Waarom de Dutch Bloggies écht stoppen

26 november 2010, 10:14

Waarom de Dutch Bloggies écht stoppen? Het siste en giste gisteravond op Twitter. Dutch Bloggies stopt. Omdat ze er geen zin meer in hadden, omdat ze misschien niet voorbij de hype van social media durven/kunnen kijken. Dat zijn zo maar een paar redenen voor het stoppen van de Dutch Bloggies. Want: het officiële verhaal of statement over het stoppen van de Dutch Bloggies rammelt aan alle kanten. Bloggen is dood, bloggen is here to stay en dat in één alinea. De prijs staat als een huis, en toch stoppen we ermee. Jaja. De boodschap van Ton Zijp van afgelopen woensdag vind ik ambigu. En het artikel op de site van de VK van vanmorgen waarin juryvoorzitter Jeroen Mirck bijzonder laconiek omgaat met 10 jaar DB-geschiedenis maakt het er allemaal niet beter op.

Verkeerde dingen gezegd

Gisteravond ontploften er nogal wat mensen over het VK-artikel rondom het stoppen van de Dutch Bloggies. Volgens Mirck is hij aan alle kanten verkeerd geciteerd. Dat zal wel, het lijkt erop dat er gewoon verkeerde dingen zijn gezegd. In ieder geval is de teneur van het artikel en de opmerkingen van Mirck die als boegbeeld van de organisatie op zou moeten treden, nogal treurig stemmend.

‘De interesse in bloggen is niet meer zo heel groot. Bij blogworkshops voor bedrijven komt bijna niemand meer opdagen. Het momentum is verschoven naar sociale media. Het is veel hipper om het daar over te hebben.’

Welke blogworkshops? Welk momentum? Volgens wie is het hipper? Onderzocht? Wáárom zegt Mirck dit? Is dit echt het standpunt van de organisatie die zijn ziel en zaligheid in bloggen heeft gestoken? Ammehoela.Van mij hóeft niemand bloggen te verdedigen omdat bloggen zo geweldig is, een ultiem walhalla, zaligmakend voor publiceren op internet. Marketingfacts is ook een blog, maar is hard aan het professionaliseren geslagen vinden wij zelf. De discussie die vorig jaar gevoerd werd over NRC Next als winnaar (volledig gemaakt door professionele journalisten), was dan ook terecht.

Geen zin meer

Als je juryvoorzitter bent van een club die ten doel heeft een jaarlijks feestje te vieren met bloggend Nederland, dan is bovenstaande quote een moeilijk te plaatsen opmerking. Als je dan ook nog, als juryvoorzitter, grappig bedoeld misschien, gaat zeggen dat het tijd is voor een social media prijs en daarbij pedant opmerkt dat je daarvoor al via Twitter gevraagd bent, ja, dan schiet dat mensen in het verkeerde keelgat. Mirck reageerde zelf op zijn blog met dit artikel op de verkeerde citaten in de Volkskrant. Ik (n=1) lees tussen de regels door in de blogpost van Mirck en ook in de verklaring op de site van DB dat men er eigenlijk gewoon geen zin meer in had. Dat het teveel gedoe was. Dat het toch nooit goed was. Mirck over de door hemzelf geponeerde eventuele social media awards:

“Maar die nuance was uiteraard te veel gevraagd voor sommige twitteraars, die woedend protesteerden tegen het feit dat ‘die oetlul’ alweer ergens anders juryvoorzitter van ging worden. Die vraag heeft Van Lier me niet gesteld. Het antwoord weet ik namelijk al lang: het is nu tijd voor anderen om al dat gezeur van bepaalde recidivistische internetidioten te moeten aanhoren. Zoals ik al schreef in de persverklaring van de Dutch Bloggies: “Het is mooi geweest.”

Organisatie en communicatie

Het failliet van de Dutch Bloggies heeft volgens mij geen donder te maken met social media of de opkomst van Twitter (we lullen al bijna twee jaar bijna over niks anders). Het is een organisatie-ding. Men was moegestreden kennelijk. En de voorzitter + organisatie geeft een verkeerd signaal af door het af te schuiven op nieuwe social media ontwikkelingen. De communicatie is ongelukkig, de achterliggende redenen liggen onder de oppervlakte. Wel is het zo (dit heb ik niet zelf uitgezocht, het is eerder “some people say”) dat de subsidie voor DB stopte, dat Mirck een drukke baan heeft bij Deloitte en dat Ton Zijp liever achter de schermen opereert. De plannen voor verdere professionalisering zijn niet goed uit de verf gekomen en nu stopt het.

