Het nieuwe werken en marketing

7 september 2011, 02:53

Het Nieuwe Werken is een hype term die bedacht had kunnen zijn door marketeers. Toch, zoals met veel hype termen, zit er als je er doorheen prikt wel degelijk een ontwikkeling achter die grote invloed heeft op… eigenlijk van alles. Het nieuwe werken gaat om vertrouwen. Het vertrouwen dat je je medewerkers geeft te doen wat goed is voor de klant en de organisatie. Vertrouwen is tegenwoordig (eindelijk) ook het sleutelwoord in de marketing. Het nieuwe werken gaat om zaken anders organiseren, organisaties anders inrichten. De eerste stappen zijn het flexibel werken, maar daarna komen begrippen als crowdsourcing en co-creatie om de hoek kijken. Zijn dat niet van nature marketing begrippen?

Het normale werken

Zelf praat ik al een tijdje niet meer over HNW als ‘het nieuwe werken’, maar is het voor mij ‘het normale werken’. Daarom ben ik meer dan een jaar geleden ook samen met Sam van Buuren HNWb gestart, het normale werken blog. Wij vonden het heel vreemd dat mensen nog van 9 tot 5 in een kantoortje zitten te werken, terwijl 1/3 ochtendmensen zijn en dus veel beter vroeger kunnen werken en 1/3 van de Nederlanders avondmensen die juist wat later het meest productief zijn. Het flexibele werken en het werken met zelfstandigen is dus eigenlijk al heel normaal voor ons? Maar wat is ‘het nieuwe werken’ dan?

Het nieuwe werken

Het nieuwe werken, wat mij betreft, zit heel dicht tegen een aantal marketing zaken aan. Het nieuwe werken gaat namelijk om nieuwe organisatiemodellen die ontstaan vanwege de mogelijkheden die o.a. digitale communicatie ons bieden. Het nieuwe werken gaat om het inspelen, met organisatie en business model, op de nieuwe vormen van schaarste zoals mede blogger Jim Stolze in zijn boek uitverkocht! beschrijft. Of zoals een andere Marketingfacts blogger Jan Willem Alphenaar liet zien met DSB the movie.

De twee gezichten van HNW

HNW heeft dus eigenlijk twee gezichten wat mij betreft. Je het het traditionele HNW, waarbij bestaande organisaties zich proberen aan te passen aan de nieuwe tijden. De eerste stappen die men daar op zet zijn het flexibiliseren van werktijden, het afrekenen op basis van resultaat en het herinrichten van kantoren. Partijen die hier al best ver mee zijn, zijn bijvoorbeeld KPN, SNS, Rabobank en Microsoft.

Het tweede gezicht is de opkomst van de nieuwe bedrijven en zelfstandigen. Bedrijven die buiten de gevestigde orde om gaan, maar daar wel mee samenwerken. Hoe ga je als organisatie hier mee om? Hoe creëer je een cultuur waarin co-creatie en crowdsourcing kan gedijen? Wat voor business modellen gaan daar voor op en in welke sector werken die?

HNWb Day

Nu kan je daar over praten (en dat doe ik graag en veel), maar je kan het soms ook doen. Eén van die experimenten is de HNWb day. Een congres waar we (o.a. Marketingfactsbloggers Jan Willem Alphenaar, Jim Stolze en Arnoud Engelfriet) er over praten, maar waar we het ook in de praktijk brengen. Het business model van dit congres is namelijk ook ‘anders’. Niet zozeer naar de bezoekers toe (die moeten echt gewoon betalen), maar wel in de opzet naar de sprekers. Geen van de sprekers (en we hebben onze droom line up) krijgt betaald, de normaal betaalde sprekers hebben een winstdeling. Een heel ander business model waarbij we de gecreëerde waarde met de co-creatoren delen. Een experiment, waarvan ik later de resultaten zal delen.

Het Nieuwe Werken gaat steeds meer om de samenwerking tussen HR en Marekting denk ik. Het organisatiemodel (HR) moet aangepast worden aan de nieuwe omstandigheden, maar het business model (Marketing) kan niet achterblijven. Aangezien deze twee bloedgroepen in organisaties zelden een goede verstandhouding hebben hoop ik ze op de HNWb Day samen te brengen, want voor menig bedrijf verwacht ik dat het overleven er de komende 10 jaar van af zal hangen.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

2 Reacties

    Ticia Luengo Hendriks

    Bas,

    Mee eens dat het Het Normale Werken zou moeten heten en zijn – realiteit is echter dan men de 9-5 samenleving nog steeds ‘normaal’ vindt, ook al is het gebaseerd op allerlei misvattingen en niet langer relevante conventies uit de industriele tijd.

    Verder een kleine correctie op je text: maar 15% is ochtendmens en 25% avondmens; de andere 60% is dagmens en redt het redelijk in de 9-5 wereld. Vandaar dat die nog steeds bestaat…


    8 september 2011 om 08:43
    Kamerplant

    Ik heb ongeveer een jaar gewerkt volgens “het nieuwe werken” bij een IT bedrijf als consultant/projectmanager waarbij alle zes de medewerkers van het bedrijf thuis zaten en via skype en telefoon de werkzaamheden onderling afstemden. In mijn ogen ideaal, aangezien het me veel vrijheid bood. Tegelijkertijd was mijn ervaring dat ook nu mijn werkdagen gewoon van 9 tot 5 waren. 9 Uur starten met werkoverleg via skype en tussen 9 en 5 beschikbaar zijn voor klanten, vragen en onderlinge afstemming. In de praktijk draaide ik uiteindelijk dus een normale werkdag. De flexibiliteit van het nieuwe werken zal afhankelijk zijn van het soort werk dat je doet en in hoeverre dat daadwerkelijke flexibiliteit toestaat.


    13 januari 2012 om 08:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!