ReclameReview: Telefoongids/Gouden Gids

13 mei 2009, 07:48

Deze commercial van de Telefoongids/Gouden Gids is al wat ouder, maar ik wilde toch graag nog even jullie mening hierover.

Credits:

Bureau: N=5

(heeft iemand de overige credits voor me?)

De doelstelling:

Duidelijk maken dat adverteren in de Telefoongids/Gouden Gids veel klanten oplevert.

De uitwerking:

We zien een slager (had iemand hem al herkend van zijn schnabbel in de Lotto-commercials?) die aan allerlei vormen van promotie doet, waaronder adverteren in de Telefoongids/Gouden Gids en daardoor zijn hele zaak vol heeft staan met klanten.

Het oordeel:

Ik vind het een erg grappige reclame. De grapdichtheid is zeer hoog en de grappen zijn ook goed. Maar ik zit een beetje met de boodschap in mijn maag. Want wie zoekt er nou in de Telefoongids/Gouden Gids naar een slager? Je weet toch wel waar de slager bij jou in de buurt zit? Eigenlijk zijn de andere vormen van promotie die we zien (flyeren, sponsoring, sampling) in mijn ogen veel beter geschikt voor een slager dan adverteren in de Telefoongids/Gouden Gids. Natuurlijk niet op de manier waarop het in deze commercial gedaan wordt, maar goed. Hetzelfde geldt trouwens voor de commercial met de visboer: lijkt me ook geen bedrijf dat je opzoekt via een gids. Doet dit wat jullie betreft afbreuk aan de commercial?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Henk Jan Dulon Barre

    Erg grappig, LOL

    Ik denk alleen niet dat je erdoor gaat adverteren in de gouden gids


    13 mei 2009 om 08:36
    JoostP

    Sowieso vind ik de Goudengids een te verouderd medium om in te adverteren.

    Daarnaast vind ik de grap met de sampling op een begrafenis ook niet erg geslaagd en neemt risico’s met zich mee. De commercial werd onder andere namelijk ook op afgelopen koninginnedag uitgezonden.


    13 mei 2009 om 08:43
    MArcoV

    Erg grappige reclame. De grappen blijven goed hangen, de boodschap niet. Gouden gids? Hopeloos verouderd.

    mbt de sampling op de begrafenis: no guts no glory. Mensen die net een begrafenis hebben gehad schiet dit natuurlijk altijd ‘in het verkeerde keelgat’.


    13 mei 2009 om 08:50
    Vamos

    Geweldig ook die tag-on waarbij een man binnenkomt die met over zijn schutting geflikkerde folders binnen komt….


    13 mei 2009 om 09:44
    niels schultz

    ik vind die commercial juist erg flauw.

    wel goed geacteerd door de slager maar ik vind hem op het laatst te uitleggerig (is dat een woord?) als hij zegt: “ja, ik adverteer ook in de gouden gids, dat doe ik ook. maar daar kan het natuurlijk niet aan liggen.”

    dat einde kan m.i. veel sterker, pakkender.


    13 mei 2009 om 11:36
    Webshoptimizer

    Sterke reclame voor een verouderd medium.

    Ik vind de reclame persoonlijk erg leuk omdat ik een klant heb die niet gelooft dat AdWords hem de bestellingen opleveren (en weigert meer te investeren) maar de (veel te dure) advertentie in het buurtkrantje. Natuurlijk wijzen de cijfers iets anders uit 😉 (en ja, de URL in de buurtkrant is getagged: /krant 😉


    13 mei 2009 om 12:32
    Menko Jillstroom

    Bijzonder slechte reclame, erg smakeloos, begrafenis, kinderboederij, slagerij.

    In een woord …. jammer


    13 mei 2009 om 12:37
    mgvandenbroek

    “Want wie zoekt er nou in de Telefoongids/Gouden Gids naar een slager?”

    Helemaal niemand. De grappen zijn inderdaad wel goed. En de slager is briljant gecast. Het lodderige aankijken in de laatste seconden: schitterend!

    Ik denk inderdaad niet dat de boodschap heel lekker over komt. En het is inderdaad wel paradoxaal dat de overige manieren van ‘marketing’ voor zo’n slager inderdaad beter werken dan een vermelding in een achterhaalde gids. Vraag me af, of N=5 het op die manier heeft willen in steken. Een steek onder water naar de klant. En dan hopen dat de klant het niet snapt en een “Go” geeft.

    Zou hilarisch zijn.


    13 mei 2009 om 12:46
    Herman Bezoen

    Ik vind de slager van de Vacaturebank veel beter en verrassender dan de slager van de Gouden Gids…De Gouden Gids heeft wel lef door eigenlijk met zichzelf te spotten, dat moet je ze nageven. Maar of het verstandig is?


    13 mei 2009 om 13:04
    Ramz

    Ga er maar aan staan, de Gouden Gids verkopen…Ik vermoed dat de makers lekker zijn gaan ‘apekooien’ en zich heerlijk uit hebben geleefd, aangezien dit account qua rendement waarschijnlijk toch een ondankbaar en zinloos achterhoedegevecht is. Effectiviteit maakt dus eigenlijk niet meer uit. Dan kijk ik maar naar de grapjes en die zijn best leuk.


    13 mei 2009 om 16:52
    Jafaar Dash

    Goed gedaan, die commercial v de Nationale Vacaturebank, verrassend en mooi geproduceerd… Ik word trouwens wel doodgegooid door de slager van de Telefoongids, budget is er dus nog wel genoeg daar…..


    15 mei 2009 om 06:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!