Zijp reageert wel op Emerce:

“[…] we hebben in ons persbericht juist geschreven dat bloggen een blijvertje is. We hebben iets te vaak te horen gekregen dat bloggen dood is. Dat beschouwen we als onzin. ‘t Heeft een andere functie gekregen binnen de online presence van internetgebruikers, dat wel.”

In de reactiepanelen op Emerce schrijft Freek Bijl:

“De stichting motiveert totaal niet waarom ze stoppen. Ze houden het bij een “Het is goed zo, we sluiten dit hoofdstuk af.” Dat vind ik te mager. Bloggen is veranderd. Deels volwassener geworden, maar deels ook sterk afgeslankt en misschien wel wat voorspelbaar geworden. Voor mij nog interessant genoeg om een prijs voor uit te reiken elk jaar, maar ik ben benieuwd naar de echte motivatie van de DB Stichting. […]”

Zozo, Matthijs

Ik heb me in dit artikel meer opgewonden dan normaal. Vorig jaar hebben we met Marketingfacts net naast de prijs gegrepen en ik was best wel vastbesloten om hem te winnen (redesign of niet). Voor mezelf, maar vooral voor de bloggers. Dat blogs langzaam gemeengoed worden, geaccepteerd zijn en niet meer talk of the town zijn: het zal wel. En dat iedereen het heeft over social media; dat zal ook. Doen we zelf ook aan mee. Maar als het écht zo is dat de DB zijn gestopt vanwege organisatorische redenen en vanwege in mijn ogen incorrecte hype-ideeën over de impact van social media, dan is dat bijzonder spijtig. De manier waarop juryvoorzitter Mirck de toelichting heeft gedaan is gewoon niet goed. Het is slecht voor de branche en slecht voor weblogs.

Reactie Jeroen Mirck

“De organisatie is in de handen van de stichting. Het is hun besluit geweest om te stoppen. Als wij zeggen, het is goed geweest, dan bedoelen wij dat wij het niet meer gaan doen. Een frisse wind kan zorgen voor nieuw elan. Als iemand anders een doorstart wil maken, dan ben ik daar niet tegen. Er zijn weinig grote leidende blogs bijgekomen. Er zijn dingen veranderd. Ik heb het in de Volkskrant wel sterk aangezet om de trend naar social media te duiden. Mensen maken het nu groter dan het is. De anarchistische underground van vroeger, die is niet meer zo dominant. We hebben nooit gezegd dat bloggen dood is. Bloggers schrijven wel stukken, maar de discussie verplaatst zich naar Twitter en Facebook. Veel functies die bloggen vroeger had worden nu overgenomen door andere media.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

45 Reacties

    Bertje

    Laat je niet zo uit de tent lokken joh. Niks beters te doen?


    26 november 2010 om 11:45
    Annelies Verhelst

    Helemaal eens Matthijs! Had het niet beter kunnen schrijven. Het is gewoon gelul en waarom moeten die Bloggies naar grote leidende blogs? Dát is wat er uberhaupt mis ging met die bloggies en waarom zoveel mensen zo enorm aan het zeiken gingen op die awards. Mensen steken juist hun ziel en zaligheid in een blog, hopen daarmee ooit nog eens wat meer mensen te bereiken dan het standaard groepje vrienden en kennissen en dan is het blijkbaar wel een vereiste dat je al een enorm publiek hebt. Voor wie deel je dan die prijs uit? Om nog eens veren te steken bij mensen die toch al weten dat hun blog goed is? Als Marketingfacts een award wint omdat ze keihard gewerkt hebben aan een beter design, voor de lezers, en leuke schrijvers hebben weten aan te trekken die op hun beurt ook wel eens voordeeltje hebben, dan is dat terecht. Als iemand die al 5 jaar blogt volledig zelf een leuk en betrokken lezerspubliek heeft getrokken en zelf is gegroeid in schrijfstijl en materiaal, dan is dat terecht. Maar als iedere keer de mensen winnen die toch iedereen al kent (niks tegen Jacq, is ongetwijfeld lief en volg haar blog ook al van voordat ze bekend was, maar die schrijft al voor die Dutch Bloggie voor Metro) dan is het geen stimuleringsprijs meer maar dikke veren. Geef die prijs aan mensen die ook wel eens iets terug willen zien voor die ziel en zaligheid en gekanker van mensen die meningen niet kunnen waarderen en niet snappen dat een persoonlijk blog nog altijd de plek is van die persoon die de mening daarop geeft. Dutch Bloggies was gewoon een groot incrowd gebeuren, en doen alsof blogs te lijden hebben onder social media is schijnheil. Tuurlijk, ik gebruik social media ook, maar echte discussies gaan nog steeds onder de artikelen op mijn blog, bezoekersaantallen stijgen nog steeds, deels door sociale media, maar groter deel door elders ook te bloggen.

