ReclameReview: Brand New Day

13 januari 2010, 12:56

Brand New Day is een nieuwe verzekeraar (van de oprichters van Binck Bank) die de verzekeringsmarkt open wil breken omdat ze ‘het niet langer pikken’, zoals deze teasende commercial het verwoordt.

Credits:

Bureau: Planetplay

Creative director: Dennis van der Ent

Klant: Rob Rekers, Kalo Bagijn, Bas van Beusekom

Productie: Hanneke van Buuren

Strategie: Gert-Jan van der Meulen

Productie: Global Star Media

De doelstelling:

Introductie en positionering van Brand New Day.

De uitwerking:

‘We pikken het niet’ is het thema van deze teaser. Brand New Day zegt waar het op staat: al jaren misbruiken verzekeraars ons vertrouwen.

Het oordeel:

Heerlijk, zo’n knuppel die in het hoenderhok wordt gegooid! Precies zoals Binck Bank het deed, komt nu ook zusterbedrijf Brand New Day met een reclamecampagne die flink uithaalt naar de gevestigde orde. Ook de vervolgcommercials (hier en hier te zien) liegen er niet om. Brand New Day is op oorlogspad, want ze pikken het niet langer. Heel goed ingespeeld op de gevoelens van de doelgroep natuurlijk, want het wantrouwen van klanten in de richting van financiële bedrijven is nog steeds groot. Wanneer blijkt dat Brand New Day alle keiharde beloftes uit deze campagne waar kan maken, zal dat de concurrentie ongetwijfeld veel klanten kosten. Het afsluitende nummer ‘Brand New Day’ heb ik overigens wel al een tijdje in mijn hoofd zitten. Niet echt mijn favoriete nummer, maar wel slim gekozen voor deze campagne. Het mag dan wel een voor de hand liggende keuze zijn, maar elke keer als je het nummer hoort associeer je het wel met dit bedrijf.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Johan

    Het openbreken van de verzekeringsmarkt is natuurlijk een fantastisch streven en als zzp-er ben ik me serieus aan het verdiepen in het BND pensioenaanbod.

    De reclameboodschap is echter naar mijn mening niet helder genoeg. Bij BinckBank weet je meteen waar het bedrijf voor staat, maar Brand New Day is een beetje new age achtige naam en daardoor komt de boodschap niet zo duidelijk aan. In de video wordt Brand New Day als verzekeraar gepresenteerd en dan denk je natuurlijk meteen aan het verzekeren van je auto of huis. Pas na het bezoeken van de site wordt duidelijk dat het hier een pensioenverzekeraar betreft, een term die volgens mij niet zo vaak wordt gebruikt.

    Ik vind het logo, de site en de naam heel mooi maa duidelijkheid over wat ze nu precies doen (anders dan de verzekeraars afkraken) mis ik wel een beetje.


    13 januari 2010 om 14:41
    ewout@onedaycompany.nl

    Interesting. Richard Branson deed zoiets 20 jaar geleden in de UK. En de combinatie laagste kosten en leven producten zoals pensioen en belegggen – het is nog niet eerder gehoord in verzekeringen land.

    Ik bewonder de moed van de oprichters: er zijn betere tijden om een nieuw merk in verzekeringenland te lanceren – het vertrouwen in de branche is erg laag. Juist daarom hebben ze waarschijnlijk bij BND gedacht.

    Ik hoop dat ze het gaat lukken om het vertrouwen van hun klanten te winnen – daarvoor hebben ze een lange adem nodig, zeker bij een product als pensioen. Maar als ze maar een fractie van hun doelgroep kunnen overhalen, denk ik wel dat ze voldoende marge houden om het vol te houden. Het werd tijd dat laagste kosten ook doordrong in de branche.


    13 januari 2010 om 18:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!