Muziek, politiek en marketing: Hou toch op

3 maart 2010, 10:34

Wat ooit begon als ludieke actie van toenmalig minister Piet Hein Donner, is uitgegroeid tot een van de grootste marketingtrucs van Nederland. ‘Bedenk een liedje’. Vorm een standpunt, schrijf er een hippe tekst bij en schiet een clipje met kek state-of-the-art camerawerk. Zeker in verkiezingstijd is het een gouden formule. Tenminste, dat vinden marketeers en reclamebureaus zelf dan. Hieronder vier tenenkrommende #fails.

4. OV-Chipkaart

Van student tot medewerker. Niemand heeft eigenlijk een idee hoe de chipkaart precies werkt. Het is ook ingewikkeld. Je stapt de bus in. Checkt in. Je stapt de bus uit. Checkt uit. Dat kan niet anders dan misgaan. En wat is dan de oplossing: juist, een rap. Want dat is catchy en blijft hangen. Bovendien zitten jongeren daar op te wachten. En dus werd er een stoere Bijlmerboy van de straat getrokken en een flitsende rijm bedacht. “Stap in en reis mee met de innovatie!” Zo gezegd, zo gedaan.

Nu, ruim een half jaar later, blijken de problemen met de chipkaart zich op te stapelen en lijkt niemand zich meer om rapper ‘Double X’ te bekommeren. Sterker nog, om nog meer duidelijkheid omtrent het vermaledijde pasje te verschaffen, is er een heuse soap gelanceerd. Check in, Check uit, bedacht door Moodies bv., vertelt het verhaal van een aantal NS-medewerkers die geconfronteerd worden met alledaagse chipkaartproblemen, variërend van dronken corpsballen met een week- of weekend-ov, tot een bachelorette wiens kaart net een dagje verlopen is. Spanning en sensatie. Met glansrollen van Horace Cohen en Maarten Spanjer, overigens.

3. Jij, ik, wij, SP!

Was Bob Fosko met “Stem voor, Stem voor SP” nog origineel, is het Wij, Ik, Jij, SP ronduit irritant. Vooral van de goedlachse Agnes Kant gaan de nekharen rechtovereind staan. In de Tweede Kamer valt Kant vooral op vanwege haar schromelijk gebrek aan humor, maar in deze fullhd-clip – het mag wat kosten – straalt ze als nooit tevoren. Dat verschikkelijke dansje, maakt het een en ander nog wat erger.

2. Goud voor mekaar

Gezelligheid kent geen tijd en moet vooral geen geld kosten. Dat is wat de VVD wil prediken in Groningen. Althans, Simone Koebrugge doet een poging in haar versie van de culthit van New Kids, ‘Goud voor mekaar’. 3 minuten en 14 seconden lang hakkelt ze over pieken, feestjes en trams. En dat allemaal net niet op de beat. Godsirritant. Die misplaatste grijns op haar gezicht speelt daarin ook een niet onbelangrijke rol.

De clip is onderdeel van de campagne GroningenWilBetty.nl. Ook al zo’n succes.

Even terug naar de muziekvideo: let vooral ook op de zenuwachtige, dansende menigte in het café.

1. Vrouwen aan de top!

Vrouwenemancipatie. Het blijft een gevoelig onderwerp. Maar dit slaat toch werkelijk alles. Een stel middle-age women die zingen (of liever: een poging doen) over ‘vrouwen aan de top’. Er zitten namelijk te weinig vrouwen in de gemeenteraad. Dat is op zich een kwalijke zaak, maar of dit de manier is om dat op te lossen? Nee. Het werkt averechts. Dames en heren, dit is de grootste #fail in tijden. Er kunnen hier veel woorden aan worden vuil gemaakt, maar kijk gewoon. En gooi daarna je Mac of PC uit het raam van ergernis. Met dank aan Omroep Vox, de lokale omroep van Roermond.

Ger de Gram
Journalist bij Gerco Media

Categorie
Tags

1 Reactie

    seomysite

    Ben benieuwd wie er achter zat als reclamebureau en wat zij precies probeerden over te brengen.


    20 november 2010 om 13:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!