    Afijn, gewoon eens.


    26 november 2010 om 11:48
    Anneli

    What is the fuss about? Boos worden omdat je zelf de prijs dit jaar had willen winnen? Of omdat anderen geen zin hadden hun tijd in iets te stoppen waar ze al 10 jaar hun eigen tijd in hebben gestopt.

    Ik vind de verklaring van De Mirck niet vreemd. Hij geeft aan open te staan voor een frisse wind, dus wat let jou, of anderen? Daarnaast lijkt me een uitbreiding van de categorieën ook een interessante ontwikkeling, al zijn er al genoeg incestueuze prijzen voor Tweep of the Year…etc.

    Waarom moeten er eigenlijk überhaupt prijzen worden uitgereikt voor blogs? Wordt het niet tijd dat de online journalistiek niet meer als “nieuw” en “separaat” wordt gezien maar een plek krijgt in de “oude” journalistiek en de bijbehorende awards? De stap die vorig jaar gemaakt is waarbij het blog van NRC Next won lijkt mij in dit geval juist een positieve ontwikkeling en een eerste stap.


    26 november 2010 om 11:58
    ronald van den hoff

    Matthijs: dus nu kan Marketing Facts deze verkiezing mooi overnemen….de locatie etc. bieden we graag aan bij een van onze S2M locaties… :-))


    26 november 2010 om 12:00
    Bram Koster

    Ik word oud, want ik kom nog uit de tijd dat blogs een voorbeeld van social media waren. Nu zijn het kennelijk tegenpolen. Heb die memo kennlijk ff gemist…


    26 november 2010 om 12:02
    Alice

    Eigenlijk valt er maar één ding over te zeggen. Dutch Bloggies was al arrogant toen ze nog prijzen uitdeelden en zich lieten gijzelen door geld en belang. Dutch Bloggies is nu nog steeds arrogant door te denken dat zij weten wat de positie van blogs is in (internet) samenleving.

    Blogs worden gemaakt door mensen, niet door organisaties. Iedere organisatie is in de aard der dingen tijdelijk, ieder blog ook. Het wegvallen van Dutch Bloggies is het beste wat de Nederlandse blogsphere (Godbetert het bestaat nog) kan overkomen. Weg met de fossielen, ruim baan voor al die geweldige bloggers die gewoon prachtig werk maken van hun web expressie plek.

    Dat de mensen achter Dutch Bloggies eigenlijk nooit begrepen hebben wat bloggen nu werkelijk is, wordt nu wel heel duidelijk door het overduidelijke incestueuze karakter van dat clubje. Er is zoveel meer in de wereld van bloggers dan het cirkeltje van uit blogs ontstane marketeers, product placers en commercianten. Ga gewoon terug naar de basis en schrijf, film, fotografeer, componeer en publiceer. Wordt weer oorspronkelijk, wordt kunst.

    Alice Verheij

    al jaren de maakster van een continu schrijfproject dat Goddank geen prijzen gewonnen heeft.


    26 november 2010 om 12:03
    jdevalk

    Als iemand die er nog nooit in is geslaagd een Bloggie te winnen (frustratie, neeeeee jooohhhh), ben ik het met je eens Matthijs. Drukke banen? Lekker boeiend. Dit had anders gekund én gemoeten. Tekent de mensen die besluiten dit zo te doen. En als er een doorstart komt, ben ik er als men hulp nodig heeft, nu zeker. Wat een afgang.


