Ad:Tech Sydney 2011: Nieuwe domeinnamen het best bewaarde marketinggeheim?

14 maart 2011, 09:33

Op de ad:tech Sydney werd een onderwerp aangesneden waar geen marketeer omheen kan: domeinnamen. Een website heeft immers een naam nodig waar consumenten je kunnen vinden. Dat het niet om geringe bedragen bedragen gaat is bekend. Sex.com ging voor 13 miljoen dollar van de hand. Het nederlandse vakantie.nl veranderde voor 2.5 miljoen euro van eigenaar.Voor de meeste organisaties gaat het echter om het registreren van de eigen bedrijfsnaam. Maar ook hier gaat een levendige handel achter schuil. Wie heeft niet meegemaakt dat de gewenste domeinnaam al geregistreerd is? Met kostbare overnames of zelfs rechtzaken als gevolg.

.com .nl .mobi .xxx .winkel .seks

De afgelopen jaren hebben nieuwe topdomeinlevels (TLD’s) het levenslicht gezien. TLD’s zijn het laatste deel van een domeinnaam zoals .nl .com en .info. De nieuwe TLD’s zoals .mobi .eu en .jobs zorgen voor een nieuwe opleving in de handel van domeinnamen. Vanaf september van dit jaar zal het voor iedereen mogelijk worden om zelfbedachte topdomeinlevels te registreren bij ICANN, de internationale organisatie die domeinnamen uitgeeft. De mogelijkheden zijn eindeloos. Algemene woorden zoals.web .winkel .sport .gokken .seks en .nieuws komen vrij. Maar ook bedrijfsnamen zoals .philips .bmw .apple .klm en .rabobank. En plaatsnamen zoals .amsterdam .rio .paris en .groningen. Daarnaast zullen nu voor het eerst andere schrijfletters ondersteund worden zoals arabisch (???????), grieks (????????)en russisch (??????). De kosten: 185.000 dollar per topdomeinlevel.

Gouden kansen en gouden bergen

Volgens de panelleden op de ad:tech is het vrijkomen van deze domeinnamen het bestbewaarde marketinggeheim van 2011. Volgens de Australische managing director van M&C Saatchi zal het internet in de toekomts op deze wijze worden vormgegegeven. De voordelen zijn volgens hem groot. Het was niet eerder mogelijk om zoveel duiding te geven aan een domeinnaam. Iets wat zal bijdragen aan o.a. de SEO ranking en de merkbeleving van een domeinnaam . Tevens kan het gezien worden als een investering in een onroerend goed op het internet. Als eigenaar van .amsterdam kun je iedere gewenste .amsterdam domein uitgeven.

  • restaurants.amsterdam
  • hotels.amsterdam
  • events.amsterdam
  • dating.amsterdam

Bedrijven kunnen bezoekers gemakkelijk een gerichte website voorzetten. KLM zou hun services op hun eigen TLD op kunnen zetten.

  • vakantie.klm
  • tickets.klm
  • flyingblue.klm
  • businessclass.klm

Werkelijke potentie

Na afloop van deze panelsessie was voor mij de vraag in hoeverre bedrijven en consumenten op deze nieuwe domeinnamen zitten te wachten. Zal het aanschaffen van een domeinnaam of zelfs een volledige topleveldomein zich uitbetalen? Topleveldomeinen zoals .mobi en .eu bestaan al ruim 5 jaar, maar lijken nog weinig zoden aan de dijk te zetten. In een vergelijking op Google trends overstijgt de zoekvraag naar deze domeinen bij lange na niet die van .nl of .be.

Vraag is ook of deze nieuwe domeinnamen voor consumenten toegevoegde waarde hebben. .mobi had dat in het verleden duidelijk niet. Websitebeheerders kunnen mobiele bezoekers gemakkelijk herkennen en doorsturen naar een mobiele versie van de website. Hier hoeft de bezoeker niet .mobi voor in te toetsen en dat is ook bekend.

In mijn ervaring is gebleken dat men zoekmachines in toenemende mate gebruikt als veredelde browser. Veel zoekopdrachten zijn bedrijfsnaam gerelateerd. Mocht iemand opzoek zijn naar hotels in amsterdam dan voert hij mijns inziens “ hotels amsterdam” in in Google. Wil iemand meer weten over Flying Blue van KLM dan zoekt hij simpelweg op “flying blue” of “flying blue klm”. Vanuit dat oogpunt lijken nieuwe domeinnamen zoals hotels.amsterdam en flyingblue.klm nog weinig toegevoegde waarde te brengen ten opzichte van de beschikbare middelen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening op deze ontwikkelingen. Hebben deze nieuwe domeinnamen een toekomst of zullen de gebruikelijke .nl en .com domeinen de overhand houden?

Dit artikel is geschreven door Jasper Dijkstra, de man van @lisadijkstra en haar metgezel op wereldreis.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!