Het jaar 2011: Power to the People

5 december 2011, 09:15

Het einde van 2011 nadert, dus binnenkort worden we weer doodgegooid met allerlei lijstjes. Tijd dus om terug te blikken. Het bureau InSites Consulting heeft een aardig overzicht gemaakt over 2011, met als voornaamste boodschap “Power To The People” (zie ook de bijbehorende slideshare presentatie). Een indrukwekkende reeks gebeurtenissen wordt in het filmpje behandeld: de dood van Steve Jobs, de Arabische Lente, de rellen in Londen (en de positieve tegenhanger #riotcleanup), de dood van Osama Bin Laden, #hasselthelpt en de kernramp in Fukushima.

Ik ben het met de boodschap van het filmpje eens. In 2011 hebben we inderdaad mogen meemaken dat gewone mensen steeds vaker – al dan niet gezamenlijk – het heft in eigen handen nemen. En ja, dus Power to the People, of zoals op Mashable zo mooi werd gezegd, “The Year of Social Media Democracy”.

Alleen jammer, dat het filmpje naar mijn mening niet af is, een aantal grote bewegingen, die op mij een grote indruk hebben gemaakt, staan er namelijk niet in. Wat te denken van WikiLeaks, Anonymous en OccupyWallStreet? Toch ook allen bewegingen waarin Power to the People de boventoon voert?

En volgens mij staan we nog maar aan het begin. In de toekomst zullen we steeds meer horen van bewegingen die simpelweg bestaan vanwege het idee “Power of the People”. Als we over twintig jaar terugkijken op dit jaar, zal 2011 dan echt een omslagpunt zijn in de geschiedenis van de mens?

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!