    26 november 2010 om 12:06
    mgvandenbroek

    @anneli: Ik ben niet boos. En ik zou graag een Tegel winnen.

    @ronaldvandenhoff: Dat lijkt me boeiend! Binnenkort topoverleg.


    26 november 2010 om 12:06
    ronald van den hoff

    ‘nam’ moet natuurlijk zijn “naam”, excuses!


    26 november 2010 om 12:17
    jeroenmirck

    @Anneliesje: Dat ik signaleer dat er weinig nieuwe leidende blogs zijn, wil niet zeggen dat die blogs de prijzen ook zouden moeten winnen. Afgelopen jaar hebben diverse kleine weblogs, zoals Koekjesfabriek en EHPO, een Dutch Bloggie gewonnen. Je aanname is dus ongegrond.

    @Marjolijn: Nooit een onderbouwing van je gehoord waarom ik niet onafhankelijk zou zijn. Dutch Cowboys verloor afgelopen jaar van Frankwatching, dat zit je gewoon dwars. Matthijs reageert dan toch een stuk sportiever.

    @Alice: Over welk geld heb je het? De Dutch Bloggies worden door een klein team tegen kostprijs georganiseerd. Net zo liefde-werk-oud-papier als al die bloggers waar je het over hebt. We zijn heel benaderbaar en verversen de jury ieder jaar. Niks ‘incestueze club’ dus. Lucht het op, om anderen die je niet kent zwart te maken? Om met Sartre te spreken: l’enfer, c’est les autres.


    26 november 2010 om 12:30
    victor

    Ik ben ook zeker voor een doorstart. Een aanmoedigingsprijs voor startende blogs zoals de mijne is iets wat zeker moet blijven! Daarbij vind ik ook dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen professionele (betaalde) bloggers en hobby-bloggers. Het verschil in resources om goede stukken te maken is zo groot dat het bijna een oneerlijke competitie wordt.


    26 november 2010 om 12:37
    Annelies Verhelst

    @jeroenmirck ik vind het onderscheid dat je maakt tussen grote en kleine blogs gewoon verkeerd. Dan noem je “kleine” blogs, maar sorry, EHPO is geen kleintje, en die jongen van de koekjesfabriek zal heel aardig zijn, maar als je mag jureren voor de IDFA in de categorie jongeren dan heb je ook geen Dutch Bloggie nodig om je boodschap ergens te krijgen lijkt mij. Bovendien vraag ik me af waar het op gebaseerd is, het lettertype van dat blog is knetter onleesbaar.

    Het gaat bij “klein” juist om die blogs die geen andere stem dan hun eigen stem hebben en waar maar weinig mensen vanaf weten. De categorisering en hoe jullie dan vervolgens blogs selecteren klopt voor geen meter, en de reacties her en der zeggen precies hetzelfde. Het zou moeten stimuleren, niet alleen maar bevestigen.

    Los van dat blijft de hele reden waarom de boel gestopt wordt gewoon kul. Het ontbreekt aan een eenduidige en eerlijke boodschap daarover en dat is gewoon dubieus. En zie je nou, de discussie vindt gewoon hier plaats..op een blog.


    26 november 2010 om 12:48
    ARispens

    Kunnen we uit deze hele discussie niet gewoon 1 conclusie trekken? :

    “Als je in NL iets wint is het je nooit gegund en als je niet wint dan zijn de juryleden nazi’s en incestplegers.”

    Geef jezelf een kus, een schouderklopje, een schop onder je hol desnoods, koop een goeie fles champagne, trek die open en drink er vanavond 1tje op jezelf. Because you deserve it. Lijkt me vele malen nuttiger dan de zoveelste “online competitie” uit te schijven.


    26 november 2010 om 13:00
    Alice

    @jeroenmirck wat ik bedoel is het commerciële circus dat er gemaakt is van een prijsje voor bloggers. Of wil je beweren dat geld geen rol speelt? Kom op zeg. Het gaat mij niet om gewin want dat zal er vast niet zijn, althans niet in directe financiële zin. Het gaat mij er om dat er maar een klein cirkeltje in het Dutch Bloggies wereldje. Zo ongeveer als het Amsterdamse grachtengordeltje dat is. De wereld is groter en de blogwereld veel groter dan het beperkte blikveld van Dutch Bloggies bestreek.

