De belangrijkste SEA trends van 2010 volgens experts

29 december 2010, 06:15

Het einde van het jaar is bij uitstek het moment voor lijstjes met trends voor het komende jaar. Zo kwamen we hier op Marketingfacts onder andere al de top SEO trends voor 2011 tegen. Natuurlijk mag SEA niet in dit overzicht ontbreken en daarom heb ik drie SEA experts gevraagd naar de belangrijkste ontwikkelingen van het afgelopen jaar en hun voorspellingen voor het komende jaar. Dit zijn volgens Harmen Visscher van Traffic4u, Koen Koppens van Netsociety en Jeroen van Eck van E-difference de belangrijkste SEA trends van het afgelopen jaar. De voorspellingen voor 2011 volgen morgen.

Belangrijkste SEA ontwikkelingen in 2010

Voordat we vooruit blikken, eerst een korte terugblik op het afgelopen jaar. Wat waren de belangrijkste ontwikkelingen binnen search engine advertising? Met de dominante positie van Google is het niet verwonderlijk dat de meeste punten over AdWords gaan maar wellicht komt er eindelijk een serieuze concurrent (zie #5).

#1 Verandering trademark policy in AdWords

Vanaf 14 september heeft Google de Trademark Policy binnen AdWords aangepast. Vanaf deze datum is het toegestaan om te adverteren op (beschermde) merknamen. Hierdoor is het mogelijk om bij een zoektocht naar een concurrent jouw tekstadvertentie te vertonen. Het gebruik van de merknamen in advertentieteksten is daarentegen (nog) niet toegestaan door Google. Volgens velen was deze wijziging een truc van Google adverteerders te dwingen om te adverteren op haar eigen merknaam om zo extra inkomsten te genereren. Het verschilt per branche of er ook daadwerkelijk wordt geadverteerd maar in de competitieve markten zoals de financiele dienstverlening gebeurt het volop.

#2 AdWords search funnels

In maart werden in AdWords de search funnels geïntroduceerd. Hiermee geeft Google inzage in het klikpad voorafgaand aan een conversie. Het is daarmee in te zien welke zoekwoorden ook een bijdrage hebben geleverd aan het conversieproces. Dit is een eerste stap naar conversie attributie. Het is wel jammer dat Google dit beperkt tot AdWords en binnen Analytics dit ook over meerdere bronnen inzichtelijk maakt.

#3 Introductie nieuwe tools en mogelijkheden

Het afgelopen jaar heeft Google vele nieuwe tools en features geïntroduceerd of verbeterd. De belangrijkste zijn de Conversion Optimizer (bieden op basis van een target CPA), AdWords Campaign Experiments en de Display Campaign Optimizer waarmee je volledig automatisch kan adverteren op het Google Display Netwerk op basis van CPA targets. Tevens werd er een nieuwe matchtype (Modified Broad Match) geïntroduceerd, kwamen er verschillende advertentie extensies bij en veranderde het zoeken door de introductie van Google Instant. Dit zijn de tien belangrijkste innovaties van 2010 volgens Google zelf.

#4 SEA wordt steeds specialistischer

Er zijn afgelopen jaar heel veel nieuwe tools en mogelijkheden geïntroduceerd binnen SEA (zie punt 3). Google blijft voortdurend experimenteren binnen het Adwords programma waardoor er meer mogelijk wordt voor adverteerders maar het ook complexer wordt. Hierdoor wordt het adverteren via zoekmachines ook steeds meer een specialisme. Adverteerders weten vaak niet meer dan de basis van adverteren en zijn niet op de hoogte van alle ins and outs. De invloed en mogelijke impact van AdWords specialisten is hierdoor groter geworden.

#5 Samen gaan van Yahoo! & Bing

Dit jaar zijn de advertentiediensten van Yahoo! & Bing samen gegaan om zo een vuist te kunnen maken tegen Goliath Google. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de samenvoeging niet helemaal vlekkeloos verliep. In Nederland zal het ze vooralsnog niet veel helpen maar in de USA heeft deze zoek alliantie rond de 30% marktaandeel en door de deal met Facebook valt er nog meer te verwachten van Bing. Vooralsnog lopen ze qua functionaliteiten, mogelijkheden en bereik van het platform nog wel (ver) achter op Google.

De SEA trends voor 2011

Er is het afgelopen jaar veel gebeurd binnen search engine advertising. Soms lijkt het wel of Google bijna iedere week een nieuwe feature of tool introduceert. Hierboven worden slechts enkele belangrijke punten genoemd. Mist er volgens jou iets? Laat het weten in de comments. Morgen volgen de voorspellingen voor 2011.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!