gebruikerservaringen heb ik een aantal online tools in kaart gebracht die het beheren van je online (personal) brand kunnen ondersteunen en/of automatiseren. De onderzochte online branding tools richten zich op persoonlijk en/of zakelijk gebruik. Het is cruciaal om je merk neer te zetten met een boodschap, dit kan een sleutelrol hebben in je algehele zakelijke succes. Het beheren van je online personal brand is onder te verdelen in twee onderdelen: bijhouden en monitoren. Het is van belang om je online profielen en informatie op je digitale CV up to date te houden. Zo optimaliseer je in ieder geval je mogelijkheid tot kansen. Als je dit niet doet kan je doelgroep een verkeerd of verouderd beeld van je krijgen en wellicht beslissen om met iemand anders in zee te gaan. Denk bijvoorbeeld aan een representatieve foto. Er zijn veel online tools beschikbaar om je personal brand te monitoren. Hieronder zal ik er een aantal van uitlichten.

1. About.me

Met About.me kun je eenvoudige en visueel elegante profielpagina’s maken die de bezoeker verwijst naar de je werkzaamheden en je online netwerken. About.me is een kosteloze dienst met veel vrijheid in design. Je kunt de site privé of professioneel inrichten om je online identiteit te presenteren aan iedere bezoeker. Wat ik sterk vind aan deze site is de eenvoudigheid van het concept. Je bent in staat om binnen tien minuten een complete online brand neer te zetten. Je kunt een koppeling aan al je blogs, favoriete links en social media kanalen toe te voegen. Dit zorgt voor gemak en helderheid.

Check hier een tutorial om je about.me profiel vorm te geven. Hier vind je een link naar mijn about.me pagina.

2. Vizualize.me

Met Vizualize.me kun je je CV omzetten in een flitsende infographic. De data kun je o.a. importeren uit je LinkedIn profiel. Vizualize.me vertaald je statistieken tot een aanpasbaar online kleurrijk profiel. Hiermee bespaar je dus een hoop bloed, zweet en tranen. Je kunt kiezen uit meerdere thema’s en een eigen achtergrond instellen.

Nadelig aan Vizualize.me vind ik het feit dat je geen portfolio kunt uploaden of andere bestanden toevoegen. Daarnaast heb je beperkte mogelijkheden om je profiel te bewerken. Je CV infographic beschikt wel over een eigen URL en is voor iedereen zichtbaar. Gebaseerd op de gebruikersreacties en mijn eigen mening is het een veelbelovende propositie! Ik raad iedereen in ieder geval aan om het eens te proberen en zich aan te melden voor een gratis account. Klik op deze link om mijn profiel op vizualize.me te bekijken.

3. Re.vu

Met re.vu kan je ook jouw LinkedIn-gegevens koppelen aan een “infographic-based” tool. Dit houd simpelweg in dat je jouw werkervaring in een tijdlijn kan laten zien en dat je interesses/talenten worden vormgegeven in kleurrijke grafieken en diagrammen. Met re.vu kan je kiezen uit meerdere thema’s en heb je wel de mogelijkheid om je eigen portfolio en andere bestanden te uploaden. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om relevant materiaal bij te sluiten.

Wat re.vu nog interessanter maakt is de “Analytics” functie die het mogelijk maakt om je bezoekers aantallen te monitoren, daarnaast zijn er veel geavanceerde functies om inzicht te krijgen in je “Analytics”. Het is zelfs mogelijk om per zoekmachine specifiek een verzoek in te dienen zodat jouw re.vu profielpagina geïndexeerd kan worden. Een ander bijkomend voordeel is dat je een re.vu CV ook kunt opslaan als PDF-document. Re.vu is een handige tool om eens mee aan de slag te gaan. Check mijn re.vu CV via deze link.

