Kamer van Koophandel lanceert online community Hallo!

24 maart 2009, 05:26

{title}Maandag is de Kamer van Koophandel officieel gestart met een eigen netwerksite. De online community, Hallo!, is te vinden op www.kvk.nl/hallo. Leden van het netwerk kunnen zichzelf en hun bedrijf na registratie bij Hallo! presenteren, netwerken en kennis uitwisselen.

Waar we internationaal al zakelijk kunnen netwerken via LinkedIn en Xing, lijkt de Kamer van Koophandel met het laagdrempelige en Nederlandstalige Hallo in een gat te springen. De afgelopen weken was al een bètaversie van Hallo! beschikbaar. Ook zijn ervaringen meegenomen die de KvK opdeed op regionaal niveau, zoals het noordelijke kvknetwerk.nl.

Waar andere initiatieven zich vooral op het online zakelijk netwerken focussen, gaat het bij Hallo! volgens de Kamer van Koophandel veel meer om het delen en uitwisselen van kennis. Dit moet binnen een jaar 15.000 actieve leden opleveren, een ambitieuze doelstelling. De Kamer van Koophandel zal ondernemers hiervoor binnenkort actief gaan benaderen.

De informatie van Hallo! is publiekelijk toegankelijk, alleen om deel te nemen aan de community is het nodig om aangemeld te zijn. Hiervoor is registratie bij de Kamer van Koophandel geen vereiste, zodat ook bijvoorbeeld pre-starters bij Hallo! terecht kunnen. Overigens wordt waar mogelijk wel gelinkt naar gegevens uit het Handelsregister wanneer een KvK-nummer is opgegeven.

Functionaliteiten

De community bestaat uit vier onderdelen:

Profielen

Jezelf en je bedrijf presenteren, contacten zoeken en beheren en het onderling berichten versturen door middel van mededelingen die op het profiel worden weergegeven.

Vragen en antwoorden

Hier kun je vragen stellen aan ondernemers en antwoord geven op gestelde vragen. De vraagsteller kan uit de gegeven antwoorden de beste kiezen, zodat ze achteraf gemakkelijk teruggelezen kunnen worden.

Ervaringen

In deze sectie kun je als ondernemer ervaringen en tips plaatsen en reageren op de ervaringen van anderen. In de praktijk verschijnen hier zowel korte tips als artikelen die lezen als een weblog.

Groepen

Je kunt je aanmelden bij diverse groepen om in contact te komen met ondernemers uit dezelfde branche, met dezelfde interesses of uit de regio. Ook is het mogelijk zelf een nieuwe groep te starten.

Deze groepen maken het eenvoudiger om te netwerken en nieuwe contacten op te doen, maar hebben in de huidige vorm in mijn ogen ook een flink nadeel. Hoewel het handig is dat vragen en ervaringen (zie boven) aan een specifieke groep gekoppeld kunnen worden, zorgt dit er gelijk voor dat je lid moet zijn van de betreffende groep om te kunnen reageren. Het gevolg hiervan is dat op het overgrote deel van alle vragen en ervaringen die op Hallo! zijn geplaatst niet meteen gereageerd kan worden. Als ik bijvoorbeeld een goede reactie heb voor een item in de groep “Starten in Midden-Nederland”, weerhoud dit mij deze te plaatsen als ik verder niets met die groep heb.

Ook zou het platform denk ik een stuk toegankelijker worden als vragen, ervaringen en groepen ingedeeld zouden kunnen worden in duidelijke themasegmenten, bijvoorbeeld regionaal, marketing, administratie, juridisch etc. Nu ben je vooral afhankelijk van de zoekfunctie van deze onderdelen.

Bouwen aan de community

Een online community “staat” niet zomaar. Met alleen goede techniek ben je er nog niet, dit moet groeien en vergt tijd en betrokkenheid. Dus is het goed dat er regelmatig medewerkers van de Kamer van Koophandel actief zijn en leden doorverwijzen naar informatie op bijvoorbeeld de site van de KvK.

Ik ben erg benieuwd hoe de Hallo!-community zich de komende tijd zal ontwikkelen, maar ook op welke manier de Kamer van Koophandel dit zelf zal stimuleren met nieuwe functies.

Sint Smeding
Directeur/eigenaar bij Smeding Concepts

Met mijn bedrijf Smeding Concepts help ik MKB-bedrijven met het opzetten en optimaliseren van hun internetactiviteiten. Denk hierbij aan de ontwikkeling van websites (inventariseren, ontwerpen, bouwen), CMS-systemen, zoekmachineoptimalisatie, online marketing en advies. Ook ontwikkelt en exploiteert Smeding Concepts eigen internetconcepten en-portalen.

