Nederlanders dagelijks 109 minuten online

21 juli 2011, 02:29

Nederlanders zijn steeds actiever op internet, is de conclusie van de Online Barometer 2011 van Synovate (N=1000). Belangrijkste oorzaak is de ‘mobilisering’ van internet als gevolg van de groei van draadloos internet en laptops, smartphones en tablets die bijdragen aan gebruiksgemak. Hoe mensen hun online tijd verdelen is nagenoeg gelijk aan 2010. Gemiddeld zijn Nederlanders dagelijks 109 minuten online. Internet wordt in toenemende mate geraadpleegd om snel informatie in te winnen en te communiceren.

Mobiele technologie wint terrein

Hoewel de desktop van de PC nog steeds het meest gebruikte apparaat is om mee te internetten (76%), daalt hij in populariteit, met 5%. 72% van de Nederlanders gaat inmiddels online met een laptop of tablet, een stijging van 10% ten opzichte van vorig jaar. Dit past binnen de groeiende behoefte om informatie letterlijk binnen handbereik te hebben. Léon Toet, commercieel directeur Online: “Het zal niet lang meer duren dat laptop en tablets de PC qua populariteit inhalen. Met de komst van draadloos internet en tablets is de invulling van de informatiebehoefte veranderd. Een behoefte aan onbeperkte toegang tot het internet, zowel thuis als onderweg. Door de technologie is dat mogelijk en zal die behoefte meer en meer toenemen.”

Leven zonder internet is ondenkbaar

Bijna acht op de tien Nederlanders gaat elke dag op internet, gemiddeld 109 minuten lang. Dit zijn op jaarbasis omgerekend bijna vier weken non-stop. Een leven zonder internet is zelfs voor twee derde ondenkbaar. Dat de online tijdsbesteding onder Nederlanders nagenoeg hetzelfde is gebleven, heeft volgens Toet ook een verklaring: “De tijdsduur die mensen doorbrengen op het internet is niet veranderd en blijft onveranderd hoog in Nederland. Door de technologie hoeft er minder tijd vrij gemaakt te worden om achter de PC te gaan zitten. Het winnen van informatie en communiceren gebeurt op meerdere momenten, verspreid over de dag, meer en meer mobiel.”

Smartphones

Internet via mobiele telefoons en smartphones is significant gestegen, een groei in gebruik van 10%. Waar vorig jaar nog één op de vijf Nederlanders gebruik maakte van mobiel internet, is dat nu één op de drie. Ook nieuwssites worden steeds vaker bezocht op de mobiele telefoon: vorig jaar was dat nog 8%, dit jaar laat bijna een verdubbeling zien. Plekken waar meer gebruik is gemaakt van mobiel internet zijn: openbaar vervoer, horeca, maar ook op de camping.

Sociaal internetten

Door de mobilisering van het internet zijn Nederlanders frequenter gaan communiceren per e-mail maar vooral ook via sociale media, zoals Facebook en Hyves. Een sterke stijging in het internetverkeer op sociale netwerken is zichtbaar ten opzichte van vorig jaar, van 21% naar 31%. De meerderheid bekijkt minimaal één keer per week hun sociale media, voor 13% is dit zelfs meerdere malen per dag. Gemiddeld genomen zijn Nederlanders 12 keer per maand ‘sociaal’ op internet. De eigen computer (94%) is het populairst in het gebruik voor sociale media, gevolgd door de computer op het werk (23%), smartphone (22%) en tablet (4%).

Nieuwsconsumptie

De nieuwsconsumptie is flink toegenomen. Zowel via de smartphone (8%->15%), de desktop (48%->55%) als de papieren krant (40%->45%) wordt er meer nieuws gelezen dan vorig jaar. Ook wordt er iets meer nieuws op TV gekeken (64%->67%). Teletekst wordt wel steeds minder als nieuwsmedium gebruikt.

Top internetactiviteiten

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Paul Hottinga

    Benieuwd hoever die 109 minuten nog kan stijgen er moet ergens een grens zijn in de totale tijdsbesteding. We zullen denk ik komende jaren vooral verschuiving zijn naar device en type internet gedrag. Social slokt steeds meer tijd op.


    21 juli 2011 om 12:15
    Wart Meelker

    In hoeverre online zijn tijdens het werken meegenomen in dit onderzoek?

    Als ik naar mezelf kijk en mijn werk meeneem als online activiteit dan kom ik ruim over de 60 uur per week heen.


    21 juli 2011 om 13:02
    Bobby Verlaan

    Voor mij ontstaat steeds meer de vraag “Wanneer is iemand online en wanneer niet?” Voorbeeld: iemand neemt een filmpje op met de gedachte dat het op Facebook geplaatst gaat worden voor vrienden. Is hij dan bezig met social networking, telt de tijd van het uploaden (duurt soms wat lang), of pas wanneer vrienden op het filmpje gaan reageren?

    Met de komst van mobiel denk ik dat de grenzen tussen online en offline steeds vager worden. Ik zou het tof vinden om een onderzoek te lezen waarin staat beschreven op welke manieren online en offline steeds meer met elkaar verweven gaan worden; denk aan korting in winkels met checkin’s op FourSquare, mobiel betalen met NFC chip en meteen de aankoop op je social network door kunnen publiceren, attractiepark bezoek waarbij je beleving is opgenomen en wordt gedeeld op sociale netwerken, etc.

    @DannyOosterveer Heb je een dergelijk onderzoek tot je beschikking? 🙂


    22 juli 2011 om 05:48
    DannyOosterveer

    @ Bobby,

    Je hebt helemaal gelijk. Vind zelf dat die 109 minuten zo weinig zegt. Het zijn gerapporteerde internet tijden. Dus: hoeveel tijd brengt u…. Daarnaast zijn het natuurlijk gemiddeldes, gok zelf dat gebruik erg uiteenloopt. Heb zo uit m’n hoofd geen onderscheid maakt tussen toepassingen.


    24 juli 2011 om 13:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!