4. Prezi

Prezi is een online tool om presentaties en/of mindmaps interactief vorm te geven. De manier waarop je in Prezi presentaties maakt is totaal anders dan in Powerpoint. De techniek wordt geprezen, omdat je met Prezi eindelijk verlost bent van de saaie opvolgende Powerpoint slides. Prezi ziet er grafisch standaard al erg mooi uit. Prezi wordt steeds populairder en wordt al de Powerpoint-killer genoemd. Een aantal voordelen zijn de soepele overgangen door het gebruik van Java. Daarnaast kun je gemakkelijk in- en uitzoomen en heb je de mogelijkheid om je presentatie online te delen. Ook kun je een Prezi downloaden voor offline gebruik en daarnaast heb je de volledige vrijheid in het design. Het is even doorbijten om de interface onder de knie te krijgen maar Prezi ondersteund je daarbij door goede tutorials. De ”Prezi in 3 minutes” tutorial, toont in drie minuten hoe je een presentatie kunt opbouwen door eerst woorden te plaatsen en daar vervolgens afbeeldingen bij te zoeken. Wil je Prezi in gebruik gaan nemen, raad ik je aan om een aantal bestaande Prezi’s door te lopen om een goed beeld te krijgen van de creatieve mogelijkheden. Mocht je een Prezi willen versturen via de mail, let dan goed op. Dit kan door sommige firewalls worden geblokkeerd.

5. Scoop It

Scoop.it is een site waar je nieuws kunt verzamelen, bewerken en publiceren. Mocht je bijvoorbeeld willen bloggen over een bepaald onderwerp, kun je na het aanmaken van je account een eigen onderwerp starten. Bij Scoop It beheer je een bepaald thema (of meerdere thema’s). Op het moment dat je sites of artikelen tegenkomt rond dit onderwerp kun je deze toevoegen aan jouw onderwerp.

Scoop It bied je de mogelijkheid om een plug-in te installeren waardoor het toevoegen van een onderwerp heel simpel is. Op de werkbalk van je internetbrowser verschijnt de ‘Scoop it’ knop. Wanneer je daar op klikt opent zich een venster waar je bericht automatisch geladen wordt. Hier kun je het bericht bewerken en afbeeldingen bijvoegen alvorens je deze online zet. Daarnaast biedt Scoop It aan de hand van jouw trefwoorden ook een aantal persoonlijke voorstellen voor mogelijk interessante artikelen. Tevens kun je deze artikelen gemakkelijk op dezelfde manier toevoegen. Daarnaast kun je interessante artikelen voorstellen aan beheerders van andere Scoops binnen jouw netwerk. Op deze manier vorm je een online tijdschrift rondom jouw thema. Door de koppeling met Twitter blijf je up to date over welke Scoops er worden gemaakt. Deze Scoops kun je gaan volgen. Via de site kun je een uitnodiging aanvragen en tutorials bekijken. Check deze link.

6. Klout (Social Influence Analytics)

Klout is een tool om je sociale invloed statistisch in kaart te brengen. Je kunt Klout makkelijk koppelen aan je sociale netwerken. Klout probeert aan de hand van verschillende (sociale) factoren zoals ‘Peerreach’ en ‘Influencer strength’ een score te genereren, waarbij 100 de hoogste score is. Hierbij is het van belang hoeveel mensen je daadwerkelijk beïnvloed je met je sociale aanwezigheid. Daarnaast wordt de waarde van je informatie en de sterkte van je netwerk gemeten. Je aanwezigheid en de kwaliteit van je informatie/netwerk is dus van cruciaal belang voor een online personal brand. Er is de laatste tijd veel te doen geweest om Klout. Nu de Klout score door steeds meer bedrijven serieus genomen wordt als meetwaarde van sociale invloed, komen ook zijn beperkingen aan het licht. Nu consumenten de score ook steeds serieuzer nemen (wat nog maar eens duidelijk werd toen het zijn algoritme wijzigde), zie je steeds vaker dat mensen ‘trucks’ uithalen om de score te doen groeien. Check hier jouw klout score!

Er zijn natuurlijk oneindig veel online tools die ik niet allemaal met jullie kan delen in een blog post. Toch maken bovenstaande tools het een stuk gemakkelijker om jezelf online te branden. Verken de verschillende mogelijkheden en kijk wat het beste werkt voor jou. Wat zijn jullie ervaringen met bovenstaande en/of andere online tools?

13 Reacties

    Elskamp

    Wel grappig dat de auteur van een stuk over personal branding haar twitterprofiel afgeschermd heeft…

    het lijkt me belangrijker om open te staan voor de wereld (dus ook je profiel), transparante houding te hebben, interactie te zoeken en na te denken hoe je wilt overkomen…

    Dat gaat je verder brengen dat allemaal fancy profielen en trucjes.


    16 november 2011 om 07:42
    TwistedE

    Beste Pieter,

    Iedereen is vrij om te bepalen welke informatie hij/zij deelt met anderen en welke niet. Ik kies inderdaad voor een afgeschermde account. Mijn tweets zijn toegankelijk indien je mij een follow request stuurt.

