STIR en Nedstat starten metingen mobiele sites en applicaties

7 december 2009, 04:04

Onder de naam “STIR Lab Mobiel” gaan STIR en Nedstat begin 2010 mobiel internet meten. Het doel van deze samenwerking is om overzichtcijfers te rapporteren van de Nederlandse markt van mobiele sites en –applicaties. STIR Lab Mobiel zal gefaseerd worden ingevoerd te beginnen met gestandaardiseerd meten van mobiele sites en applicaties. Daarna volgt het meten van bereik van mobiele sites en applicaties.

In fase 1 wordt aan de hand van pixel metingen geregistreerd hoe vaak een pagina van een mobiele site of applicatie door een mobiele gebruiker wordt opgevraagd. Dit is vergelijkbaar met de pageview meting die door STIR wordt gebruikt in het Webmeter onderzoek. Website eigenaren dienen een meetcode specifiek ontwikkeld voor mobiele sites of applicaties op hun pagina’s te plaatsen. De maandrapportages bevatten cijfers over: pageviews, bezoeken, bezoekers, unieke bezoekers, providers, devices, herkomst en channels.

In fase 2 is het de bedoeling om profielen te koppelen aan de metingen, zodat bereikcijfers binnen doelgroepen kunnen worden gerapporteerd. Mogelijk kunnen panelleden van de STIR Webmeter ook vanaf hun mobiele apparaat deelnemen aan het bereiksonderzoek. Of dit haalbaar is en welke andere mogelijkheden er zijn om profielen van mobiel internetgebruikers te verzamelen, zal in de komende tijd onderzocht worden.

Bij STIR Lab Mobiel zijn naast STIR en Nedstat, ook het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB) en Open Mobiel Internet (OMI) nauw betrokken.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Mark de Bruin

    Fantastisch initiatief

    Er is vast wel lijst bekend met deelnemers? Zijn er kosten aan verbonden?

    Gaan ze ook verbanden liggen met de normale STIR metingen?


    7 december 2009 om 05:44
    Frans Kok

    Beste Mark,

    Bedankt voor de enthousiaste reactie. Op dit moment worden potentiële deelnemers benaderd via VINEX en Nedstat. Zij kunnen je ook meer vertellen over de kosten.

    Uiteraard is het de bedoeling om op termijn een relatie te leggen met de resultaten van de Webmeter. We doen dat echter fasegewijs. In eerste instantie gaan we op een gestandaardiseerde wijze mobiele sites en applicaties meten, daarna in fase 2 willen we profielen en bereik rapporteren.

    Groeten, Frans


    8 december 2009 om 07:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!