Facebook neemt nieuwsfeed op de schop; meer controle voor gebruikers

21 september 2011, 04:30

Sinds vorige week heeft Facebook stapsgewijs enkele grote veranderingen doorgevoerd aan de weergave van de nieuwsfeed. Waar Facebook voorheen onderscheid maakte tussen Top News (belangrijkste nieuws op basis van EdgeRank) en Recent (updates in chronologische volgorde), is dat nu verweven tot 1 hybride vorm. Bij het openen van de newsfeed verschijnen nu eerst enkele “top stories”, topberichten op basis van de EdgeRank. Die worden gevolgd door berichten in chronologische volgorde. Hoe frequenter je Facebook bezoekt, hoe eerder je berichten in chronologische volgorde ziet staan.

Ticket

Daarnaast heeft Facebook nu officieel de ticker uitgerold. De ticket is een kolom in de rechterzijde van het scherm waar in real-time updates van je vrienden worden weergegeven. Het is ook mogelijk om direct op de updates te reageren. In de app settings van Facebook kun je aangeven welke van jouw updates in de ticker mogen verschijnen.

Meer controle over newsfeed

Met de subscribe knop geeft Facebook de gebruiker meer controle over wat er in hun nieuwsfeed verschijnt. Met de subscribe knop kun je:

– Bepalen welke updates je van anderen ziet in je nieuwsoverzicht.

– Updates ontvangen van mensen waar je geen vrienden mee bent.

– Jouw updates laten verschijnen in het nieuwsoverzicht van mensen waar je geen vrienden mee bent.

Leren van Google+: meer aandacht voor lijsten

De populariteit van

Google +‘s

Diaspora‘s circles is Facebook ook niet ontgaan en heeft binnen haar platform meer aandacht geschonken aan wie je een update verzend. Onder elke update, foto of vraag die je plaatst staat met wie de update wordt gedeeld. Je zelf lijsten aanmaken met leden, standaard bijvoorbeeld vrienden, familie, je woonplaats of je bedrijf.

Meer

Daarnaast zijn er nog vele kleine veranderingen doorgevoerd. Naast het visuele re-design geeft Facebook nu foto-updates groter weer. Daarnaast geeft het bij status updates met link aan hoeveel anderen de link ook hebben gedeeld. Ook voegt Facebook actiever updates samen over gelijke onderwerpen. Facebook schenkt daarnaast een prominentere positie aan het taggen van personen en plaatsen, die nu dynamisch bij de update worden weergegeven.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Henk

    Nog meer opties, nog meer mogelijkheden, nog meer de kans dat een groot aantal gebruikers af gaat haken….


    21 september 2011 om 05:33
    postma

    Ben het met Henk eens dat de hoeveelheid opties en instellingen inmiddels onwerkbare vormen begint aan te nemen.

    Je hebt de illusie van meer controle nu, wat je precies te zien krijgt kun je nog steeds niet volledig zelf bepalen. De algoritmes daarachter blijven obscuur. Bovendien is het niet mogelijk om bepaalde ‘widgets’ uit te schakelen (die Ticker bijvoorbeeld). Vrij storend.


    21 september 2011 om 08:09
    Frank Mulder

    Uhm… MEER controle? Niet voor de gebruiker: Facebook krijgt nu juist meer controle over de nieuwsfeed, omdat de edgerank belangrijker wordt door de afschaffing van de aparte tab met ‘recent news’.


    22 september 2011 om 05:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!