Whorules: Nieuwe fase in buzz monitoring met opinion mining technologie

7 juli 2009, 05:09

Vandaag is de website WhoRules live gegaan waarmee men sentimenten kan meten en vergelijken van zelfgekozen onderwerpen. De website rekent uit wie of wat populair is. Maurice de Hondt, eat your heart out! Met de komst van het internet is het bijna onmogelijk om geen meningen meer te vinden over wie of wat dan ook behalve wellicht nog een uit het oog verloren anonieme kluizenaar. Maar na de tools om buzz goed inzichtelijk te maken (buzz capture) gaat het nu naar het volgende niveau.

WhoRules biedt inzicht in hoe een mening is ontstaan en hoe deze zich vormt. Of het nu Wouter Bos betreft, voetbal of vakanties.

Huidig sentiment

Als gebruiker tik je één of meerdere onderwerpen in en zie je meteen het huidige sentiment rondom het onderwerp op internet. Bij meerdere onderwerpen is ook direct het verschil te zien in sentiment. Om voeling te houden met wat populair is kun je een dagelijkse check doen op WhoRules. WhoRules maakt gebruik van diverse bronnen zoals het blog van NRC Next, Nujij.nl, Geenstijl maar ook Marketingfacts, Emerce en Twitter.

Taaltechnologie

WhoRules is gestoeld op geavanceerde taaltechnologie die informatiebronnen (van media en gebruikers) analyseert. Hoe positiever het taalgebruik hoe populairder. Google doet dit bijv. met haar Google Barometer geïntroduceerd. WhoRules gaat echter verder en het bedrijf achter WhoRules (Teezir) ziet deze partijen eerder als concurrenten:

Teezir bouwt en onderzoekt hoogwaardige zoektechnologiediensten voor organisaties en heeft WhoRules gelanceerd. WhoRules.nl wordt reeds ingezet binnen marketingorganisaties (via een partnership met Deloitte). De gratis publieksdienst is ontwikkeld om de ervaringen en het gebruik van het grote publiek te analyseren en deze analyse weer te gebruiken voor verdere ontwikkeling van de zoekdienst.

De taaltechnologie van WhoRules is gebaseerd op de Opinion Mining technologie van Teezir. Dit is een combinatie van crawling techniek en ‘sentiment analyse technieken.’ Dit laatste wordt ook wel taaltechnologie genoemd. Om te beginnen haalt WhoRules de inhoud van een site binnen (op basis van eigen crawling techniek). Met deze taaltechnologie ontleden zij dan een zin en kan er aan de hand van zinsconstructies en de combinatie van woorden worden bepaald of er positief of negatief geschreven wordt.

Ambitie

De ambitie van WhoRules.nl is het ontsluiten van alle heersende (actuele) online sentimenten in Nederland voor een breed publiek. WhoRules.nl wil daarbij een aantal suggesties aan de hand doen, maar de gebruiker is zelf in de driving seat. Zelf zoeken, publiceren en delen met anderen staat centraal. De huidige website is de eerste publieksversie die live gaat. In september introduceert Teezir een tweede versie waarin gebruikers nieuwe bronnen kunnen suggereren die aan de dataset moeten worden toegevoegd. Zij geven aan op dit moment nog geen concurrentie te hebben dus het is wachten op internationale expansie.

Helaas heb ik door het live gaan van de site en de tijdstip van het plaatsen van dit artikel nog niet kunnen testen maar ik ben benieuwd wat er als resultaat uitkomt als Ayman al Zawahiri (tweede man Al-Qaeda) vs. Ayman van Bregt ‘geruled’ worden. Who rules?

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

16 Reacties

    Antal de Waij

    Leuke dienst, je kunt gemakkelijk wat concurrentie vergelijking doen. Met name merkvergelijkingen lijken me interessant voor marketeers.


    7 juli 2009 om 05:48
    AymanvanBregt

    Mijn test met de voorgestelde namen leverde 0 resultaten op, geen sentimenteel gedoe dus 😉


    7 juli 2009 om 05:49
    media

    Klinkt goed maar was nog niet onder de indruk van de resultaten die het me opleverde na zoeken op “marketingfacts”.


    7 juli 2009 om 06:03
    mgvandenbroek

    Heb het net ook bekeken en twijfelde of ik de resultaten op “marketingfacts” moest delen. Zag eigenlijk niet zoveel, klopt dat?


    7 juli 2009 om 06:04
    Tibor Paulsch

    Mij lijkt het ook onontbeerlijk het gevonden sentiment nader te kunnen duiden: op welke frases in de tekst is de score gebaseerd? En met welk gewicht dragen zij bij in de sentiment-score?


    7 juli 2009 om 10:05
    alexvanleeuwen

    Waarom “Maurice de Hondt, eat your heart out?” Dit vervangt toch niet de traditionele manier van onderzoek? En: de combinatie van taaltechnologie, zinsontleding en information retrieval gebruiken ‘we’ toch allemaal? Het idee dat je kunt zien hoe meningen ontstaan (tijdslijn, sentimenten en de argumenten) is heel interessant, maar waar is dat te vinden? Zit dat achter de login?


    7 juli 2009 om 14:16
    AymanvanBregt

    @Alex

    De inhoudelijkheid van de Hondt vs. Whorules moet verder maar door iedereen bepaald worden maar ik vind het altijd vermakelijk om in de media te zien hoe het ‘glazen bol’ effect van iemand magisch overgenomen wordt en neergezet terwijl dit een tool is waar iedereen mee aan de slag zou moeten kunnen.


    7 juli 2009 om 15:37
    Tibor

    @Victor: Ik snap dat dat ongeveer de methode is, maar ik zie in de resultaten nergens terug waar het oordeel op gebaseerd is. En met alle respect: zolang dat niet te zien is, is de objectiviteit niet veel meer dan een bewering.


    7 juli 2009 om 15:48
    Victor van Tol

    @Alex: WhoRules is bedoeld om een globale indicatie te geven van het sentiment rondom populaire onderwerpen.

    Daarnaast zet Teezir haar Opinion Mining technologie in voor diverse andere toepassingen waarin veel dieper wordt ingegaan op de sentimenten, zoals over tijd, per bron, e.d. Ik wil je daar graag binnenkort meer over vertellen ! (en nu hebben wij toevallig volgende week een afspraak 🙂 )


    8 juli 2009 om 09:38
    Victor van Tol

    @Tibor: het voert te ver om de WhoRules site op op deze plek de integrale werking van onze technologie te bespreken. Ik kan je echter verzekeren dat onze oplossingen zowel in het academische veld alsmede bij een groot aantal klanten in diverse industrieën uitvoering zijn getest en en we zonder uitzondering uitstekend beoordeeld zijn. Daarnaast worden onze algoritmes en oplossingen steeds beter omdat we continue tunen op basis van relevance feedback.

    Als je er meer over wilt weten, nodig ik je graag een keer uit bij ons op ons hoofdkantoor in Utrecht!


    8 juli 2009 om 09:43
    remcojanssencom

    Als het de populariteit van voetbal (voetballers?) moet kunnen meten, waarom krijg ik dan geen resultaten op de query”luis suarez, klaas-jan huntelaar”?


    8 juli 2009 om 09:50
    Tibor Paulsch

    @Victor: ik kom graag eens nader kennis maken (en mijn scepsis laten ontkrachten ;-)). Ik ga je mailen!


    8 juli 2009 om 09:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!