Hyves Oxfam Campagne De Groene sint: De Resultaten

3 december 2009, 08:13

{title}

We hebben hier op Marketingfacts de campagne van de Groene Sint op Hyves voor Oxfam Novib uitgebreid beschreven. Het is altijd mooi om te zien wat zo’n campagne eigenlijk ‘doet’: die vraag krijgen we vaak. Leuk, een mooi conceptje, maar hoe zit het met de cijfers. ie cijfers hebben we net via Sjef Kerkhofs en Schepnet.nl doorgekregen, een van betrokkenen bij de campagne. Hieronder een korte wrap-up met wat facts & figures, best indrukwekkend allemaal:

  • De doelstelling van Oxfam was 50000 actiehelden na een campagne van 3 weken.
  • Inmiddels zijn bijna 78000 mensen Actieheld geworden en hebben dus hun steun betuigd aan de campagne.
  • 89% hiervan is afkomstig van Hyves (www.hyves.nl/actie/groenesint),
  • 11% is afkomstig van de website www.groenesint.nl.
  • Er is door bijna 12500 mensen een WWW’tje aangemaakt, dit stond niet standaard aan in de campagne.
  • 58000 mensen hebben naast de actie ook de gadget geplaatst op zijn/haar Hyvesprofiel.
  • Het account groenesint.hyves.nl is in twee weken tijd van iets meer dan 6000 vrienden naar bijna 61000 vrienden gestegen.
  • Ruim 40000 mensen hebben een winkel beklad.
  • In Totaal zijn er ruim 1097306 invites de wereld rondgegaan betreffende de campagne, hetgeen staat voor ruim 16 uitgenodigde vrienden per persoon.
  • De overall (online) share of voice van Oxfam Novib in relatie tot de andere goede doelen (greenpeace/dance4life/amnesty international/etc.) was binnen 10 dagen gestegen van 5% naar 47,5% .

Inmiddels hebben meerdere winkels (Jamin/Hema/V&D/Lidl) eieren voor hun geld gekozen en aangekondigd volgend jaar gebruik te gaan maken van ‘faire’ chocoladeletters. Dit was een van de voornaamste doelstellingen van de campagne. Oxfam publiceert deze resultaten omdat ze graag transparant willen zijn en dat belangrijk vinden. De organisatie is enorm tevreden en hoort graag tips ter verbetering van dit type campagnes.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

21 Reacties

    Micah | SEO Specialist

    This is a very nice post. I can see you have put hard work on your blog. I’m sure I’d be back here more often. You can come by and visit my site if you have time. See yah!


    3 december 2009 om 08:33
    Wendy

    Waaaaaaaaaaa!!! :-)))))))))


    3 december 2009 om 09:25
    mgvandenbroek

    @Wendy: Wat precies?


    3 december 2009 om 09:30
    Egon

    vet! wie kent vergelijkbare (inhoudelijke) campagnes die zo succesvol zijn geweest?


    3 december 2009 om 09:33
    Wendy

    Dat was een kreet van vreugde;-). Over onze campagne, dat er zoveel mensen hebben meegedaan, dat alle resultaten inzichtelijk zijn gemaakt en dat nu zoveel veel meer mensen een eerlijke prijs & contract krijgen voor hun cacao, én het mooie artikel dat je hebt geschreven:-).


    3 december 2009 om 09:36
    Bas Helderman

    Op Twitter heeft @degroenesint ook al bijna 1200 followers.


    3 december 2009 om 09:40
    Frank Rozendaal

    @matthijs: volgens mij begrijpt Micah niets van deze Groene Sint post….. Spam?

    Mooie resultaten, niet alleen qua aantallen, maar ook gezien het feit dat Jamin, V&D, Lidl en HEMA overstag zijn gegaan. ‘k Denk dat Wendy dat bedoelt met “Waaaaaaaaaa!!”

    Leuk om te vermelden is dat Oxfam ook vrijwilligers bij het seeden heeft betrokken. Doen ze erg goed. Ben zelf ook een dagje Groene Internet Hulpsint geweest.

    Denk dat de campagne nog meer inpact had gehad, wanneer deelnemers de betrokken winkeliers hadden kunnen mailen a.d.h.v. een petitie o.i.d. Verder mag de trailer volgende keer wat korter en krachtiger.


    3 december 2009 om 09:43
    Yasser Dehnavi

    Goede resultaten. Ik vraag me dan wel af hoe groot de zak met geld was. Jammer dat er niets over geschreven is.


    3 december 2009 om 10:12
    Tobias Braam

    Goede zaak, zo zijn campagnes beter te vergelijken. Mooi die openheid, hulde!


    3 december 2009 om 10:21
    Sjef Kerkhofs

    Dank voor alle fijne reacties, dat geeft veel voldoening voor alle betrokken partijen. Schepnet heeft in recordtempo een campagne uit de grond moeten stampen en dat is ze zeer goed gelukt. Laten we ook vooral zoals Frank al aangeeft de vrijwilligers van Oxfam niet vergeten. Via onder andere het doeners.net zijn veel initiatieven gekomen!


    3 december 2009 om 11:11
    Bram Fasseur

    @Sjef doe jij dit ook vrijwillig?


