Steun Haïti: Kom in actie!

16 januari 2010, 18:49

Haïti is deze week getroffen door een zware aardbeving. De aardbeving heeft in Haïti niet alleen een groot aantal levens en gebouwen verwoest, maar heeft ook een einde gemaakt aan het prille herstel van het land. De Haïtianen zijn weer terug bij af, na jarenlange investeringen in de economie, de gezondheidszorg en de overheid. Vanuit alle windstreken komt hulp en financiële steun. Van overheden, organisaties, bedrijven, en individuen. Iedereen helpt mee om Haïti te steunen in deze zware tijd.

De internationale gemeenschap heeft miljoenen aan financiële hulp toegezegd. Obama en de voormalige Amerikaanse presidenten Bush en Clinton slaan de handen ineen, middels Clinton Bush Haiti Fund. Hulporganisaties sturen teams en hulpgoederen om hulp te bieden aan de lokale bevolking. De Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) hebben Giro 555 geopend. Nederland geeft gul. De SHO stelt verder banners, stoppers en de commercial ter beschikking om te plaatsen op Hyves en Facebook profielen, op blogs en websites. Tevens is het mogelijk je homepage uit te lenen om te laten zien dat je de slachtoffers van de aardbeving in Haïti steunt. Ik zeg: DOEN!

Wereldwijd zetten ook bedrijven zich in om Haïti te helpen. Grote en kleine ondernemingen doen donaties en zetten speciale pagina’s op voor klanten en gebruikers, waarin ze aandacht vragen voor de situatie in Haïti en oproepen een gift te doen. Andere bedrijven stellen hun technologie beschikbaar om hulpverleners te helpen. Ook in ons land worden acties voor Haïti georganiseerd.

  • Dankzij retweets en likes op Twitter en Facebook van diverse SMS campagnes ten behoeve van Haïti met reverse billing is al ruim 10 miljoen dollar opgehaald voor het Rode Kruis.
  • Zynga (bekend van FarmVille en MaffiaWars) heeft dankzij virtuele goodies 1,25 miljoen dollar opgehaald, meldt Social Games. Leden van MyYearbook doneerden voor 3,5 miljard aan virtueel geld. Hoe dit zich vertaalt naar keiharde dollars is nog niet bekend.
  • Google, Skype en Amerikaanse telecom bedrijven, van AT&T tot Verizon, brengen gebruikers die contact zoeken met geliefden en familieleden in Haïti geen kosten voor die gesprekken in rekening. Ook hulp bij de wederopbouw van de infrastructuur word toegezegd.
  • Intel verdubbelt de donaties van zijn personeel tot een bedrag van 2000 dollar per medewerker. AMD doet hetzelfde in geld of tijd, tot een bedrag van 3000 dollar per medewerker. Symantec en Verizon verdubbelen beide de bijdragen van medewerkers tot 1000 dollar.
  • Google heeft in samenwerking met het bedrijf GeoEye de meest recente satellietbeelden van Haïti in zijn programma Google Earth verwerkt. De beelden helpen hulpverleners om te zien welke wijken het zwaarst zijn getroffen en of de wegen nog begaanbaar zijn.
  • Apple heeft binnen iTunes een speciale pagina geopend waarop mensen geld kunnen doneren voor de hulpverlening aan de slachtoffers. Je kunt van 5 tot 200 euro doneren. De gift wordt op dezelfde manier verwerkt als een aankoop van muziek of applicaties binnen iTunes.
  • Verschillende publieke en commerciële landelijke radiostations hebben een plan neergelegd bij de Samenwerkende Hulp Organisaties (SHO) om een grote actie op te zetten om geld in te zamelen. De bedoeling is om onder de noemer Radio 555 geld in te zamelen voor de slachtoffers van de aardbeving op Haïti dinsdag.
  • Met een grote televisieshow, getiteld Hope for Haiti, op 22 januari willen Amerikaanse beroemdheden geld bijeenbrengen voor slachtoffers van de aardbeving in Haïti. De inzamelactie wordt gepresenteerd door George Clooney. In de show treden muzikanten en andere sterren op. De opbrengst gaat naar hulporganisaties als het Rode Kruis, Unicef en Oxfam America. Talrijke omroepen, waaronder MTV, ABC, CBS, NBC, CNN, FOX en HBO, zullen de show live uitzenden.
  • Internetjournalist Francisco van Jole veilt ten bate van Haïti zijn iPhone. Deelnemers moeten 5 euro storten op giro 555 en een mail sturen naar iphone@2525.com. Dat kan tot maandag 18 januari 12 uur ’s middags. Van Jole wil ervoor zorgen dat zijn telefoon de duurste iPhone aller tijden wordt. Meer spontane acties in Nederland.
  • Unilever, ING, Deloitte doneren tienduizenden euro’s. TNT werkt samen met het Wereldvoedselprogramma en geeft logistieke steun bij het vervoer van voedsel. ING en TNT roepen hun eigen werknemers op om ook geld te doneren.
  • Bekende sporters doneren massaal: Wielrenner Lance Armstrong doneerde via zijn organisatie LiveStrong al 250.000 dollar. Armstrong’s team sponsor Radioshack voegde zich toe aan de actie. Amerikaanse honkballers en basketballers verenigd in de MLB & NBA lieten weten ieder 1 miljoen dollar over te maken. Roger Federer start samen met andere topspelers een inzamelingsactie. In Nederland doneerden de spelers van Ajax 3000 euro, een bedrag dat door de clubleiding en hoofdsponsor Aegon werd opgevoerd tot 12.000 euro.
  • Microsoft, Google en Yahoo! zijn samen het online wiki project CrisisCommons.org gestart.
  • De Haiti Volunteer Network, op internet te bezoeken op haitivolunteer.org, brengt vrijwilligers en organisaties samen.

Help ook mee en kom in actie! En vergeet niet te doneren!

Bron: Reuters, ComputerWorld, AD, WSJ, Volkskrant

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!