De vier misvattingen van Het Nieuwe Werken

24 november 2011, 10:45

Zoals eerder naar voren kwam in de blog De kern van Het Nieuwe Werken is het definiëren van Het Nieuwe Werken soms lastig, omdat het zo’n breed begrip is. Tijd- en plaatsonafhankelijk werken spreek niet gelijk tot ieders verbeelding. Hierdoor wordt Het Nieuwe Werken soms beknopter uitgelegd om zo de materie wat beter behapbaar te maken. Hierdoor kunnen echter misvattingen met betrekking tot deze organisatieverandering ontstaan. De meest voorkomende misverstanden worden binnen deze blog besproken.

De reeks over Het Nieuwe Werken wordt mogelijk gemaakt door Projectplace, een online tool voor efficiënte samenwerking en communicatie. Met Projectplace kun je onder andere overleggen met teamleden, documenten delen, afspraken inplannen en online meetings organiseren. Lees hier verder over wat er allemaal mogelijk is met Projectplace.

1. Het nieuwe werken is thuiswerken: Inderdaad bij Het Nieuwe Werken is er de optie om thuis te werken. Belangrijk om te realiseren is dat dit, vooral in het begin van de invoering van HNW, gezien dient te worden als een mogelijkheid en niet als een verplichting. Sommige mensen werken nu eenmaal productiever wanneer ze hun werktijden flexibel kunnen inrichten. Zo is er een grote groep mensen die veel productiever is wanneer ze ’s avonds werken (er is zelfs een movement om de acceptatie in Nederland te bewerkstelligen, de B-Society). Kortom Het Nieuwe Werken geeft de mogelijkheid om te kunnen werken waar je wilt en thuis werken kan hierbij een keuze zijn.

2. Het Nieuwe Werken is een mooie verpakking om te kunnen bezuinigen. Kostenbesparing is inderdaad één van de voordelen van Het Nieuwe Werken. Het is echter geen op zichzelf staand doel. Door het efficiëntere werken wordt inderdaad bezuinigd, doordat medewerkers zelf bepalen waar ze werken is kan er bespaard worden op investeringen in gebouwen. Een organisatie dient wel in ogenschouw te nemen dat de eerste jaren flink geïnvesteerd dient te worden in de overstap.

3. Het Nieuwe Werken is vrijheid blijheid. Het Nieuwe Werken biedt medewerkers inderdaad meer vrijheid. Het Nieuwe Werken heeft echter niets te maken met minder hard werken. Door Het Nieuwe Werken kan je werken op die manier die bij jou past. Door te werken op een manier die past bij jou als persoon zit je beter in je vel en ben je productiever.

4. Door Het Nieuwe Werken dien ik altijd en overal beschikbaar te zijn. Dit is onjuist, de verantwoordelijkheid ligt simpelweg bij de werknemer. Maak zelf duidelijke afspraken met je team over hoe jullie de werk- en privétijd scheiden. Het Nieuwe Werken vraagt mensen zelf verantwoordelijkheid te dragen en dit geldt dus ook voor de verantwoordelijkheid om jezelf grenzen te stellen.

Wanneer Het Nieuwe Werken binnen een organisatie uitgezet wordt, is het van belang dat vooral de change agents maar ook de managers en medewerkers een duidelijk beeld vormen van wat Het Nieuwe Werken wél en niet is. Met het toelichten van de bovenstaande misvattingen die zijn gebaseerd op het boek van Dik Bijl Aan de slag met Het Nieuwe Werken hoop ik bij te dragen aan de vorming van een beeld van Het Nieuwe Werken. In de kern komt Het Nieuwe Werken neer op een tool om bedrijfsprocessen en menskracht op een nieuwe efficiëntere manier in te vullen. Op een manier die passend is bij de huidige samenleving waar in we leven. Mocht je zelf vaak terugkomende misvattingen ervaren dan nodig ik je graag uit deze in een reactie te plaatsen.

Julian Leijser studeert Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Naast haar studie was zij onder andere actief bij organisaties als AIESEC, De Kleine Consultant en ARCADIS waarvoor zij in NYC werkte. Nu is zij bezig met de oprichting van In The Making een netwerk voor jonge ondernemenden (ondernemers, ambitieuze studenten en young professionals) uit Arnhem en omstreken. Haar ambities liggen in het verbinden van verschillende partijen, het uitdragen van de positieve effecten van Het Nieuwe Werken op organisatieprestaties en binnen de verandercommunicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!