    Zaken als grote en kleine blogs zijn vorm van overschatting, alsof de intrinsieke waarde van een klein blog lager zou zijn dan dat van een groot blog. Whatever that maybe.

    Bescheidenheid zou passen.


    26 november 2010 om 13:10
    Marjolijn

    @Jeroenmirck

    “Dutch Cowboys verloor afgelopen jaar van Frankwatching, dat zit je gewoon dwars. Matthijs reageert dan toch een stuk sportiever.”

    Dat je Matthijs zijn reactie sportiever vindt dan de mijne (based on what?) illustreert je vooringenomenheid weer eens perfect, hoef ik het je meteen niet meer uit te leggen! 🙂

    Daarnaast heb ik je vorig jaar al duidelijk gemaakt: ik wil geen prijzen winnen in wedstrijden waarin van tevoren geen regels zijn bepaald. Dat is waar jullie als organisatie grove fouten hebben gemaakt, en nu gaan jullie met dit persbericht weer de mist in waar Matthijs jullie terecht op wijst. Kom op, zet je objectiviteitsbril weer eens op als je m nog ergens kunt vinden en steek de hand nu eindelijk eens in eigen boezem.


    26 november 2010 om 13:15
    karin r.

    vorig jaar zijn leden van het bestuur zelfs in gesprek geweest met Blog-Art over de organisatievorm en programmeering. ze waren toen al een beetje moe.

    ik baal er zo enorm van dat een blogger als Jeroen Mirck (ja, DM me maar weer) zegt dat we met ’n allen goed moeten lezen wat er staat maar ondertussen de boodschap totaal onduidelijk is. het ligt niet aan de verschuiving van social media dat blogs ineens uit de running zouden zijn.

    is het niet zo dat men star en koppig is en in beperkingen denkt qua organisatie?

    er gebeurt ontzettend veel op blogvlak, juist in deze tijd. blogs worden meer en meer ingezet voor zelfstandigen, scholen gaan ermee aan de slag. ik word nondeknetter gevraagd om op scholen erover te spreken en heb meegeschreven aan een leermethode voor voortgezet onderwijs!

    en ik zou graag willen dat een krant als de VK eens verder kijkt dan hun neus lang is en niet zit te azen op een lekker smeuiig artikel dat er even snel moet komen. best tricky om eerst een voorlopige versie online te knallen, excuses te maken en dan de ‘genuanceerde’ versie online te doen.

    er is meer dan een Nalden en Merl Roze. Ga eens echt onderzoeken als je dan zonodig een artikel erover moet schrijven!


    26 november 2010 om 13:16
    karin r.

    p.s met excuses voor de tiepfouten maar ik word gestalkt door pop ups.


    26 november 2010 om 13:18
    woutervdkamp

    @mgvandenbroek Adfactor en Blogads helpen graag mee met de doorstart! Wanneer gaat dat topoverleg plaatsvinden?


    26 november 2010 om 14:10
    Logfather

    Als er serieuze plannen zijn voor een doorstart wil ik mij bij deze ook aanmelden om mee te helpen. Vorig jaar was het een prima uitreiking, maar het is nogal schandelijk hoe er nu met 10 jaar Nederlandse blogosphere (haha, wat een woord!) omgesprongen is.


    26 november 2010 om 14:25
    Marco Raaphorst

    “Hey man, wat heb je van het weekend gedaan dan?”

    “Ben helemaal dood gegaan joh!”

    Kwestie van modern taalgebruik 🙂


    26 november 2010 om 15:13
    media

    @frankmeeuwsen had ‘m net gelezen Frank, prima aanvulling!


