Lekker stout bij de Hema….

27 juli 2010, 10:53

Elk jaar rond de zomervakantie brengt de Hema haar schoolspullencollectie op originele wijze onder de aandacht van de Nederlandse scholieren. Want deze toekomstige talentjes van de vaderlandse kenniseconomie moeten als het schooljaar begint natuurlijk weer ruim voorzien zijn van een vers voorraadje Hema HB-potloden, BIC-pennen en lijntjesschriften. Vorig jaar wenste Hema de scholieren in een hele vrolijke viral vol multomappen nog een fijne zomervakantie toe. Dit jaar snijdt Hema een voor haar doelgroep heel relevant thema aan, namelijk spieken.

Tikje gewaagd misschien, gezien Hema’s lieve, brave Jip en Janneke-karakter. Maar de oortjes van doelgroep zullen bij het woord spieken zeker meteen gespitst zijn… “En van slim spieken is nog nooit iemand dommer geworden,” aldus Hema’s eigen bijdehante persbericht.

De Spieken-site is mooi ontworpen en heeft een originele navigatie. Scholieren kunnen de spiektips ook meteen filteren op de voor hem relevante hulpmaterialen, zoals daar zijn liniaal, plakband of kleding. (door het Flash-gebruik heeft de iPhone-scholier op zoek naar last-minute-spiektips wel even pech, maar dat terzijde) De site is al flink gevuld met handige spiektips van de scholieren zelf; de videootjes met Hema’s eigen spiektips doen soms wel wat erg melig aan (zie video hierboven).

Maar gelukkig kunnen we door de stem-module ook meteen de spiektip van de week bekijken. En dat is deze week spiektip 15550 van Lars:

“Als je een papiertje van water of cola scant en dan opent in photoshop of paint en dan verander je de woorden bijvoorbeeld vet 3,2g naar e=mc2 en dan weer uitprint en op het flesje plakt dan krijg je gemakkelijk een 10.”

Aan inventiviteit geen gebrek op Hema’s spiekplatform. Door de activatie binnen Hyves zal Spieken wel snel zijn weg gaan vinden naar alle scholieren van Nederland. Hema hoopt hen uiteindelijk naar haar winkels te lokken met een coupon (PDF) voor een gratis Spiekpen. De pen is uitgerust met onzichtbare inkt en een speciaal uv-lichtje om de verborgen formules of vervoegingen van Duitse werkwoorden zichtbaar te maken.

En zo levert de Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam haar eigen kordate bijdrage aan de Nederlandse kenniseconomie: het kan namelijk niet anders of Spieken gaat komend schooljaar voor een significante stijging in de leerprestaties van Nederlandse middelbare scholen zorgen. Ach ja, misschien past ook wel bij prima bij de Hema, uiteindelijk hield de moeder van Jip en Janneke ook niet zo van braaf…..

Michiel Bais
Freelance Copywriter bij Michielbais.nl

Michiel Bais is freelance copywriter. Concepter in hart en nieren. Hij creëert voor merken graag online relevantie. Door gebruikers content en tools te geven die iets toevoegen en werken als een service en niet als een advertentie. Bekijk: www.michielbais.nl of neem contact op via Linkedin.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Steven Van Cauteren

    Is er een reden waarom Hema niet deelt met Facebook?


    27 juli 2010 om 11:56
    Arjan Snaterse

    Voor deze spiekmethode heb je die kleuren toch helemaal niet nodig? Vestigt alleen maar onnodig de aandacht erop. Maar ja.. anders kan de Hema haar stiften natuurlijk niet promoten 😉


    27 juli 2010 om 13:28
    Michel H

    @Steven

    Ik weet niet waarom, maar Nederlandse jongeren hebben veel meer met Hyves dan met Facebook. Dat zou er mee te maken kunnen hebben.


    28 juli 2010 om 05:27
    AM

    Wat een goede stunt van de Hema


    30 juli 2010 om 18:19
    Laurens

    Vind het niet heel spannend, maar behoor dan ook al een tijdje niet meer tot de doelgroep… Vroeger spiekten wij wel wat inventiever dan dit… kans is ook niet groot dat ik mijn nagels een kleurtje zou geven 🙂


    2 augustus 2010 om 13:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!