    3 december 2009 om 11:23
    Phileas

    Klinkende cijfers. Goeie cijfers. Zou leuk zijn om te zien tot hoe ver het vrijwilligerswerk doorloopt. Vaak is het niet duidelijk of media en middelen worden aangeboden, of dat dit per partij verschilt. Dit is geen waardeoordeel, laten we wel wezen. Vaak is het onduidelijk.


    3 december 2009 om 11:29
    Ferdinand

    Ik zou ook graag zien wat de kosten van de campagne zijn geweest! Overigens heb ik geen hyves en zou ik graag zien dat Facebook volgende keer ook wordt meegenomen! 🙂


    3 december 2009 om 11:37
    Bob Overbeeke

    @Bram: Sjef doet dit niet vrijwillig, het is zijn vak en wordt betaald. Hij heeft een grote rol achter de schermen gehad bij seeden, moderatie en activatie van zowel het publiek als de vrijwilligers. Het was de kosten zeker waard.

    @Phileas: Als je verdere cioncrete vragen hebt, beantwoord ik ze graag.

    @Ferdinand @Yasser De transparantie over de cijfers gaat verder dan menig andere organisatie. Ik wil intern wel eens navragen of ik de kosten kan communiceren, al speelt het bureau daar natuurlijk ook een rol in.

    @Tobias: Dank je wel. We willen deze cijfers voortaan aan het begin van een campagne al direct aanbieden, de feedback erop is leerzaam voor zowel ons als anderen.

    @Frank: een petitie model had zeker iets kunnen toevoegen, al hebben de beklad-foto’s ook zeker voor pressie gezorgd. Je was een meester seeder 🙂


    3 december 2009 om 12:49
    Jeroen

    Mooie resultaten, zeker. Maar ik vraag me wel af hoe betrokken de hyvers nu werkelijk zijn met issues als kinderarbeid en slavernij. Ik geloof dat een lollige gadget zijn werk qua resultaten altijd wel doet op hyves, maar verder? Hey, maar als deze campagne de overgave van Lidl en de andere ketens heeft veroorzaakt, wat zeur ik dan…


    3 december 2009 om 13:25
    Yasser Dehnavi

    @bob Bedankt voor je reactie. Ik ben niet benieuwd naar de budgetten, maar meer naar de “kosten/baten”. Zo kun je veel beter beoordelen of deze actie ook zo goed is als er hier geroepen wordt.


    3 december 2009 om 14:27
    Gosse AdB

    Tja, zoals zo vaak bij goed bedoelde acties, vraag ik me af of die voorheen afgebeulde chocolade-kinderen nu wèl naar school gaan om daarmee hun bestaan kunnen verbeteren in de toekomst. Hun ouders zijn arm, echt arm, en daar kunnen wij in de EU echt totaal geen voorstelling van maken.

    Elk centje dat binnenkomt is weer een beetje eten voor de familie. Krijgen de ex-chocolade-kinderen nu een studiebeurs? Niet van Oxfam Novib en ook niet van NL.

    De ‘faire’ chocoladeletters van Oxfam Novib storten daarom veel families in een nog bittere armoede. Als de kids geen inkomen meer hebben, waar eten zij en de rest van de familie van? Van het magere inkomen van hun ouders dat wellicht ook uit slecht betaalde cocoa-baantjes bestaat? En dat dit werk dankzij de Groene Sint binnenkort ook wegvalt?

    Dit aspect is mijns inziens sterk onderbelicht en dat is jammer.

    Ergo:

    Verbeter de wereld, maar als je aan één knopje draait, kijk dan wel even naar wat de wijzertjes van alle andere aspecten of radertjes in het geheel aangeven…


    3 december 2009 om 15:07
    Egon

    @Gosse AdB Goeie vragen! Ik zou zeggen, stel ze aan Oxfam of aan de cacoaboeren zelf en verdiep je in de materie. Ik hoor graag wat het antwoord is.


    3 december 2009 om 16:19
    Bob Overbeeke

    @Yasser volgend jaar worden door deze campagne miljoenen extra letters gemaakt van eerlijk verhandelde cacao. De baten daarvan voor boeren worden door ons uiteraard berekend. Ik zal Frank, de lobbyist van Oxfam Novib in deze campagne, vragen hier een posting daarover te doen.


    3 december 2009 om 18:39
    Michel

    Wat een cijfers mensen! Complimenten voor de geslaagde campagne. Ikzelf ben totaal geen fan van de “groene sint”(vind hem maar geniepig, hij kijkt altijd alsof hij er een tweede agenda op na houdt), maar over het hele Hyves concept ben ik zeker te spreken! Met dit concept hebben jullie laten zien hoe de sociale media een perfecte basis is voor een online campagne. Sterker nog, jullie hebben bewezen dat het tegenwoordig een middel is waar een marketeer niet meer omheen kan.

    Na deze pluim rest mij nog één vraag. Is er bewust voor gekozen alleen Hyves en twitter te gebruiken deze keer? En dus geen facebook (zoals Ferdinand al aanhaalde) en andere sociale media?

    Ben trouwens ook wel benieuwd naar de baten voor de boeren, en de kosten van de campagne 🙂


    7 december 2009 om 14:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!