    26 november 2010 om 15:33
    the_ed

    Als iemand gewoon even wat muizen goudkleurig verft wil ik best in 2011 ergens in een cafe die uitreiken aan die of gene. 😉

    Waarmee ik zil zeggen: er was altijd wel wat om tegenaan te zeuren, maar als we het zonder er enorm ‘hip’ over te doen weer iets leuks van kunnen maken: dan kunnen we dat toch ook wel zonder stichting X? Geen regels was natuurlijk altijd een kritiek, als we op de door mij verzamelde winnaars lijst op retecool kijken zijn we ook elke jaar andere categorieën. Is dat erg? Nee, achja een puntje om te zeuren waard, maar dat hoort bij bloggers. Het erge was dat het steeds meer ging lijken alsof de organisatie zelf wel vond dat het toch echt wel iets uitmaakte. (imho)


    26 november 2010 om 15:55
    Ramon Stoppelenburg

    Dan draag ik vanuit het verre buitenland ook mijn steentje bij.

    Wat wie iets begint, moet het ook afmaken he 🙂


    26 november 2010 om 16:25
    Ralph

    Goed stuk Matthijs!

    Zonde dat de Bloggies ‘blijkbaar’ ten onder moeten gaan.

    Bij een doorstart, wil Onstuimig graag meedenken. Blogs verdienen waardering!


    26 november 2010 om 16:55
    Tarim

    Jeroen Mirck en ‘de hand in eigen boezen steken’, eens kritisch naar zijn eigen handelen kijken…

    LOL!

    Sinds zijn ontslag bij Emerce is het alleen maar bergafwaards gegaan met het jong.


    26 november 2010 om 18:12
    Niels

    Zozo, veel frustratie in dit artikel. Balen dat je zelf niet hebt gewonnen?

    Maar ik ben het ook niet eens met wat Mirck zegt over bloggen. Blogs zijn m.i. nog altijd het centrale punt van vele mensen actief op social media. Via onder andere Twitter / Facebook en ook Hyves worden we toch vaak doorgestuurd naar weblogs? Zonder weblogs valt er volgens mij een stuk minder te beleven op o.a. Twitter en Facebook. Waar zouden we dan over discussiëren? Ben benieuwd welk percentage aan posts op social media gerelateerd is aan blogs.

    Maar om nou boos te worden op iemand omdat hij (om wat voor reden dan ook) ergens mee wil stoppen lijkt me een beetje absurd. We kunnen ze moeilijk gaan verplichten ergens mee door te gaan waar ze niet achter staan.

    Lijkt me ook niet bevorderlijk voor de kwaliteit.


    26 november 2010 om 18:43
    Marja verf

    ’t blijft gissen naar de reden, dat maakt het ook wel weer spannend

    gr

    Marja


    26 november 2010 om 19:03
    Bart Brouwers

    Mooi stuk, leuke reacties. Bloggen is cool, hip, ouderwets, inhoudelijk, inhoudsloos, groots, verwaarloosbaar, prikkelend, nietszeggend, micro & macro. Kortom: een mooie jaarlijkse prijs meer dan waard.


    26 november 2010 om 19:07
    rbrtkrskmp

    Voor mij bevestigt alle heisa slechts één ding: de blog-elite neemt zichzelf nog altijd veel te serieus.


    26 november 2010 om 19:34
    Gert Meijboom

    Waarom de Dutch Bloggies écht stoppen? Perfecte kop, maar de vlag dekt niet de lading. Je kunt zo bij de Telegraaf aan de slag. Maar ik weet nog steeds niet wat de werkelijke reden is om de stoppen. Ook niet interessant meer. De Dutch Bloggies zijn geschiedenis. Nieuwsservices NL komt volgend jaar met de opvolger van de Dutch Bloggies, maar dan anders! Wie biedt meer?


    26 november 2010 om 20:18
    @postma

    Het lijkt wel een discussie hier, is dat nou Twitter?

    Verder wilde ik hier even mijn naam achterlaten in het kader van personal branding. *zucht*

    Inhoudelijk: @mgvandenbroek Prima artikel, volledig mee eens.

    Hoopte stiekem ook al langer dat de DB-organisatie zich innovatiever en transparanter zou opstellen. De manier waarop ze nu de handdoek in de ring gooien is gewoon jammer.


    26 november 2010 om 20:47
    Phileas

    laten we niet vergeten dat het bezoek en deelname aan blogs alleen maar toeneemt en er meer in geinvesteerd wordt door uitgevers en adverteerders dan ooit tevoren. het wordt alleen maar leuker, interessanter, spannender. en blogs ZIJN sociale media en bron van content binnen de andere sociale media. dat dit platform geen puf meer heeft is naar mijn mening dan eerder te wijten aan gebrek aan inspiratie dan aan iets wat met blogs te maken heeft. op zich is daar niks mis mee, maar ik sluit me aan bij Matthijs dat deze insteek voor het stekkertrekken nogal tendentieus is.


