Interview Jeff Jarvis: ‘Mijn boek gaat niet over Google’

17 april 2009, 06:11

‘Ik hoop dat Google, als het Twitter koopt, slim genoeg is om het met rust te laten.’ Pats. ‘Google snapt niet veel van het live web.’ Pats. ‘We krijgen allemaal de macht over de flow of information. Google’s links geven die macht terug aan ons.’ Pats. ‘Kranten probeerden hun verleden te beschermen in plaats van aan hun toekomst te bouwen. Daar geef ik mezelf deels de schuld van. Ze hebben veel tijd gehad om te veranderen. Newspapers are gonna die.’ Pats. ‘Absoluut, de toekomst is collaboratief en coöperatief.’ Pats. ‘Als ik had geweten wat mijn Dell Hell post teweeg zou brengen, had ik misschien wat minder lelijke woorden gekozen. I was a little nasty.’ Pats.

Zo gaat dat, als je Jeff Jarvis interviewt. Natuurlijk is hij in Nederland om zijn boek ‘Wat zou Google doen’ te promoten. Daarom volgde Jarvis in zijn keynote op The Next Web voor een groot deel de inhoudsopgave van datzelfde boek.

Jarvis noemde zichzelf een hypocriet, omdat hij geld wil verdienen aan dat boek (zijn kinderen moeten ook naar school). En, zegt Jarvis: ‘Mijn boek gaat niet over Google’. Maar over wat we kunnen leren van Google.

In zijn keynote, gisteren:

Google is niet perfect, Google maakt fouten. Maar ze zijn opvallend. En bijna ieder bedrijf kan wat met het bedrijfsmodel van Google. Ik hou van de kans om te veranderen. En bedrijven moeten die kans pakken. Dat zie je nu in de nieuwe economie die we met zijn allen creëren. Ja, ik gebruik Google als een symbool daarvoor. Maar het is niet Google waar ik van hou, ik hou van jou.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    hanrusman

    Goed interview, en dank voor het stellen van mijn vraag, was ik er toch nog een beetje bij :-). Al vind ik het antwoord wel erg makkelijk; ‘we krijgen allemaal controle’. Zoals Nicholas Carr ook zegt na een analyse over de opstand in Moldavie; “It’s a paradox worth remembering: Democratic media don’t necessarily support democratic values.”

    ps. je hebt hem denk ik verkeerd opgeslagen, letterbox (ziet er daardoor raar uit in fullscreen)


    17 april 2009 om 10:07
    media

    Uitstekend interview Matthijs! Ondanks de kritiek van oa Jaap Bloem op Jeff Jarvis ben ik toch wel onder de indruk van zijn optreden op het podium en in de vele interviews die hij donderdag heeft gegeven. Veel open deuren, maar wel netjes op een rij gezet door Jarvis en voor een groot publiek nog steeds onbekend terrein.


    18 april 2009 om 04:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!