Categorie
Tags

25 Reacties

    JeroenBakker

    Waarom gaanz e exact doen wat Higherlevel.nl al biedt (ook vanuit EZ)?!


    24 maart 2009 om 07:03
    Ronald van den Hoff

    Als dit project gaat zoals de meeste kamer projecten slaapt het zachtjes in. Typisch weer een voorbeeld van een organisatie die overbodig is maar zichzelf niet opheft. Allerlei nieuwe zaken, ongevraagd, probeert neer te zetten van ons geld, teneinde het eigen bestaansrecht van de pluche zitters te rechtvaardigen. Hier zitten we niet op te wachten…alle bedrijven en organisaties in Nederland zijn VERPLICHT aangesloten bij de KvK, dus die 15000 is peanuts als het goed zou worden aangepakt, maar ja, echt ambitieus wil je helemaal niet zijn als Kamer, je bent immers aan niemand verantwoording schuldig….

    zie hierboven trouwens de weblogtitel staan (bij gerelateerde berichten) “Club China van de KLM succesvol van start”…was uiteindelijk ook niet succesvol, de doelgroep had er immers helemaal niet om gevraagd!


    24 maart 2009 om 07:08
    Bas Brand

    Ik schat het succes op vrij laag in…

    Graag een update over een paar maanden.

    Wellicht via kvk.nl/doei.


    24 maart 2009 om 07:43
    ssmeding

    Ik ben het met jullie eens dat er al diverse mogelijkheden zijn om online te netwerken en kennis uit te wisselen. Ik noemde al LinkedIn en Xing, maar Higherlevel is zeker ook een waardevol platform voor ondernemers om kennis te delen en te discussiëren.

    De vraag of je de Kamer van Koophandel moet zien als een onafhankelijke organisatie of als monopolist is een geheel andere discussie. Ik denk dat de KvK inderdaad meer zou kunnen doen om het gebruik van bestaande communities te stimuleren door ze onder de aandacht te brengen bij ondernemers en er wellicht zelfs als partner in te participeren. Het is jammer dat deze kansen niet worden benut, maar daarom hoef je het niet meteen te veroordelen dat men nu met een eigen community komt.


    24 maart 2009 om 08:54
    Ronald van den Hoff

    @Sint: helemaal eens, alleen de laatste regel mis je toch echt iets: ongevraagd, geld weggooien van je verplichte klanten is mismanagement. In mijn organisatie zou zoiets absoluut niet getolereerd worden. sterker nog, ik zou geen klant overhouden!


    24 maart 2009 om 08:58
    ssmeding

    Ronald, ook ik ben benieuwd of ook is overwogen bestaande communities te ondersteunen in plaats van zelf iets op te zetten en waarom men het toch nuttig vindt zelf een community te bouwen. Misschien dat iemand van de Kamer van Koophandel die betrokken is bij dit project hier iets over kan zeggen?


    24 maart 2009 om 09:04
    Ronald van den Hoff

    nou, ik wilde er dus niet over beginnen, maar toevallig heb ik ook een virtueel netwerk en nu word ik dus beconcurreerd van mijn eigen geld evenals vele collega’s die ook initiatieven hebben op dit gebied…in de horeca noemen we dat “para-commercialisme” en dat moet met alle middelen bestreden worden…


    24 maart 2009 om 09:08
    Paul Schoenmakers

    Kappen met die onzin bij de KVK, verlaag die verplichte jaarlijkse bijdrage maar gewoon!


    24 maart 2009 om 09:41
    van vliet

    Schandalig.

    Daar gaat onze verplichte ***** bijdrage. Je hebt er werkelijk geen ruk aan, die hele KvK is voor het overgrote deel van de ondernemers niet van toegevoegde waarde of zelfs het tegendeel. Ze geven bijvoorbeeld adviezen over SEO terwijl dat weer een ander zijn core-business is.

    Zo zijn er nog tig voorbeelden, kansloos gebeuren die hele KvK. Ook dit zal wel weer grof geld hebben gekost en gegund aan… ach laat ook maar, waar maak je je druk om. Veranderen doet het toch niet 🙁


    24 maart 2009 om 12:23
    cjgoebel

    Typisch geval van weer het wiel uitvinden. Jammer.

    Waarom als ondernemer proefkonijn zijn in de hoop dat op (lange) termijn vruchten geplukt kunnen worden als je hetzelfde nu al kan vinden in soortgelijke reeds bewezen platforms? Nu 500 actieve leden, straks 15.000… LinkedIn telt nu al meer dan 36.000.000 geregistreerde actieve leden wereldwijd.


