De stand van zaken van review snippets in Google

24 december 2011, 08:07

Sinds twee weken heeft Google haar whitelisting beleid omtrent het tonen van rich snippets overboord gegooid. Toevallig kwam ik erachter bij het bekijken van de rankings een hobby project. Voor mij een reden om te kijken waar de grenzen liggen en in hoeverre dit invloed heeft op het bezoek.

Deze gastbijdrage is geschreven door Jan-Willem Bobbink. Jan-Willem is Online marketing consultant bij Internet Advantage NL.

Scenario 1: actieve weblog

Het gaat hier om een jaar oude, actieve weblog, met minimaal 4 unieke artikelen per week. Op maandag 7 december zag ik tot mijn verbazing dat er pagina’s in Google stonden inclusief review snippets. De reden waarom ik verbaasd was, is omdat ik geen verzoek bij Google heb ingediend voor het toevoegen van de snippets aan de zoekresultaten voor deze website. Wat bleek, op basis van de GD Star rating plugin van WordPress, waren de cijfers om gezet naar review-snippets in Google. Zie ook het artikel van Joost de Valk. Sinds de aanwezigheid van de snippets is het uniek bezoek gestegen met 14,7%.

Scenario 2: dunne affiliate website

Deze website staat sinds vier maanden geïndexeerd. De website bestaat uit 20 tekstpagina’s met daarop geoptimaliseerde tekst die gefocust is op longtail zoektermen. Op deze site heb ik op elke pagina te volgende HTML toegevoegd, uiteraard per pagina andere cijfers om het realistisch te houden. De opbouw is op basis van de Microformats standaard.


<span style="display:none;" class="hreview-aggregate">
<span class="item">
<span class="fn">Keyword 1 + Keyword 2</span>
</span>
<span class="rating">
<span class="average">8.9</span>
<span class="best">10</span>
<span class="votes">12</span>
</span>
</span>

De resultaten waren verassend, binnen 3 dagen waren alle resultaten in Google voorzien van de review snippets. Om te laten zien wat het effect van het hebben van dergelijke snippets is, hieronder enkele dag statistieken van de afgelopen periode. De statistieken hieronder zijn op basis van 211 (longtail) keywords die op het moment van toevoegen, allen in de top 10 stonden. De posities zijn nauwelijks gewijzigd, op dit moment zijn er slechts 5 keywords minder in de top 10.

Statistieken per dag 08-12 15-12 22-12
Unieke bezoekers 98 135 145
Bouncerate 57,39 65,08 68,71
Gem. tijd op site 01:04 01:01 01:05

Scenario 3: nieuwe website

Om er zeker van te zijn dat er geen enkele voorwaarde is aan het indexeren van de Review data in de Google SERPs heb ik een exact matching longtail *.nl domeinnaam geregistreerd. Daarop is vervolgens een lage kwaliteit, 500 woorden tellende tekst gezet. De opbouw voldeed uiteraard aan de standaard SEO eisen waaraan een webpagina moet voldoen wil er resultaat mee behaalt worden. In de HTML heb ik wederom de simpele versie van het review-microformat gezet. Na het plaatsen van een enkele link naar deze domeinnaam was deze terug te vinden in de zoekresultaten. Inclusief review snippet. De website kwam binnen op positie 6 in de zoekresultaten. Het is de enige website op die pagina met review snippets. Afgaande op het totale zoekvolume op de betreffende zoekterm, was het bezoekersaantal percentueel gezien buiten proportie voor een positie 6. Daarbij is rekening gehouden met andere factoren, zoals bijvoorbeeld het optimaliseren van de meta description, die de click through rate beïnvloeden.

Geen randvoorwaarden voor het opnemen van review snippets

Na het bovenstaande op een rijtje gezet te hebben kan ik concluderen dat er geen enkele randvoorwaarde is waaraan voldaan moet worden om review-snippets te krijgen voor je website. Niet op basis van inhoudelijke kwaliteit, niet op basis van authoriteit etc. Dit is nogal een grote tegenstelling tot het whitelisting principe waaraan Google zich, sinds het bestaan van snippets, hield tot twee weken geleden. Logischerwijs zullen de SERPs binnen aanzienlijke tijd “overspoeld” worden door websites die snippets toevoegen zonder deze daadwerkelijk te gebruiken waarvoor ze ontwikkeld zijn: de gebruiker informeren over de kwaliteit van de te bezoeken website.

Nu is de volgende vraag wanneer Google hierop stappen gaat ondernemen. Met de afgelopen algoritme en index updates, waarvan Panda de meest noemenswaardige was, is Google mijn inziens de goede weg ingeslagen door te focussen op de gebruikerservaring. Door kwaliteit te beoordelen en daarop de zoekresultaten aan te passen is de gebruiker natuurlijk sneller op de website waar men wil zijn. Logischerwijs zal Google dit principe ook moeten hanteren bij het beoordelen of een snippet daadwerkelijk toegevoegde waarde biedt aan de gebruiker. In twee van bovenstaande scenario’s is dit duidelijk niet aan de orde. De huidige situatie maakt het voor website exploitanten makkelijker om gebruik te maken van snippets, maar de bezoeker word nu duidelijk voor de gek gehouden.

Ik ben benieuwd hoe de rest van de community hierover denkt. Wat mij betreft voeren ze het whitelisting beleid weer in op wildgroei en misbruik van snippets te voorkomen. Wat is jullie standpunt op dit gebied? Ik sta open voor discussie in de reacties of op Twitter! (@jbobbink)

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Zoals op Twitter inderdaad al aangegeven. Dit is voor mij niet de bedoeling. En verbaast me dan ook van Google.

    Ik stel sowieso voor dat de display:none principes overboord gegooid worden. Als je wilt dat een review in de SERP opgenomen wordt dan moet de review op de website zichtbaar zijn.

    Daarmee zorg je er mijn inziens al voor dat een hoop rotzooi uit de SERP zal blijven.


    24 december 2011 om 14:46
    Dinand Dijk

    Interessant te lezen dat in deze case door de aanwezigheid van de snippets het uniek bezoek gestegen is met 14,7%. Het inzetten van deze snippets is voor meerdere reviewwebsites een mooie manier om traffic naar hun site te genereren. Benieuwd hoe dit zich zal uitwerken in de zoekresulaten in Google.nl


    26 december 2011 om 11:39
    Mike van Hoenselaar

    Jan Willem: Helemaal waar natuurlijk. Visuele eisen stellen lijkt me een prima plan. Ik vind persoonlijk dat op basis van je reguliere SERP-resultaten er ook bepaald wordt of dat de snippets te vertrouwen zijn.

    Ook hier geldt weer. Als je ze gewoon logischerwijs inzet en niet per definitie bij zoekmachine begint, maar bij gebruiker. Dan komt het allemaal wel goed met je website.


    26 december 2011 om 16:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!