Universiteit Utrecht crowdsourced Marketingcampagne met CreatAd

31 augustus 2009, 05:24

{title}Viral-competities zijn hot, crowdsourcing is het nieuwe sleutelwoord en integraties op Hyves, Facebook en Twitter zijn een must. Tenminste, op de marketingcommunicatie-afdeling van de Unversiteit van Utrecht wél. Een persbericht van vanmorgen meldt dat de Utrechtse universiteit samenwerkt met CreatAd voor een competitie rondom een nieuw te voeren universitaire marketingcampagne.

Bas Schreiner, manager marketingcommunicatie van de UU zegt in het persbericht: “Creatieve talenten worden uitgedaagd om een design, animatie of video te maken over de Universiteit Utrecht, een unieke mogelijkheid voor ambitieuze jong creatieven om mee te werken aan onze campagne”.

CreatAd, dat was het platform dat zich bezighoudt met ‘user-generated advertising campaigns’. Zie onderstaand filmpje waarin Lukas Tilleman en Sander de Jonge zich voorstellen:

Idee van de competitie is (je scoort er punten mee) om je inzending een zo viraal mogelijk karakter mee te geven door directe koppeling aan Hyves, Facebook en Twitter. Uit het perbericht:

“Met de creatieve inbreng van jongeren en de integratie met hun favoriete sociale netwerken krijgt de campagne een meer persoonlijk karakter en kunnen studiekiezers en studenten zich er makkelijker mee identificeren.”

Dat identificeren en persoonlijke karakter hangt natuurlijk enorm af van de kwaliteit van de inzendingen. Studenten doen het goed op financiele prikkels, om de keuzemogelijkheden wat te boosten zijn er geldprijzen ingesteld van in totaal 2200 euro. De competitie (zie hier de competitiesite) begint vandaag en duurt tot 6 november. Er zullen vier winnaars worden gekozen: 1 door een jury van de universiteit, de rest door het publiek.

Heel benieuwd waar de studenten en creatieven mee komen. Moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje moe word van al die competities…

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    piet luttig

    idd, moe van al die competities.. ook dit soort incestueuze persberichten helpt daar niet bij.. creatad zit bij incubator van hu & uu, dus niet gek dat uu dit soort soort dingen bij ze neerlegt.. overigens nooit iets verrassends creatief uit dat platform gekomen maar goed.. crowdsourcing heeft zeker potentie, maar niet op dit soort kleine, amateuristische schaal.


    1 september 2009 om 15:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!