Nederlandse tv-technologie boekt succes in Verenigd Koninkrijk

9 augustus 2009, 06:12

Nederlandse tv-technologie boekt succes in Verenigd KoninkrijkDe Britse interactieve service provider, Miniweb, wist begin vorige week te melden dat zij een samenwerkingsverband is aangegaan met het Rotterdamse Metrological Media Innovations. Miniweb, voortgekomen uit mediagigant BskyB en vorig jaar zomer nog goed voor een kapitaalinjectie van $ 32 miljoen, vermarkt een “open standaard” platform, dat door samenvoeging van TV- en internet diensten, interactiviteit en “targeted advertising” mogelijk maakt. De technologie van Metrological, bestaand uit hardware (een hybride settop box) en software (Mediaconnect Operating System) vormt de basis van deze “volgende generatie” TV diensten, die Miniweb op “white-label” basis in de UK levert aan internet service providers en aanbieders van IPTV.

De eerste reacties in de Britse vakpers zijn meer dan bemoedigend, getuige de uitspraak van William Cooper (Informitv), “Miniweb showed a reference set-top box implementation designed by Metrological, incorporating a twin-tuner digital video recorder in a compact case, providing a high-definition output and a slick user interface that is streets ahead of traditional interactive television services”.

Op het eerste gezicht lijkt dit niets nieuws, want dat er de laatste jaren al veel initiatieven zijn opgestart met betrekking tot de migratie van TV en internet, zal niemand zijn ontgaan. En dat inmiddels al weer velen hun deuren hebben gesloten, komt grotendeels doordat men niet in staat blijkt om een dermate grote “installed base” op te bouwen, die als zodanig aanspreekt bij adverteerders en programma sponsors.

De reden waarom Metrological een succesvolle “blijver” zal blijken is, dat zij in tegenstelling tot veel andere aanbieders, als partner van het Intel Consumer Electronics Network, kan bogen op de directe marketingsteun van Intel. De uitspraken van de hoogste baas van, Intel’s Digital Home divisie, Eric Kim, liegen er dan ook niet om, “We look forward to working with Metrological and Miniweb to provide consumers and operators with what they need and the business models to support a next generation TV experience.”.

Dat Intel al jaren probeert om een sterke positie op de TV markt te verkrijgen is geen geheim. De Intel CE 3100 processor, zoals geïmplementeerd door Metrological, lijkt het bedrijf in staat te stellen om nu daadwerkelijk die zo zeer gewenste doorbraak te realiseren.

De Intel marketingmachine lijkt op stoom te komen, want tijdens de grootste Duitse consumentenbeurs IFA, begin september in Berlijn, presenteert Intel, aan de voltallige pers de nieuwste consumenten producten, op basis van de CE3100.

Een week later, zal op de IBC in de RAI, Amsterdam (11-15 september) Metrological’s Mediaconnect TV worden gepresenteerd op de stand van Miniweb.

De mondiale aanpak van Intel, stelt Metrological in staat om zodoende snel een substantieel internationaal “Mediaconnect TV netwerk” op te bouwen, waardoor adverteerders en marketeers zowel nationaal als internationaal met hun campagnes uit de voeten kunnen. Hetzelfde geldt vanzelfsprekend ook voor content partijen, die hierdoor naast lineaire TV uitzendingen, tevens effectief en mondiaal video on demand diensten kunnen leveren.

Ook in Nederland zullen de eerste producten voor consumenten binnenkort beschikbaar zijn. Conceptronic heeft al in mei aangekondigd, dat zij nog voor Sinterklaas de eerste mediaspelers onder de naam Yuixx, in meerdere landen op de markt zal brengen.

De recente management buy out van Conceptronic en daaropvolgende doorstart schijnt onder een goed gesternte te hebben plaatsgevonden.

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

4 Reacties

    johngoedegebuure

    Albert – ik denk dat je het artikel nog eens moet lezen; je verhaal uit 2007 gaatover iets totaal anders!


    11 augustus 2009 om 05:38
    venturo

    Wie tijdens de IBC van afgelopen week zijn oor goed te luister heeft gelegd zal begrijpen dat deze box juist door toedoen van Intel geen lang en succesvol leven beschoren zal zijn. Nog los van het feit dat Intel er alles aan gelegen zal zijn om grote volumes garanderende settopbox-merken aan de zegekar te binden, deze processor set is primair ontwikkeld voor geïntegreerde televisiesets. Naar verluid komt Samsung met een oplossing die met de CE 3100 aan boord zowel geintegreerde tv sets als stb’s zal bedienen en ook Philips zal zich in deze chip technologie niet onbetuigd laten en toch een keer gaan voor HD in plaats van internet meuk. Zoals ik al eerder heb gezegd, succes meet je niet aan de belangstelling van de markt maar uit concrete consumentenverkopen. Het meest geavanceerde product brengen is geen garantie voor succes, vraag het Philips. Natuurlijk zal er in het niche segment belangstelling bestaan voor deze prij(zen)swaardige ontwikkeling maar ik heb boxen gezien die minder dan de helft kosten en heel belangrijk, vanuit het oogpunt van de consument hetzelfde kunnen. Less is sometimes more…


    16 september 2009 om 13:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!