    24 maart 2009 om 20:32
    ewout@onedaycompany.nl

    De laatste stand van zaken bij Higherlevel.nl : (overigens: een initiatief van het Ministerie van Economische Zaken)

    Totaal aantal leden: 25924

    Totaal aantal berichten: 201847

    Totaal aantal onderwerpen: 20280

    Totaal categorie?n: 16

    Totaal aantal boards: 30


    25 maart 2009 om 08:37
    Frans Sijtsma

    Een goed forum staat of valt met de leden. De doelstelling om er binnen een jaar 15.000 te hebben slaat helemaal nergens op en is ook niet relevant.

    Waar heeft een gemiddelde forumbezoeker meer aan: Een forum met 15000 leden en 1 bericht per dag omdat het forum bestaat uit ‘nemers’in plaats van ‘gevers’, of een forum met 1500 leden, een levendige discussie en kwalitatief hoogwaardige adviezen? Antwoord lijkt me niet zo moeilijk.

    De KvK moet dus gaan voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Door het verkeerd leggen van de focus is een forum gedoemd te mislukken, juist omdat je afhankelijk bent van mensen die gratis, in hun vrije tijd, adviezen geven zonder direct daar een commercieel praatje aan te verbinden. Dat laatste zie je gebeuren bij bijvoorbeeld b2bcontact.nl

    Tenslotte is er geen bezwaar voor de KvK om een forum te starten, echter: Als het de doelstelling is om een vraagbaak te worden voor het bedrijfsleven, waarom dan geen aansluiting gezocht bij http://www.higherlevel.nl. Nu worden vragen, en met name eventuele waardevolle antwoorden versnipperd en lastiger vindbaar voor degenen die die antwoorden nodig hebben.

    1 centraal forum is 10x nuttiger en beter dan 2 fora over dezelfde onderwerpen

    Frans Sijtsma


    25 maart 2009 om 09:45
    Annedien Hoen

    Het is feitelijk geen community maar de infrastructuur voor een community. En doet me binnen die metafoor ook denken aan een stuk snelweg dat zo mooi eindigt in een grasveldje. Of een oprit het niets in.

    Of een brug zonder wegen ernaartoe. Dit voegt voor ondernemers niet echt veel waarde toe ben ik bang.

    Zal ik nou óók beginnen over http://www.higherlevel.nl of …


    25 maart 2009 om 10:15
    Karen Romme

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de werknemers van de kvk erin slagen zelf een community met een redelijke hoeveelheid actief deelnemende ondernemers op te bouwen. Laat ze maar gewoon zelf erachter komen dat wat EZ met Higherlevel.nl dankzij de enorme vrijwillige inzet van een grote groep ondernemers in de afgelopen vijf jaar heeft bereikt, niet niks is.

    Als praktisch elke ondernemerssite (Bizz, Zibb, Sprout, NewVenture, Rabo eva) zijn forumcontent rechtstreeks overneemt van Higherlevel.nl is het volgens mij een kwestie van tijd voor de kvk’s dat ook gaan doen…

    En dat dit ons ondernemers onderweg geld kost. Tja, dat zouden ze anders wellicht in die fantastische reclamespots hebben gestopt. Nu hoeven we die in ieder geval minder vaak te horen. ;o)


    25 maart 2009 om 10:42
    ssmeding

    Ik ben erg benieuwd ben naar de afweging van de Kamer van Koophandel om een eigen community op te starten en niet een bestaand platform te ondersteunen. Maar ik vind het jammer dat de discussie die hier is ontstaan vooral over KvK-beleid gaat en nauwelijks over de inhoudelijke opzet van de community.

    Naar aanleiding van het commentaar heb ik de Kamer van Koophandel tot twee keer toe gevraagd om hier zelf te reageren. Het is jammer dat men dit tot nu toe niet heeft gedaan, want ik denk dat het nuttig is om naast alle kritiek ook te horen waaróm bepaalde keuzes zijn gemaakt.


    25 maart 2009 om 10:49
    Karen Romme

    Sint, Ieder bericht op internet over de kvk waarop ondernemers kunnen reageren, resulteert in reacties van ondernemers die niet gelukkig zijn met de verplichte jaarlijkse betaling aan een organisatie waar ze de waarde niet van zien/ervaren. Jouw bericht dus ook. Dat is door de huidige financieringsstructuur van de kvk’s iets waar zij mee moeten leven.

    Wel ben ik net als jij benieuwd naar officiele uitleg van de kvk’s over waarom ze zelf deze site hebben laten bouwen ipv die energie en geld te steken in hun klanten/verplichte donateurs te informeren over bestaande initiatieven of daarmee samen te gaan werken.

    En ik heb er zelfs begrip voor dat het bij zo’n grote organisatie niet mogelijk is binnen enkele uren een reactie te schrijven en deze te laten accorderen, wellicht dat een beetje geduld alsnog een reactie alhier oplevert.