    Groet,

    Sevda


    16 november 2011 om 07:53
    Elskamp

    Hi Sevda,

    Ik snap wat je bedoeld, maar hoe kan je aan personal branding doen als je informatie afschermt of niet deelt? Als ik als opdrachtgever/werkgever meer info over ‘jouw merk’ zoek, ga ik toch niet eerst toegang vragen?

    Delen is vermenigvuldigen en die instelling is belangrijker dan de tools waarmee je dat doet… Kijk maar naar Klout, waar genoeg discussie over is, omdat het zo bespeeld kan worden om een beter beeld van jezelf te creëren.


    16 november 2011 om 09:23
    TwistedE

    Hi Pieter. Bedankt voor je reactie. In het algemeen wordt het in twitterland als “not done” beschouwd om je tweets af te schermen Of je een account wel of niet open moet zetten hangt af van je doel. Wil je socializen of wil je vakkennis verspreiden onder grote groepen aanhangers? Wanneer je onderscheid wil maken, zit je al snel vast aan meerdere accounts. Ik heb er voor gekozen om geen onderscheid te maken in de gedeelde informatie. Daarnaast is er genoeg relevante openbare informatie over mij te vinden via mijn online profielen, LinkedIn en Google.


    16 november 2011 om 09:46
    Irma Woud

    Leuk overzicht van diverse online tools om jezelf te positioneren in de (arbeids)markt! Maar wat ik mis is welk effect iedere tool heeft. Want je kunt dan wel tig profielen aanmaken (ik moet er niet aan denken die ook allemaal bij te moeten gaan houden trouwens), als je niet weet hoe de markt hier tegenaan kijkt en, belangrijker, wat ze ermee doen, hoe weet je dan hoeveel effect al je inspanningen hebben?

    Het lijkt mij beter een bewuste keuze te maken voor een beheersbaar aantal profielen waarvan je ook het effect kunt zien. En dan is natuurlijk de vraag welke profielen je het beste kunt kiezen.

    PS: tip: let op je taalfouten, ik zie wel erg veel fout gebruik van d’s en t’ s (maar ik ben dan ook redacteur…).


    16 november 2011 om 10:08
    TwistedE

    Bedankt voor je reactie Irma. Niet alle genoemde tools zijn uitgerust met een ingebouwd meetsysteem waaraan je effectiviteit kunt koppelen. Met Adwords kun je de conversiecodes indien mogelijk op je profielen plaatsen of je kunt er voor kiezen om Adwords te koppelen met een statistiekenpakket als Google analytics, zodat de gegevens van Adwords ook netjes in analytics verschijnen.

    Nu zijn er ook online tools die niet direct meetbaar zijn. Zou je het rendement van al die instrumenten willen meten, dan is het aan te bevelen dat je alle tools (voor zover mogelijk) herleid naar je analytics. Je kunt dat bijvoorbeeld doen door de bestemmings url van je online tools te coderen met een Analytics URL builder. Al het verkeer is dan zichtbaar onder de kop ” verkeersbronnen” en op deze manier kun je zelf bijhouden welke tool het meeste rendement oplevert voor jou doel.

    Daarnaast is het uiteraard noodzakelijk om een keuze te maken in het gebruik van online tools. Kies je voor zakelijk, privé of een combinatie daarvan. Wil je contact maken, content delen of beide? Het is daarbij van belang om te weten wie/wat je wilt bereiken, met wie je in contact wil komen en waar je gezien wilt worden.


    16 november 2011 om 12:24
    Menno

    Goed stuk, denk dat veel mensen weer verder helpt !


    16 november 2011 om 15:52
    Mathijs

    Leuk stukje Sevda!


    17 november 2011 om 07:27
    Oli4b

    Twitter is de personal branding tool bij uitstek. Prima dat je een afgeschermd profiel hebt maar zou er dan zeker ook een open account naast hebben.


    17 november 2011 om 18:40
    Tom Schepers

    Inderdaad, goed artikel! Gebruik zelf Scoop.It ook al een tijdje, erg gebruiksvriendelijk!


    20 november 2011 om 18:59
    Patricia Tang

    Beste Sevda,

    Ik zou graag met je in gesprek komen over het geven van een workshop over Personal Branding in Rotterdam.

    Zou je contact met mij kunnen opnemen via patricia@2words.nl

    Bedankt alvast!


    14 oktober 2013 om 20:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!