Lauri Koop (Monsterboard.nl) over integratie van social media en Sixth Sense

31 maart 2011, 08:16

In het zevende interview in de NEWPEOPLE reeks op Marketingfacts interviewen Michel van Keulen en Sengul Kucukasci, Lauri Koop over online binnen Monsterboard en de invloed van de nieuwste online ontwikkelingen. Over de nieuwe producten van Monsterboard, over de invloed van LinkedIn, over ouderwets adverteren via Google Adwords en over goede producten die zichzelf verkopen.

Over Lauri Koop

Na een zeer succesvolle internationale carrière is koop sinds 2005 werkzaam binnen Monster Wordwide. Na het opzetten van een zeer succesvolle strategie met een explosieve groei is hij sinds 2009 VP eCommerce Europe. Zijn doel is om steeds met innovatieve online toepassingen de concurrentie voor te blijven. En met succes!

Verantwoordelijkheden

Koop is verantwoordelijk voor de eCommerce strategie van Monster Europe. Met de steeds veranderende online business dient hij te zorgen voor een perfecte online beleving en een gezonde mix van innovatie en E-business.

Q: Online is zeer belangrijk binnen Monsterboard, is Monsterboard dan ook een online organisatie?

Koop: “Ja Monster is een echte online organisatie, we bieden dan ook een online product aan. Bedrijven kunnen online een vacature plaatsen en mensen kunnen online naar een vacature zoeken. In het begin nog redelijk houtje toutje maar inmiddels volwassen”.

Q: Is Monster een sales-, of een marketing gedreven organisatie?

“In het begin was het echt een sales en marketing gedreven organisatie. Alles om het online product groot te maken. Dit is nog steeds zo al zien ze de laatste tijd wel heel duidelijk de verschuiving naar de ontwikkeling naar nieuwe, IT gerelateerde online diensten en producten.”

Q: Wat zijn die nieuwe producten?

“Een van die nieuwe producten is ‘Career ad network’. Nadat een bedrijf een vacature plaatst biedt Monsterboard de mogelijkheid dat zij die vacature in een slimme banner serveert om de juiste mensen te bereiken. Deze banner zit vol met slimme targetting waardoor op een snelle manier de juiste doelgroep voor deze vacature wordt bereikt. Vaak wordt op deze manier ook de latent zoekende bereikt. Daarnaast rollen ze na Engeland en Amerika dit jaar het zogenaamde ‘Sixt Sence’ uit. De cv’s in de Monster database worden door een programma op een slimme manier gelezen en geïndexeerd waardoor de echte inhoud van een cv als het ware herkent wordt. Dit wordt gekoppeld aan de zoekmachine waardoor sneller de juiste cv’s bij een search naar boven komen.”

Q: Hoe brengen jullie bij bedrijven en werkzoekenden je producten en diensten onder de aandacht?

“Natuurlijk gebruiken wij de ouderwetse middelen zoals Google Adwords” zegt Koop. Naast een gedegen sales organisatie blijven ze juist constant hun producten ontwikkelen. Een goed product verkoopt zichzelf.”

Q: Wat is de invloed van bijvoorbeeld LinkedIn op jullie business?

“Niet alleen linkedin heeft invloed op onze bedrijfsvoering maar alle social media nemen wij mee. Social media kunnen we niet negeren. Wij integreren het juist met onze tools en producten”. Natuurlijk maken ze voor hun klanten facebook pagina’s en geven ze advies op het gebied van andere social media zoals twitter. Het is niet zo dat social leading is bij Monster, hun ‘core business’ blijft de vacaturebank. Linkedin is voor een aantal beroepsgroepen zeer handig maar voor het gros van de vacatures is Monster nog steeds leading.

Q: Wat vindt jij één van de interessante ontwikkelingen op online gebied?

Koop vindt de vergaande analytics en retargetting zeer interessant maar eigenlijk een beetje overschat. Natuurlijk heel belangrijk om vacatures op de juiste manier bij de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen. Maar hij geeft aan dat ook branding juist een zeer positieve invloed kan hebben om meer bereik te creëren. Niet alleen het juist analyseren en targetten van je doelgroep leidt tot betere resultaten maar je brand en product moet ook sterk zijn.

Eerdere interviews

Tjalling Smit (Director E-Acquisition) over online bij KLM, metasearch, display testing en Twitter

Iwan Banens, Manager Online ANWB, over online binnen de ANWB

Marc Feitsma over online binnen Randstad

Niki van Wijk (Transavia.com) over screenscraping en mobile commerce

Niek Veendrick (CCO Greetz) over online in de organisatie, co-creatie en social media

Antoine Brouwer (Directeur Web UPC Nederland) over online in de organisatie

Over NEWPEOPLE

NEWPEOPLE werkt voor én met sterke en vernieuwende merken. Vaak opereren wij ‘on the edge of technology’ op het terrein van marketing, online marketing, e-commerce en sales. NEWPEOPLE zoekt voor haar opdrachtgevers ‘the next generation’! Bij ons vind je dan ook alleen professionele consultants met passie en visie voor die nieuwe digitale wereld. Deze passie heeft de afgelopen drie jaar een enorme groeispurt teweeggebracht. Ook het werken met én voor sterke merken, de nieuwste (internet, mobiel, TV) technologieën en, last but not least, oprechte interesse in de nieuwe wereld, hebben daar aan bijgedragen. Jij speelt de hoofdrol, of je nu opdrachtgever, interimmanager of kandidaat bent. Dus als je op zoek bent naar een nieuwe baan, je wilt bij praten of je zoekt zelf nieuwe mensen, neem dan contact met ons op.

Frank Peeters
Consultant bij NEWPEOPLE

Frank Peeters is Consultant Online marketing, Social Media & e-Commerce bij NEWPEOPLE. LinkedIn: http://www.linkedin.com/in/fbpeeters

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!