Internet op tv 3: UPC, Ziggo en KPN

7 juni 2010, 08:04

In aanloop naar het Mediapark Jaarcongres, dat in het teken staat van ‘oog voor het scherm’, heb ik onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen rondom web-tv. In dit artikel komen de distributeurs UPC, Ziggo en KPN aan bod. Wat zijn hun verwachtingen en plannen? De komst van IP naar de TV leidt, zegt Ivo Lochtman van UPC, op de eerste plaats tot lagere distributiekosten: “Wij brengen ook zo veel mogelijk van onze processen naar IP. Dat bespaart kosten. Video-on-demand is bijvoorbeeld veel goedkoper aan te bieden via internet dan via de traditionele tv-kabeltechniek.”

UPC heeft Ajax TV in een Pluspakket. Niettemin noemt Ivo Lochtman het contract dat Zoomin recent met Ajax afsloot om Ajax TV ook op het open internet te brengen met financiering uit reclame geen concurrentie: “Het is een heel ander model, betaald met advertentie-inkomsten. , met een heel andere doelgroep.” Kan het wel een concurrent worden? Lochtman: “Natuurlijk wel, als er een breder aanbod zou zijn. Wij bieden dat pakket op televisie aan waar je het veel beer kunt bekijken dan op de pc. Het is hogere kwaliteit met een veel betere beleving. Service is beter, want we bieden een call-center als er een probleem is.”

De komst van aan de ene kant Samsung en Sony met IP-distributie en aan de andere kant een Google en Apple betekent volgens Lochtman een aanzienlijke verbreding van het speelveld: “Nog meer fragmentatie van een vroeger homogene markt. Maar het staat nog in de kinderschoenen. Tegen de tijd dat de alternatieve proposities volwassen worden, heeft UPC wellicht een miljoen klanten voor digitale televisie Die moeten we dan vasthouden met kwaliteit en klantenservice voor de beste prijs. Wij kunnen uiteindelijk ook zelf via internet de concurrentie aangaan.”

Dat zal een veel harder spel geven in onderhandelingen over rechten voor de nieuwe platformen zoals de iPad en Apple TV. Lochtman: “Dat kan een enorme verrijking van de kijkervaring betekenen. Maar er komt een scherm bij en nieuwe distributie waarvoor weer rechten uitonderhandeld moeten worden. Hoe ver kun je gaan met de fragmentatie? De grote internationale partijen met IPTV-ambities zoals Apple, Google en Microsoft en anderzijds Sony, Philips en Samsung kunnen een tv-pakket samenstellen met de grote internationale partijen als Disney, Universal en CNN. Lochtman: “Maar lokale content vervult een veel belangrijkere rol en het wordt veel moeilijker voor dit soort partijen om dat in elk land in Europa te regelen. Daarbij zullen ze zich eerst op de grote landen in Europa richten zoals UK, Duitsland, Frankrijk.”

UPC brengt eigen content met zusje Chellomedia met Sport1 en Film1, maar ziet daarin geen grote uitbreiding. UPC koopt rechten om een doelgroep op te bouwen, zoals, zoals nu voor comedy en eerder met Desperate Housewives, RTL Lounge en Gooise Vrouwen om digitale pakketten attractiever te maken voor vrouwen. ” Het was te veel een mannenaangelegenheid.” Het succes van Eredivisie Live zit Sport 1 in de weg. Lochtman: “Concurrentie legt de lat hoger. Maar het is een kleine markt met veel partijen. Voor de lange termijn is de Nederlandse markt qua omvang te beperkt en daarom is nu niet duidelijk welk deel van de 7 miljoen huishoudens premium sport zullen nemen.”

UPC weet bij meer dan 70 procent van de klanten een Pluspakket te slijten, voor 10 of 4,50 euro per maand, wat per uur kijken een gering bedrag is. Dat is transparant en eenvoudig af te rekenen. Per kanaal gaan betalen is complexer.

IP op TV biedt extra’s met conversatie

“Die mogelijkheden voor Hyves, Facebook en Twitter zullen we hoe dan ook gaan bieden op televisie en we gaan investeren in applicaties voor messaging. Het begint met voorkeuren in de EPG die je kunt delen met anderen. Vervolgens moeten we nagaan wat de kijker aan data kan en wil inbrengen tijdens het tv kijken.” De rode knop voor interactiviteit wordt verdrongen. Lochtman: “Het is een hele eenvoudige manier van interacteren, maar we zijn er niet mee getrouwd. Over tien jaar bestaat het zeker niet meer.”

