Online een kaartje sturen

24 november 2010, 08:29

De afgelopen jaren zijn er verschillende online initiatieven geïntroduceerd die het mogelijk maken om online een kaart te versturen. Een voorbeeld van een concept dat het beste van offline combineert met het beste van online is het concept ‘Hyveskaartje’. In deze blogpost eerst een overzicht van een aantal cijfers en trends met betrekking tot het versturen van kaarten. Vervolgens een aantal online concepten die het mogelijk maken om via online media een kaart te versturen.

Cijfers en trends kaarten versturen

  • Een Nederlands huishouden stuurt gemiddeld 56 kaarten per jaar
  • De meeste Nederlanders maken gebruik van e-mail om te communiceren met familie, vrienden of kennissen (96%). Op de tweede en derde plaats staan respectievelijk telefoon (94%) en SMS-bericht (86%).
  • 71% van de Nederlanders heeft het afgelopen jaar via een kaartje gecommuniceerd met familie, vrienden of kennissen:

  • Steeds minder Nederlanders maken gebruik van de e-card om te communiceren met familie, vrienden of kennissen (daling van 14%)
  • Het (post)kaartje wordt het meest gebruikt voor kerst (78%), verjaardag (73%) en vakantiegroet (59%) door ‘kaart-verstuurders’.
  • 95% van de Nederlanders vindt het versturen van een kaart attent.
  • Het versturen van een fysieke kaart via internet wordt steeds populairder. Met name onder vrouwen van 23 tot 54 jaar (stijging van ongeveer 10%).
  • Qua online kaartenservice concepten worden Hallmark (36%) en Kaartenhuis.nl (25%) het meest gebruikt. De Kaartenservice van TNT Post is daarentegen het meest bekend (68%). Andere online kaartenservice concepten zijn Greetz, Kaartje2go.nl en Kaartjeposten.nl. Echter de vergelijking is moeilijk te maken aangezien veel online concepten naast fysieke kaarten ook e-cards aanbieden en de TNT Post kaartenservice geen e-cards aanbiedt.

Online concepten

1. Stuur een kaart via Social Media (Hyves)

Wil Hyves de aankomende jaren hetzelfde marktaandeel behouden, dan is Hyves noodgedwongen om verschillende initiatieven op poten te zetten. Een voorbeeld is de lancering van de webwinkel HyvesKaartje, waar leden van Hyves (in Nederland 8,7 miljoen leden) de mogelijkheid hebben om hun Hyves vrienden een kaartje te sturen. Met deze functionaliteit kunnen Hyvers een persoonlijke kaart versturen door bijvoorbeeld gebruik te maken van foto’s uit Hyves-profielen. Daarnaast hoeft de verzender geen adres in te vullen wanneer de ontvanger zijn of haar adres kenbaar heeft gemaakt op zijn of haar Hyves-profiel. Het versturen van een kaartje via Hyves lijkt een logische stap aangezien elke Hyver op de hoogte wordt gehouden van de verjaardagen van zijn of haar Hyves-vrienden.

2. Kaart versturen via de website

Vier bekende websites die het mogelijk maken om een kaart te sturen zijn: Hallmark, Greetz, TNT Post Kaartenservice en Kaartenhuis. Hallmark, Greetz en Kaartenhuis bieden naast het versturen van een fysieke kaart ook de mogelijkheid om een e-card te sturen. Deze vier websites kunnen uitstekend naast elkaar opereren aangezien de markt voor verzenden van kaarten enorm is (Nederlands huishouden stuurt gemiddeld 56 kaarten per jaar). Desalniettemin neemt het postvolume af en zal de concurrentie de aankomende jaren toenemen.

3. Postcrossing

Onlangs werd ik geattendeerd op, postcrossing.com, een online initiatief waarbij mensen de mogelijkheid krijgen om vanuit alle hoeken van de wereld ansichtkaarten te ontvangen. Het concept bestaat al een aantal jaar, maar is bij veel Nederlanders nog niet bekend. Het idee achter het concept is dat je een kaart stuurt en dat je daarna van een willekeurige Postcrosser ergens in de wereld een kaart ontvangt. Je brievenbus wordt een soort ‘verrassingsbrievenbus’ aangezien je kaarten krijgt zonder dat je weet van wie en waar ze vandaan komen.

4. Stuur een kaart via je iPhone

Een ander online (mobiel) initiatief is het versturen van een kaart met je Iphone. Rond de zomer lanceerde TNT Post zijn kaartenservice App waarmee consumenten de mogelijkheid hebben om vanaf elke locatie een kaart te sturen; bijvoorbeeld vanaf je vakantieadres, vanuit de trein of op het strand. Gebruikers kunnen gebruik maken van diverse standaardkaarten en hebben de mogelijkheid om foto’s van de Iphone te gebruiken om een kaart te personaliseren. Helaas is deze App alleen beschikbaar voor Iphone-gebruikers waardoor een groot deel van de smart Phone gebruikers geen gebruik kunnen maken van deze functionaliteit. Momenteel wordt er hard gewerkt aan versie 2 waarin een grotere collectie is opgenomen en een aantal opmerkingen van klanten zijn verwerkt. De verwachte release datum is 1 december 2010.

