Denk mobiel bij online communicatie!

15 april 2011, 09:32

Steeds vaker betrap ik mijzelf erop dat ik het liefst via mijn mobiel van internet diensten gebruik maak. NU.nl mobiel (ook liever dan iPad), VI.nl mobiel, Twitter mobiel, Facebook mobiel, LinkedIN mobiel om maar een paar voorbeelden te benoemen. Mijn pleidooi is dan ook laten we naar mobiel kijken als trendsetter voor het bouwen van websites en online oplossingen. Ben benieuwd wat jullie daarvan vinden?

Mobile keeps it simple

Internetten op je mobiel (en ook tablet) is zoveel fijner. Je raakt aan wat je wilt, maakt het groter en scrollt door de berichten. Daarnaast is de aanbieder genoodzaakt het simpel te houden. Op NU.nl 5 berichten per categorie, VI.nl een selectie van berichten en extra’s onder andere tabbladen. Op NU.nl is het compact schrijven ook het uitgangspunt. Als ik naar de website versies van o.a. deze partijen gaat is die rust ver te zoeken. Eigenlijk heeft Google het al jaren goed begrepen, keep it simple, op mobiel kan dat niet anders. De eenvoud en kracht heeft Apple aangegrepen om de App Mac Store te openen. Succesvolle Apps van mobiel op PC aanbieden, beetje de omgekeerde wereld maar dit onderbouwt mijn stelling alleen maar. Laten we alle websites maken met de gedachte van een mobiele website dan wordt het een stuk overzichtelijker en beter.

Mobiele websites tips

Om tot een goede mobiele website te komen, en als vuistregel voor een goede website of online communicatie zijn onderstaande richtlijnen van webcredible.co.uk een zeer helder uitgangspunt. Ingestoken specifiek voor het bouwen van mobiele websites maar toepasbaar in brede zin:

1. Verklein de hoeveelheid content

2. Gebruik één kolom

3. Bied eenvoudige navigatie aan

4. Minimaliseer tekst invoer

5. Overweeg meerdere mobiele sites

6. Ontwerp voor touch-screens en non-touch screens

7. Maak gebruik van de ingebouwde functionaliteiten

Mobiel functies & integratie

De combinaties van functies in een mobiel is fenomenaal en ook hier kunnen websites van leren. Niet alle mobiele functies zijn ook uit laptops te halen maar een stap verder denken kan zeker. Hieronder een omschrijving waarin online via mobiel de functionaliteiten worden gecombineerd:

1. zoek via Foursquare (4sq) een restaurant (explore),

2. bekijk de 4sq recensies & tips

3. toon een routebeschrijving naar het restaurant

4. inchecken op 4sq op plek van bestemming

5. deel je check-in op twitter / facebook

6. stuur een foto mee van de locatie of publiek

7. zie wie er nog meer ingecheckt zijn

8. ‘to do lists’ van je 4sq vrienden of ‘gewoon’ via Facebook.

De kracht van Layar, Runkeeper maar ook navigatiesystemen en mobile games zijn ook inspirerende voorbeelden waar bundeling van verschillende mobiele functionaliteiten plaatsvindt.

Inspiratie voor mobiel bouwen

Tenslotte, een mooie lange slideshare van Bryan Rieger ‘Rethinking Mobile’ waarin, in 140 slides, mooi wordt weergegeven dat mobile web design een balancing act is tussen: accessibility, functionality, features, usability, performance, experience en bandwith. Daarnaast een indrukwekkende weergave van de ontwikkeling van mobiel in de tijd, over continenten en verschillende operating systems:

Rethinking the Mobile Web by Yiibu

View more presentations from Bryan Rieger

Denk mobiel bij online communicatie: Eens?

Dus mijn pleidooi, laten we leren van mobiel bij het bouwen van websites en online communicatie. Nu is het vaak andersom gedacht, TV naar online en laten we ook nog mobiel erbij doen. Mee eens?

deel graag mijn mening over de impact van social media research, sport, muziek en TV ... van huis uit marktonderzoeker

Categorie
Tags

4 Reacties

    Sandor

    Mee eens! Die kleine devices zijn wel minder geschikt voor ad-hoc feedback in het tweerichting verkeer vanwege het ontbreken van gebruiksvriendelijke invoer mogelijkheden. Interactie beperkt tot het klikken op buttons en links werkt het beste op de mobiele device.


    15 april 2011 om 10:07
    mennourbanus

    @sandor … van mij mag een website het ook zo simpel houden als een mobiele website


    15 april 2011 om 14:15
    Alewijn

    Hi Menno,

    Ik zie dat sites soms ook nodig zijn als data opslag / archief voor (veel) info. Interessant hoe je dat mobiel kunt maken zonder een doolhof te creëren. Bij ons bv alle producten, ingrediënten, allergenen en recepturen.


    16 april 2011 om 07:09
    mennourbanus

    Hi Alewijn, websites zullen er altijd blijven, de uitdaging is inderdaad om het geen vergaarbak te laten worden. Kijk naar de Albert Heijn Appie App toch knap hoe veel informatie in een App is gegoten. De website heb je niet meer nodig toch?


    17 april 2011 om 18:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!