Een heikel punt vormen de kijkdata. Meten van lineair kijkgedrag is vooralsnog uit den boze, maar kan wel nuttig worden. “We meten al het gebruik in het on-demand aanbod. Maar in principe kunnen we niet meten wat er bij Uitzending Gemist en Programma Gemist gebeurt. Dat komt wel. Maar we zullen dat niet met iedereen gaan delen.” Zelf reclame gaan brengen met die data zal UPC niet gaan doen. Lochtman: ‘Ik zie ons geen eigen sales gaan opbouwen. We kunnen wel veel doen voor gesponsorde zenders en programma’s zoals voor een Rabobank en Ajax TV

Distributeurs: Ziggo

Mirko Mensink is Director Corporate Development van Ziggo maar was ook ondernemer en investeerder in start-ups. Ondernemen vindt hij belangrijk. Mensink geniet zichtbaar en hoorbaar van de periode die komen gaat: “Je kan het heel defensief benaderen vanuit de verwachting dat de Samsung’s, Sony’s en Philipsen aan de ene kant en de zenders aan de ander kant je als kabelaar kunnen omzeilen. Maar je kunt het ook zien als kans, om je distributie straks via een dubbel kanaal nog sterker te maken en een nog sterkere binding met je klant op te bouwen.”

De dreiging benoemt Mensink eenvoudig: “Mondiale spelers kunnen makkelijker grote contracten afsluiten voor de distributie van films en series, bij de grote Hollywood filmstudio’s zeker een Sony met zustermaatschappij Sony Pictures. Maar ze ontberen de relatie met de klant. Aan de andere kant kunnen omroepen en zenders en ook producenten inderdaad via IP direct de huiskamer in, maar bereiken ze de kijker dan eenvoudiger en goedkoper dan via ons? Tevens moet de kijker dan gaan kiezen uit een jungle aan content, zoals nu het geval is op het internet. Wij zijn een soort Google op TV. Ook producenten zie ik, mochten ze wensen in die richting koesteren, als onze natuurlijke partner. We kunnen hun producties optimaal positioneren via verschillende service platformen.”

De grap is, blijkt uit de woorden van Mensink, dat Ziggo zelf met de toename van internetsnelheid de mogelijkheden creëert voor meer streaming video in plaats van kabelkijken. De kabel heeft wat meer capaciteit dan Vdsl van KPN, en minder het probleem van verdeling van de capaciteit tussen de verschillende stromen, dat wil zeggen internet en de tv-pakketten. De laatste hebben, gezien ook de extra betaling, qua kwaliteit uiteraard voorrang boven streaming via internet. Er kan een belangenconflict ontstaan. Maar het gaat om de content, zegt Mensink: “Uit onderzoek blijkt dat tv-kijkers toch zeer hechten aan lokale content met een lokale verpakking van die content. Het kabelpakket is vertrouwd. Maar we moeten wel een nieuwe organisatie ontwikkelen als we via verschillende kanalen content kunnen aanbieden. Het on-demand stuk zal hoe dan ook veel belangrijker gaan worden. Maar ik zie veel nieuwe mogelijkheden voor een content aggregator als wij.”

Welke dat zijn kan Mensink niet prijsgeven: “We sluiten nu geen partij uit, we willen juist samenwerken met content partijen. Dat betekent dat we ook praten met Samsung en Philips. En waarom zouden wij niet de lokale partner kunnen worden van Apple TV in Nederland? Die partijen kunnen wel direct consumenten benaderen maar dat is niet eenvoudig, al is het maar omdat internationale series ondertiteld moeten worden, content in de huiskamer moet komen en er afgerekend moet worden met de klant.” Mensink moet nog zien of de consumenten niet genoeg krijgen van het stapelen van apparatuur: begon het met een dvd-recorder op de oude vhs-recorder en nu nog een kastje voor digitale televisie; en wat komt er nog bij? “De consument gebruikt straks wellicht één smart card om het kijken af te rekenen en dan dat hele dunne scherm.”

Vandaar ook dat Ziggo de ‘wereldprimeur’ had van de Cam CI+ insteekkaart voor ontvangst van digitale televisie, als vervanging van de decoder. Nog maar weinig tv’s kunnen die aan, maar het is een voorschot op de toekomst. Interactieve tv is prijzig bij Ziggo met een ontvanger van 360 euro, ‘Net Gemist’voor 5 euro per maand extra, video-on-demand voor 3 euro per film en 10 euro per maand om onbeperkt uit de ‘TV-theek’ te kijken. Dat dit soort diensten spoedig door IP achterhaald zullen zijn, zeker met YouTube erbij met eventueel een wifi –tablet op de bank wil er bij Mensink niet in. Mensink: “Op de eerste plaats kun je met internet, ook niet met wifi, geen quality of service garanderen. Dat is op televisie wel erg belangrijk.”