Naast TNT Post heeft ook Hallmark in augustus 2010 een Iphone App gelanceerd. Deze App bevat verschillende standaardkaarten. Daarnaast kunnen consumenten hun foto’s van hun Iphone gebruiken om de kaart te personaliseren.

Concluderend, het versturen van een kaart is nog steeds populair onder Nederlanders. Dit komt mede door de verschillende online concepten die het mogelijk maken om online een kaartje te versturen. Tevens laten de online concepten zien dat de combinatie tussen offline en online media versterkend en verrassend kan werken. Zo kan post bijvoorbeeld bijdragen aan het gebruik en bezoek van social networks, zoals Hyves.

Daan Koek
Founder & CEO bij Aimy

Daan Koek heeft veelzijdige ervaring op het gebied van online marketing, E-commerce, SaaS software en logistics. Momenteel verantwoordelijk voor het SaaS bedrijf Aimy. In het verleden is Daan uitgeroepen tot Marketing Talent van Nederland.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Joris

    @postmarketeers Mooi artikel! Uit welk onderzoek komen de data die je in je post hebt verwerkt?


    24 november 2010 om 09:40
    Kim

    Ik gebruk KODAK Gallery Ansichtkaarten op m’n iPhone.

    Maar schijnt er ook voor andere platforms te zijn.

    Foto uit je album halen, adres uit je contacten halen, 1.49 betalen … en de geadresseerde heeft je kaartje de volgende dag. Of later. Want TNT gaat steeds later bezorgen.


    24 november 2010 om 09:41
    Sjoerd

    Persoonlijk vind ik Kaartje2go erg prettig, maar gebruik tegenwoordig uitgenodigd.nl voor het versturen van on en offline uitnodigingen, biedt meer opties dan de klassieke sites.


    24 november 2010 om 09:47
    Pim

    Ik blijf Kaartenhuis de beste optie vinden. Eenvoudig en de grootste keuze. Zeker beter dan Hallmark!


    24 november 2010 om 13:22
    Mandy van Rijthoven

    Met UltimIT maken wij gebruik van Superkaartje.nl. Ook een erg leuke site, waar je eens niet kan kiezen uit 10.000 ontwerpen, maar een overzichtelijk aanbod hebt.


    24 november 2010 om 14:16
    Brechtje de Leij

    @Daan, leuk dat je aandacht besteedt aan online ‘echte’ kaartjes versturen! Inderdaad een groeiende trend, en gezien de extra personalisaties die je online kunt maken aan je kaartjes, worden ze meer ‘eigen’ en bijzonder dan als je ze in een kaartenrek bij de kiosk koopt.

    Wel een opmerking bij de cijfers, die ik als marktleider natuurlijk mag maken ;-).

    Met 28 kaartjes per persoon kom je inderdaad op de 56 kaarten per huishouden. Wisten jullie overigens dat in de UK dit aantal ligt op 47 kaarten per persoon?! De meeste kaartjes worden nog gewoon in de winkel gekocht. Hallmark en TNT zijn gedeeld nummer 2 bij het online versturen van échte kaartjes in NL, de bijdrage van Hyves aan kaartjes versturen is vrij beperkt. Ik zou Hyves dan ook niet de beste combinatie van offline en online willen noemen, ook omdat de andere aanbieders veel meer extra mogelijkheden bieden die echt waarde toevoegen en een kaartje echt bijzonder maken!

    Bij Greetz kun je overigens geen eCards versturen, dat kan bij Kaartenhuis inderdaad het beste.


    24 november 2010 om 15:00
    Johannes Hartman

    Bij de online concepten mis ik ook nog de nieuwe wenskaarten community http://www.sendasmile.com. Dit is het eerste platform waarmee organisaties gratis hun eigen wenskaartenshop kunnen starten, geheel in eigen huisstijl. Het unieke aan dit concept is dat het een community is waar designers hun creatieve werk kunnen uploaden, alle deelnemende wenskaartenshops kunnen met het werk van de designers een kaartencollectie samenstellen. Zowel de kaartenshophouder alsmede de designer ontvangen een fee voor elke verkochte wenskaart.

    Send a Smile is een goed voorbeeld hoe user generated content kan worden ingezet, het concept wordt inmiddels uitgerold in de USA.


    24 november 2010 om 20:39
    Klaas de Jong

    Misschien Kunstkaartjesturen.nl wel de mooiste en leukste wenskaartensite van NL. De fraaiste kunstwerken kun je hier versturen als échte wenskaart.


    15 juni 2011 om 17:36
    Hans Schipperijn

    Ik gebruik zelf de kaarten app van Sieb en Oscar. Ik ga hier geen link plaatsen maar ze zijn echt grappig.


    25 juli 2016 om 10:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!