Een nieuwe baan dankzij Twitter, een event en een kopje koffie

2 augustus 2011, 08:15

Het is geen geheim dat baanzoekenden geholpen zijn met een groot netwerk. Al jaren verschijnt slechts een derde van het totaal aan vacante functies in de krant en op de bekende vacaturewebsites. Met een groot netwerk is de kans dat je een vacature mist, een stuk kleiner. Bovendien is het altijd prettig om iemand bij een organisatie te kennen, op het moment dat je er gaat solliciteren. Dankzij populaire sociale media, zoals LinkedIn en Twitter, wordt het steeds makkelijker om een (groot) netwerk op te bouwen en te onderhouden. Dit online netwerk kan een belangrijke rol spelen in het vinden van een nieuwe baan. Zelf begin ik over een aantal dagen als senior adviseur social media bij Deloitte. Een nieuwe baan die ik grotendeels heb te danken aan Twitter, een event en een kopje koffie.

Deze gastbijdrage is geschreven door Jochem Koole (@JochemKoole). Jochem gaat per 15 augustus aan de slag als Senior Adviseur Social Media bij Deloitte.

Mijn achtergrond is online communicatie. Na een aantal jaren als projectmanager werkzaam te zijn geweest, was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Om mijzelf in de markt te positioneren heb ik gekozen voor het labeltje ‘social media manager’, en stelde mijzelf hier op Marketingfacts voor. Via Google vond ik vrij snel een aantal mensen die op dit moment als social media manager werkzaam zijn. Eén van hen was Roos van Vugt (@roosvanvugt) van Deloitte. Ik ben Roos via Twitter gaan volgen en zij volgde mij terug.

Er gingen een aantal tweets heen en weer, tot een warme dinsdagavond midden in juni: Online Tuesday. In de zaal van Felix Meritis werd aandachtig geluisterd naar allerlei verhalen over online displaymogelijkheden, maar in de tussentijd ook druk getweet: “Hey, ben jij er ook? Straks even meeten?” twitterde Roos, die ik tot dan toe nog niet had ontmoet. “Ja, leuk! Je kunt me herkennen aan mijn kaalgeschoren hoofd, bril en zwarte polo,” antwoordde ik.

De dag na onze kennismaking stelde ik via Twitter voor om ons gesprek binnenkort voort te zetten, zodat we wat dieper in konden gaan op de werkzaamheden van een social media manager. Op dat moment wist ik nog niet dat Deloitte op zoek was naar een social media adviseur. Dit hoorde ik pas een paar dagen later, toen ik met een kop koffie bij Roos aan haar bureau zat in het Amsterdamse Deloitte kantoor.

In eerste instantie twijfelde ik over deze vacature, aangezien de standplaats Rotterdam is. Zelf woon ik in Amsterdam, dus dat zou voor mij een hoop reistijd betekenen. Ik liet het idee van deze functie dan ook los, totdat ik twee weken later een Direct Message kreeg van Roos: “Heb je inmiddels al iets gevonden? Of wil je toch een paar dagen gaan reizen?” “Ach,” dacht ik, “Ik kan altijd gaan praten in Rotterdam. De functie lijkt me ontzettend leuk, dus waarom niet.”

Ik maakte kennis met mijn eventuele toekomstige collega’s. De gesprekken gingen goed en waren van beide kanten positief. Dit resulteerde uiteindelijk in een aanbod vanuit Deloitte. Een aanbod, waar ik eind vorige week “ja” op heb gezegd, zodat ik vanaf 15 augustus voor hen aan het werk ga als senior adviseur social media.

Had ik deze baan ook kunnen vinden zonder sociale media? Dat denk ik niet. Via Twitter, waar de drempel om te volgen laag is, ben ik mensen gaan volgen die ik nog niet kende, maar die wel doen wat ik graag wilde gaan doen. Vervolgens heb ik één van hen ‘in real life’ ontmoet. We hebben kort ‘echt’ kennis gemaakt en zijn daarna verder gaan praten. Toen bleek dat er een zakelijke klik was, ben ik in het sollicitatieproces terecht gekomen en heb ik uiteindelijk deze baan gekregen.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Bram Koster

    “Had ik deze baan ook kunnen vinden zonder sociale media?” Zonder social media wás deze baan er niet, toch? Wat had je dan moeten adviseren? 🙂

    Leuk verhaal, gefeliciteerd en succes bij Deloitte!


    2 augustus 2011 om 08:56
    me4all

    Klinkt zeker goed! Gefeliciteerd en ik herken het want zonder twitter werkte ik nu ook niet waar nu al 1,5 jaar werk!


    2 augustus 2011 om 09:52
    Jochem Koole

    @ Bram: Daar heb je een vrij goed punt, inderdaad 🙂 Dank voor je felicitaties!


    2 augustus 2011 om 10:11
    Colin Orij

    Gefeliciteerd met je nieuwe baan!


    2 augustus 2011 om 10:19
    Karin Luidens

    Leuke story! Gefeliciteerd!


    2 augustus 2011 om 10:23
    Hans Schepers

    Gefeliciteerd! Altijd weer die @roosvanvugt .. 🙂


    2 augustus 2011 om 15:54
    Fiona

    Gefeliciteerd Jochem! Jah.. #Twitter werkt 🙂

    Groet!

    Fiona @werkcoach


    2 augustus 2011 om 16:17
    MvanEeghen

    Heel hartelijk gefeliciteerd! Leuk dat jullie elkaar voor het eerst hebben irl gezien op online tuesday!


    3 augustus 2011 om 05:43
    Mark Wittkampf

    Hoi jochem,

    Leuk verhaal! Succes! ( ook met het reizen 🙂 )


    3 augustus 2011 om 06:07
    Jochem Koole

    Dank voor alle positieve reacties en felicitaties!


    3 augustus 2011 om 06:17
    Joep de Hoog

    Gefeliciteerd Jochem! Wel bijzonder dat je een baan krijgt waar online centraal staat, maar daar wel “elke dag” van Adam naar Rdam voor moet reizen…


    3 augustus 2011 om 12:10
    Jochem Koole

    @ Joep: Dank voor je felicitaties! Voor deze functie hoef ik ook niet dagelijks in Rotterdam aanwezig te zijn. Ik denk echter wel, dat face to face communicatie voor iedere baan / contact belangrijk is en blijft. In dit geval geldt dat zeker voor de beginperiode, als ik mijn nieuwe collega’s en hun verwachten moet leren kennen. Ter aanvulling: ik zal Deloitte intern gaan adviseren over de inzet van social media.


    3 augustus 2011 om 12:31
    Joep de Hoog

    @jochem Dat fysiek contact belangrijk is, ben ik helemaal met je eens. Als zelfstandig adviseur op het gebied van vergroten klantwaarde bij bedrijven zeg ik eigenlijk alleen maar dat je dat voornamelijk doet door mensen fysiek bij elkaar te brengen. Namelijk: inspiratie ontstaat door verbindingen en de dialoog tussen mensen als zij fysiek bij elkaar zijn. Social media hebben hier zeker een rol in, maar niet in het leggen van echt contact. In jouw verhaal kwam dat ook naar voren, door tijdens het seminar af te spreken met @roosvanvugt. Daarna kun je via social media weer verder praten en nieuwe ideeën uitwisselen.

    Ik maakte de opmerking omdat het bijzonder is, een baan in social media, maar waar de fysieke “beperkingen” nog wel opspelen.

    Leuk hoor, veel plezier daar!


    3 augustus 2011 om 12:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!