Ziggo zou ook de zenders/omroepen kunnen passeren door video-on-demand uit te breiden en zelf rechten te verwerven. Eenvoudig is dit niet volgens Mensink: “Behalve technisch heb je ook inhoudelijk een probleem: die rechten zijn zo ontzettend complex geregeld. Omroepen zijn daar niet transparant over. Maar als wij rechtstreeks rechten van bijvoorbeeld series uit de VS zouden willen kopen dan gaan de omroepen er ook voorliggen.”

De nieuwe machtsposities met content zijn, om kort te gaan, niet eenvoudig op te bouwen. Mensink: “UPC probeert het met bijvoorbeeld Sport1 van zuster Chellomedia, wat wij ook aanbieden. Maar als je ineens het succes ziet van Eredivisie Live is de vraag wat dat betekent voor Sport1. Producenten willen ons ook direct benaderen, we horen graag wat zij willen.” Dat vinden omroepen en zenders, op zijn zachst gezegd, niet leuk. Maar op hun beurt proberen ze zich in de verticale distributiekolom ook breder te maken. Mensink: “Anderzijds doen zij exact hetzelfde door met eigen interactieve oplossingen te komen, bijvoorbeeld SBS met Veamer.”

Maar er staan nog veel meer uitdagingen op het spel, zoals de komst van de iPad, Twitter bij tv, YouTube op de buis. Mensink: “Je krijgt hele boeiende combinaties, maar welke er winnen is ongewis. Ik zie dat de generatie tot zeg maar 35 jaar zich heel anders amuseert dan boven de 35. Ze willen voortdurend in verbinding staan met elkaar, ook tijdens het kijken. Video-on-demand neemt enorm toe.” Maar willen ze dan toch niet tegelijkertijd kijken, want er valt niet te twitteren als iedereen op andere tijden kijkt. Da’s waar, beaamt Mensink. “Er zal een combinatie blijven bestaan van broadcasting en on-demand dienstverlening. Je kunt het dus niet voorspellen. 3D-gaming zal exploderen, maar vooral onder jongeren. Ouderen zullen meer en meer juist onze hulp nodig hebben bij het navigeren en pakketten samenstellen. In feite komt de omroepster van vroeger weer terug die kijkers bij de hand zal nemen en persoonlijk adviseert.”

Centraal staat ‘profiling’, het opbouwen van kennis over individueel kijkgedrag. Mensink wil dus veel meer data verzamelen en niet alleen van huishoudens maar ook van de leden ervan: “Het liefst heb ik een familieprofiel en individuele profielen. Die komen er als je het belang van de kijkers zelf kan aantonen. Er zijn nu veel houtje touwtje oplossingen. Dit kan echter alleen als de klant hieraan wil meewerken. De klant bepaalt. ”

Mensink: “Maar ook een Albert Heijn en Grolsch straks op tv brengen, via IP of kanalen, is een uitdaging. Ik kan me voorstellen dat Grolsch als adverteerder de eerste 10.000 kijkers die een actie wonnen de nieuwe James Bond film op een interactief platform aanbiedt.” De rode knop? Ziggo zag er altijd weinig in, maar Mensink probeert die in eerste instantie niet te kraken, al is het maar daar hij morgen in dienst kan zijn van UPC bij een overname van Ziggo: “Ik sluit niet uit dat het nog een succes wordt.” Om vervolgens te beamen: “Maar inmiddels dienen zich veel boeiender mogelijkheden aan voor interactiviteit. De rode knop is dan toch een beetje de zwart-wit televisie terwijl er al lang kleur, HD en 3D is.”

Distributeurs: KPN

KPN biedt sinds april haar Interactieve TV, het tv kijken met de internetkabel naar de settopbox, landelijk aan. Van de tv-kabel kwam kritiek dat de kwaliteit minder zou zijn dan van kabel-tv, vooral de HD-kwaliteit. Volgens de kabelaars komt KPN niet verder dan 6Mb/s aan capaciteit per HD-kanaal terwijl zeker het dubbele nodig is voor een voldoende kwaliteit. Volgens Hugo Suidman, Marketing manager Interactieve TV van KPN, beweert dat het meevalt: “We hebben heel lang gewerkt aan de kwaliteit van HD over een smaller kanaal met behulp van compressietechnieken en het resultaat doet niet onder voor de kwaliteit van de HD-kanalen van kabel of satelliet.”

