TNS Digital Life: Social media dominanter in emerging markets, het Westen is passief

11 oktober 2010, 04:19

Internet staat op nummer 1 in mediaconsumptie van de online consument. 61 Procent van de wereldburgers die toegang hebben tot internet is dagelijks online. Internetgebruikers in Westerse landen voorzien van high tech online infrastructuur maken minder actief gebruik van het web dan gebruikers in emerging markets.Mobiel internetgebruik neemt fors toe, gebruikers besteden meer tijd aan social dan aan e-mail. Onderzoeksbureau TNS publiceerde dit weekend de resultaten van Digital Life, de omvangrijkste studie naar online gedrag die ooit werd uitgevoerd. Digital Life ontsluit informatie over 88% van de online wereldbevolking. TNS ondervroeg bijna 50.000 respondenten in 46 landen:

Bloggen en social networks

Bloggen en deelnemen aan sociale netwerken neemt een hoge vlucht in de groeimarkten. Een enorm percentage (88%) van de Chinezen die online zijn, onderhoudt een eigen blog of neemt deel aan forums op internet. Voor Brazilië (zie ook: “Marketingfacts gaat naar Brazilie”) is dat 51 procent. In de Verenigde Staten (32%) en Nederland (29%) liggen deze percentages veel lager. Hetzelfde geldt voor het delen van foto’s op internet. In diverse Aziatische landen is dit standaardgebruik onder de internetpopulatie. In Thailand (92%), Maleisië (88%) en Vietnam (87%) heeft bijna elke internetgebruiker wel eens foto?s gedeeld via sociale netwerken of speciale fotosites. In Japan daarentegen, heeft nog geen derde deel (28%) dit ooit gedaan en in Nederland minder dan de helft (48%).

Meer social dan e-mail

“Vaarwel e-mail, welkom sociale netwerken” heeft TNS laten opschrijven in het persbericht. Alleen de tijdsbesteding is onderzocht, de vraag of social media e-mail vervangen, is niet gesteld. Online consumenten besteden gemiddeld meer tijd aan sociale netwerken dan aan email. In enkele jaren tijd hebben de sociale netwerken een zeer dominante positie verworven in ons online leven. In Zuid-Amerika, in het Midden-Oosten en in China besteedt men gemiddeld 5,2 uur per week aan online sociale netwerken en gemiddeld 4 uur per week aan email. In de ontwikkelde markten liggen de verhoudingen omgekeerd: gemiddeld 3,8 uur per week sociale netwerken en gemiddeld 5,1 uur per week email.

Maleisië is koploper: gemiddeld 9 uur per week is de internetter daar actief in sociale netwerken. Rusland (8,1 uur per week) en Turkije (7,7 uur per week) zijn de nummers 2 en 3. De Nederlandse internetter blijft daar ver bij achter: 2,3 uur per week. De internetter in Maleisië heeft het grootste aantal online vrienden: 233 gemiddeld. Brazilië volgt op de voet met 231. Japanners zijn online het minst sociaal: slechts 29 vrienden gemiddeld voor elke internetter. Nederlanders zijn middenmoters, met gemiddeld 116 vrienden. De Chinezen, die toch veel tijd spenderen aan sociale netwerken, houden er verrassend weinig online vrienden op na: slechts 68. Warmelink:

‘De resultaten van Digital Life laten zien, dat Nederland, en eigenlijk een belangrijk deel van West-Europa, op heel veel gebieden online wordt ingehaald door een groot aantal opkomende markten, zoals China en Brazilië. Hier geldt duidelijk de wet van de remmende voorsprong. Bijna heel Nederland is actief op het Internet. We hebben een prima infrastructuur. Maar de grote massa die internet al jaren als iets gewoons ziet, blijft ‘hangen’ in het meer passieve gebruik. Web 2.0 gaat aan een belangrijk deel van deze groep voorbij. In die opkomende markten, waar de afgelopen jaren fors is geïnvesteerd in de infrastructuur, nemen mensen veel actiever deel. De digitale wereld verandert hun leven, de manier waarop ze zichzelf ontwikkelen en met elkaar omgaan. Het zijn onze jongeren die ervoor zorgen, dat Nederland niet helemaal in de achterhoede belandt. Maar wat er nu online gebeurt bij de early adopters in de opkomende markten is een voorbode van wat er de komende jaren in Nederland gaat gebeuren.’

Mobiel internet

Meer en meer consumenten willen altijd en overal toegang hebben tot hun online sociale netwerken, zo blijkt uit het onderzoek. Mobiel internet biedt die mogelijkheid en die grijpen velen – letterlijk – met beide handen aan. Degenen die toegang hebben tot mobiel internet spenderen wereldwijd gemiddeld 3,1 uur per week aan hun sociale netwerken en 2,2 uur aan e-mail via de mobiele telefoon. In Nederland gebruikt de mobiele internetter zijn smart phone juist meer voor e-mail (2,2 uur per week) dan voor social networking (1,2 uur per week).

In de meeste landen verwachten online consumenten dat hun mobieltje steeds belangrijker wordt voor het onderhouden van hun sociale netwerken. In de VS denkt bijvoorbeeld een kwart van de ondervraagden in de toekomst meer gebruik te gaan maken van de pc voor sociale netwerken, terwijl ruim een derde denkt dat meer via de mobiele telefoon te gaan doen. In Australië is het verschil nog groter: 26 procent verwacht meer te gaan netwerken via de pc, 44 procent verwacht meer te gaan netwerken via mobiel internet. In Nederland zijn de verschillen opvallend klein: 19 procent denkt meer te gaan netwerken op de pc, 18 procent denkt meer te gaan netwerken via de mobiele telefoon.

Presentatie Martin Warmelink

Meer informatie

Het onderzoek is betaald op te vragen (als je het wereldwijd tot in detail wilt hebben schijnt het 100k te kosten). Op de speciale onderzoekssite van TNS vind je meer informatie. Het persbericht vind je hier: “Global ‘Digital Life’ Research Project Reveals Major Changes in Online Behaviour”. En dan nog dit. Hoe je aandacht krijgt voor je rapport? Je selecteert een stel media– en pr-goeroes en die ga je via Twitter @replyen met je gisteren aangemaakte Twitter-account. @steverubel van Edelman Digital deed mee. 😉

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!