Apple iPad gebruikers niet alleen ‘fanboys’

20 april 2011, 07:30

comScore heeft zojuist haar laatste onderzoek gepubliceerd waarin het onderzoek heeft gedaan naar demographics en het gebruik van “connected devices” van iPad gebruikers (VS). Ook is er gekeken naar de marktaandelen van de gehele markt van connected devices. Hieruit blijkt dat Apple’s iOS de markt domineert met een marktaandeel van 16.2%. De grote concurrent Android heeft een marktaandeel van 10.2%. Daarmee is het marktaandeel van iOS 59 procent groter dan dat van Android.

Het marktaandeel van iOS komt neer op een userbase van 37.9 miljoen. Google’s Android telt 23.8 miljoen gebruikers. Bij connected devices van Apple gaat het om iPads, iPhones en iPod touches, en bij Android worden alle Android smartphones en tablets meegenomen.

Meer dan alleen fanboys

Het onderzoek toont ook aan dat iPad bezitters niet alleen fanboys zijn. Hoewel het marktaandeel van Apple devices onder iPad bezitters de grootste is (27.3%), is het slechts net groter dan het marktaandeel in de gehele smartphone markt (25.2%). RIM is het tweede merk onder iPad bezitters (17.5%), gevolgd door Samsung (14.3%) en LG (12.1%). Vergeleken met de totale smartphone markt, is het bezit van RIM echter veel kleiner onder iPad gebruikers. Daarentegen ligt het bezit van Samsung, LG en Nokia boven het marktgemiddelde.

Mobile Phone OEM Breakdown for Apple iPad Owners

3 Mo. Avg. Ending February 2011

Total U.S. Mobile Subscribers, Age 13+
Source: comScore MobiLens

% of Smartphone Users

% of iPad Users

Index of iPad to Smartphone Owners*

Total Subscribers

100.0%

100.0%

100

Apple

25.2%

27.3%

108

RIM

28.9%

17.5%

61

Samsung

8.6%

14.3%

167

LG

3.6%

12.1%

340

Motorola

10.7%

9.0%

84

Nokia

2.3%

3.4%

149

“These data clearly illustrate the Apple ecosystem extends far beyond the iPhone,” said Mark Donovan, comScore senior vice president of mobile. “Though it’s frequently assumed that the Apple user base is composed of dedicated Apple ‘fanboys’, there’s not a tremendous amount of overlapping mobile device access among these users. This of course has significant implications for the developer community as they consider the market potential in developing applications for different mobile platforms.”

Grootste groep iPad bezitters 23-34 jaar

Een verdeling van de leeftijd onder Apple bezitter laat zien dat de grootste groep 25-34 jaar is (27%). Deze groep is een stuk groter dan het aandeel van deze groep in de totale mobile markt (17.6%). Ook de groepen 18-24 en 35-44 zijn groter dan het marktgemiddelde. Na 45+ daalt het Apple bezit snel.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!