Pluspunt van IPTV is het gemak van uitgesteld kijken. KPN biedt dat beperkt binnen het standaardpakket van 10 euro per maand en uitgebreid in het Pluspakket van 10 euro extra. Hierin zijn zes zenders van NPO en SBS te zien en de drie zenders van RTL niet. Het uitgesteld kijken stelt in volume nog niet veel voor. Uit onderzoek van TNO en KPN blijkt dat van de drie uur tv kijken per dag gemiddeld nu 3 minuten gemiddeld worden bekeken vanaf de harde schijf en 1 minuut Uitzending Gemist en Programma Gemist. “Dat laatste loopt op tot 5 minuten in 2013 en het uitgesteld kijken via de eigen opname naar 8 minuten, dus het aandeel blijft heel gering. Het Nederlandse volk is heel traditioneel in televisie kijken en dat blijft nog wel even zo.”

Wel kijkt 40 procent van de kijkers uitgesteld, maar dat doen ze kennelijk gemiddeld genomen maar voor een korte periode. Suidman: “Dan nog vrijwel altijd een programma van een dag eerder, dat bijvoorbeeld gelijk op tv was met een ander favoriet programma of laat geprogrammeerd was.” Dus moet, concludeert Suidman, het gemak voorop staan. Om die reden gelooft hij niet dat kijkers hun pakketten bij de distributeurs snel zullen opzeggen als Sony, Philips, Samsung, LG cs. Via internet het uitgesteld kijken mogelijk maken: “Televisie is ontspanning, geen inspanning. Voor dat tientje per maand gaan kijkers niet moeilijk doen met menu’s en instellingen. Via interactieve telvisie van KPN kun je veel eenvoudiger je eigen tv-avond samenstellen.” Suidman: ‘Het is vooral het gemak wat telt, ook voor het huren van een filmpje. Dat blijkt met sprongen toe te nemen onder degenen die het een keer geprobeerd hebben. Leden van een videotheek halen gemiddeld drie keer per jaar een film, via Interactieve televisie loopt dat snel op tot drie per maand gemiddeld.”

Ook het passeren van partijen in de keten producent-omroep-zender-distributeur ziet KPN niet één twee drie plaatsgrijpen: “Theoretisch kan het, maar dat is het criterium niet. Immers, je kunt ook je pc al op de tv aansluiten en alleen via internet en een tv-kaart in je pc kijken. Ik zie geen broadcast partijen omvallen.” KPN zal in elk geval niet opschuiven in de keten: “We hadden video-on-demand zelf kunnen doen, maar Videoland is gespecialiseerd. Onze specialiteit is gebruiksgemak van een totaal pakket en een goede helpdesk, eenvoudig en transparant afrekenen.” Dat triple play in de praktijk ‘triple pay’ is voor eén IP-verbinding bestrijdt Suidman: “In feite koop je verschillende diensten over de lijn, internet in variabele snelheden, telefonie en aanvullende tv-pakketten. Dat komt op één rekening.”

Meer op het Mediapark Jaarcongres

Op 9 juni zal er op het Mediapark Jaarcongres meer aandacht besteed worden aan de samensmelting tussen tv en web. Media ondernemers Ruud de Langen (Mindshare), Ruud Hendriks (NRC/ Het gesprek) en Frank Volmer (Telegraaf) delen hun visie op het congres, Erik Huggers (BBC) is de keynote speaker. Meer informatie over het congres is te vinden op www.mediaparkjaarcongres.nl. Marketing Facts lezers kunnen bovendien profiteren van een korting: vul bij de registratie op www.mpjc.nl de vipcode MF201 in en betaal 125 euro ipv 150 euro!

Het MPJC innovatieplein is de hele dag gratis te bezoeken. Hier vindt u spectaculaire demo’s (3D, interactieve tv, 4K scherm) en uitpakparties. Meer informatie en gratis inschrijving (bezoekers van het congres hoeven zich niet apart te registreren voor het innovatieplein) op http://www.immovator.nl/mpjc-innovatieplein.

Peter Olsthoorn
journalist bij P7

Peter Olsthoorn (1960) is opgeleid als historicus) en werkt als journalist en onderzoeker. Hij is oprichter van onder meer Netkwesties.nl, webmagazine over maatschappij en internet, en Leugens.nl over onwaarheden. Peter werkte voor vele dagblad- en tijdschrifttitels in Nederland en daarbuiten, en publiceerde boeken over geschiedenis van internet, Google, Facebook, privacy als ruilhandel en big data (voor de WRR). Van 1995 tot eind 2007 maakte hij Planet Multimedia, voor het inmiddels opgeheven Planet Internet. Hij was toen voorzitter van de NVJ-sectie Internet en daarna acht jaar lid van de Raad voor de Journalistiek.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!