    26 november 2010 om 22:53
    Tarim

    Hij was triest, die schutterige Mirck op The Next Speaker Diner. Kan iemand de man uitleggen dat ie zijn personal helemaal kapot gebrand heeft?


    27 november 2010 om 09:01
    Tarim

    Ja hoor… Verwijs maar weer eens naar je eigen blog!

    Je begrijpt het echt niet hé Mirck? Een lesje nederigheid zou je goed doen.

    Nee, dat zwakke excuusblog is niet diep genoeg door het stof.


    27 november 2010 om 10:00
    mgvandenbroek

    @ Tarim: Ja. En nu kappen, graag inhoudelijk commenten zonder persoonlijk bashen.


    27 november 2010 om 10:39
    Henk de Hooge

    Wij hebben verder niet veel aandacht aan het stoppen willen geven. Ik heb echter wel met veel genoegen het artikel van Matthijs gelezen. Op DC hebben we een anonieme reactie gehad van het bestuur. Uiteraard met kritiek nu over de wijze van citeren. Jeroen Mirck heeft z’n mening over ons nooit onder stoelen of banken geschoven. Dat siert hem maar niet als voorzitter van de Bloggies.

    Als je leest dat Bloggen dood is of dat dat de algemene mening is, glimlachen wij. Het afgelopen jaar hebben we Stylecowboys gelanceerd, als we zien wat de site presteert, glimlachen we nog harder. Net zoals bij Mobilecowboys, met Nederlands oerblogger Ron Smeets maar nimmer genoemd of zelfs in nominaties geplaatst. Willekeur of juist niet was troef. De mensen van de Bloggies zijn bedankt, met Frank voorop maar het spoor wat Jeroen Mirck weer achterlaat, tja hopleijk heeft hij daar ook zo’n genuanceerde mening over. En ja Jeroen we hebben 42.000 volgers op Twitter, we blijven onze paden verleggen, misschien moet jij dat ook maar eens gaan doen.


    29 november 2010 om 14:34
    jeroenmirck

    @Henk: Lees het persbericht gewoon nog een keer goed. Stichting Dutch Bloggies zegt NIET dat bloggen dood is. En wij zeggen ook niet dat dat ‘de algemene mening’ is. Maar goed, ik blijf het niet uitleggen. Leuk dat iedereen nu gaat roepen hoe goed zijn of haar blog het doet, maar wij hebben niet anders beweerd. Wij hebben ons deze week niet negatief uitgesproken over specifieke blogs.

    Sommige mensen zien het graag zwart/wit, dat mag. Dat bepaalde mensen het daarbij nodig vonden om mij persoonlijk te beledigen (hier en elders), vind ik beneden peil. Het belang van bloggen werd ineens besproken bij het NOS Journaal, op Radio 1 en in de krant, dat kun je pure winst noemen. Ons aangekondigde vertrek heeft zowaar mensen wakker geschud om iets voor de prijs te willen gaan doen, ook mensen die voorheen alleen maar aan de zijlijn liepen te klagen over de Dutch Bloggies. Ik zou zeggen: maak die beloftes waar en ga aan de slag met dit belangrijke promotiemiddel voor weblogs in Nederland.


    29 november 2010 om 23:09
    Henk de Hooge

    @Jeroen, gewoon een advies. Als je iets achterlaat, doe dat dan met opgeheven hoofd, vier een feestje en houdt het positief. Dan blijf je ook zelf na je vertrek er prettig aan terug denken. En als je als bestuur aftreed heb je maar 1 taak, zorg dat je opvolgers vindt voordat je de stekker er uit trekt. Think positive maestro. Case closed.


    30 november 2010 om 21:47
    Elmira

    Le club du troisième âge même plus des seniors ! Mougeotte va devoir investir dans un porte voix pour arriver à le copndemrre. On croirait voir le balcon des vieux croutons du Muppet Show.Enfin avec tout ce beau monde la jeunesse va être entendue


    12 juli 2016 om 01:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!