    Wel even de vraag hoe jij de kvk hebt gevraagd te reageren. Hier of het hoofdkantoor rechtstreeks via telefoon of e-mail? Als je dat laatste nog niet hebt gedaan wil ik dat eventueel wel voor je doen, maar dan moet je me dat even rechtstreeks mailen.


    25 maart 2009 om 11:44
    ssmeding

    Karen, ik heb contact gehad met twee mensen die direct bij het project betrokken zijn. Ik stuur je even een e-mail!


    25 maart 2009 om 12:02
    Frans Sijtsma

    Ter info: de Kamers van Koophandel lezen wel degelijk mee in dit topic.

    Had vandaag een bezoeker op mijn site met als referrer :

    marketingfacts.nl | /berichten/20090324_kamer_van_koophandel_lanceert_online_community_hallo/

    Als ik de netwerklocatie van die bezoeker bekijk staat er: “kamers van koophandel”

    Nu nog even reageren svp 🙂

    Frans


    25 maart 2009 om 12:21
    Ronald van den Hoff

    @Karin/Sint zo zie je maar weer dat ze iets “sociaals” doen zonder zelf sociaal te zijn….practise what you preach toch?

    Transparant, authentiek en een dialoog aangaan is toch de thema’s die een organisatie in huis moet hebben wil enige web2.0 activiteit succes hebben….zie hier: de KVK is niet te vinden noch hier aanwezig…


    25 maart 2009 om 12:21
    lbroekman

    Interessante discussie. Mijn toevoeging. Een deel van de reacties wordt gevoed door het feit dat het de KvK is die dit initiatief opstart. Als ik dat gegeven los laat en puur naar de community en haar functionaliteiten kijk, dan komen plussen en minnen tevoorschijn. In vergelijking met Higherlevel en Mindz zijn de verschillen niet al te groot en is de vraag gerechtvaardigd waarom er niet is aangesloten bij een bestaande community. Persoonlijk geloof ik echter wel dat er nog altijd ruimte is voor een breed, professioneel zakelijk netwerk, naast LinkedIn, gericht op lokaal ondernemerschap en interactiever. En of die plek nu wordt ingevuld door bestaande netwerken HL.nl/Mindz (Flametree?/De Ondernemer?/Bizz?) of door een nieuwkomer (KvK), dat is nog altijd niet uitgekristalliseerd naar mijn mening. Maar HL laat wel hele mooie cijfers zien en kan dus een groot deel van de te verdelen taartpunt claimen, terecht overigens. Toch is KvK wel degelijk een logische partij voor kennisdeling, vanwege het eerste contact met startende ondernemingen. Netwerken kunnen naar mijn mening best naast elkaar bestaan, mits er maar een duidelijke onderscheidende focus wordt gekozen. Ik schiet elke Hyves-kloon per direct af (want: kansloos), dat gaat hier ook op als iedereen er voor kiest om dezelfde personen binnen hun netwerk te trekken. De richting die KvK op wil met Hallo gaat dus het succes bepalen.


    25 maart 2009 om 18:22
    media

    Vind het ook wel een interessante discussie; even los van de vraag of de kvk de juiste partij is, denk ik namelijk dat er wel degelijk ruimte is voor meerdere online netwerken voor ondernemers. Dat kvk niet reageert en daarmee de online discussie uit de weg gaat vind ik jammer. Vraag is dan ook of kvk klaar is om een online netwerk te starten!?

    Maar los van deze discussie, wat vinden jullie van het platform zelf?


    25 maart 2009 om 18:34
    media

    @Ronald: tjsa, je kon er natuurlijk op wachten. Eerst reageren ze niet op een publieke discussie (zoals hierboven) en vervolgens hebben ze geen flauw idee wat ze nu moeten met de discussie op hun eigen platform. Ben nu toch wel benieuwd wie ze ooit heeft geadviseerd dit spel te spelen zonder ze de spelregels te hebben uitgelegd.


    30 maart 2009 om 11:21
    Ronald van den Hoff

    @Marco: door niet te bewegen hebben ze zichzelf direct gediskwalificeerd…en dat is dan “onze vertegenwoordiging” op allerlei overleg gebieden met de overheid en andere politieke instanties. Te droevig voor woorden, dat is zeker. Ik weet inderdaad niet welke adviseur ze geholpen heeft, maar zo zie je maar weer: een site-tje optuigen voor veel geld is snel gedaan, er iets van maken is een tweede.

    Als je je overigens iets verdiept in de ‘groepen” dan zie je dat de meeste al vooraf thematisch zijn aangemaakt, wat een koekenbakkers zeg…

    Zeker nooit goed opgelet tijdens onze spreekbeurten in den lande…:-)


    30 maart 2009 om 11:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!