Mobiele internetgebruiker: Snelheid belangrijk, helft klikt op advertenties

15 september 2009, 05:45

{title}

Mobiele internetgebruikers, en dan vooral die vermaledijde iPhone users, zijn voor de helft minder geneigd om op advertenties te klikken dan non-mobile internet gebruikers. Dat blijkt uit onderzoek van Chitika (een online advertising netwerk, korreltje zout dus schrijft Robin Wauters op TC). “Of the five major smartphone operating systems – Google’s Android, Apple’s iPhone, Microsoft’s Windows CE, Palm OS, and Research In Motion’s BlackBerry, iPhone ranked the worst for clickthrough rate at 0.30%,” schrijft MarketingCharts. Let wel: Het onderzoek vergeleek dezelfde uitingen op verschillende media-platformen. En dus niet online advertising in vergelijking met mobile advertising (advertising geoptimaliseerd voor mobile).

Hoewel de voorspellingen voor de mobile ad markt gunstig lijken (zie ook: “Een op drie smartphonegebruikers gevoelig voor mobile ads” ), gooien dit soort onderzoeken dus roet in het eten. Maar de markt is in ontwikkeling; onderzoeken spreken elkaar veelvuldig tegen.

Ander recent onderzoek van InsigthExpress Research (ook via MC) wijst uit, dat de snelheid waarin een mobiele site laadt het belangrijkst is voor een mobiele internetgebruiker om terug te keren naar die site. Gebruiksvriendelijke navigatie en de kwaliteit van de content van de mobiele site komen op de tweede en de derde plaats. Content = King? Nope. Snelheid en navigatie.

Wauters schrijft op TechCrunch:

“On the flip side, there hasn’t been that much independent research for mobile ad click-through rates yet, and I’m equally keen not to blatantly believe studies that show mobile advertising commands spectacularly high click-through rates compared to web advertising.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Michiel

    Ik snap de kop niet: “helft klikt op advertenties”. Wat is dat voor conclusie, als er staat dat er een CTR van gemiddeld 0,48% behaald wordt?

    Dat is echt een verkeerde voorstelling van de uitkomst van het onderzoek: Mobiele internetgebruikers zijn voor de helft minder geneigd om op advertenties te klikken dan non-mobile internet gebruikers.


    15 september 2009 om 07:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!