Nominatie Thuiswinkel Awards 2009 bekend

4 maart 2009, 07:04

De Stichting Nationale Thuiswinkel Awards heeft zojuist de genomineerden voor zowel de vak- als de publiekprijzen bekend gemaakt. De Nationale Thuiswinkel Awards worden op 26 maart uitgereikt in het Noordwijkse Grand Hotel Huis ter Duin. Dit jaar heeft een recordaantal van 356 bedrijven zich aangemeld voor de awards. Daarvan deden er 171 een gooi naar één van de drie vakprijzen die worden vergeven. Twinkle heeft inmiddels de genomineerden per vakprijs op een rijtje gezet:

Genomineerden Thuiswinkel Award:

– Bol.com

– Hema.nl

– Selexyz.nl

– Wehkamp.nl

Genomineerden Innovatie Award:

– Hema.nl

– Iksloopgoedkoop.nl

– Luisterrijk.nl

– Rabobank.nl

Genomineerden Starter Award:

– Capecomfort.com

– Eco-logisch.nl

– Medicalmegastore.nl

– Natuursteen-shop.nl

Deze vakprijzen gaan naar bedrijven die zich in 2008 op een succesvolle, spraakmakende, creatieve en/of innovatieve wijze hebben gemanifesteerd. Alle genomineerden geven op 12 maart in Grand Hotel Huis ter Duin een presentatie aan de vakjury, die vervolgens de winnaars aanwijst. Op Thuiswinkel.org vindt u wie er zitting heeft in de vakjury en op welke criteria zij de overgebleven webwinkels zullen beoordelen.

Genomineerden publieksprijzen

Naast de vakprijzen worden er op 26 maart in Noordwijk 19 publieksprijzen uitgereikt, waarvan er 17 zijn gekoppeld aan categorieën, waarvan de meeste zijn onderverdeeld in ‘groot’ en ‘klein’. Bedrijven die jaarlijks één miljoen omzetten of op concernniveau langer dan vier jaar bestaan, vallen in de categorie groot. Overige webwinkels vallen in de categorie klein.

Hieronder de genomineerden per vakprijs in alfabetische volgorde:

Cd’s/dvd’s, boeken, tijdschriften & games groot

Cd’s/dvd’s, boeken, tijdschriften & games klein

Bartsmit.nl

123luisterboek.nl

Bol.com

Directmovie.nl

Eci.nl

Luisterrijk.nl

Handelssites groot

Handelssites klein

Marktplaats.nl

Canvasstore.nl

Speurders.nl

Marktgigant.nl

 

Vraagwinkel.nl

Mode & accessoires groot

Mode & accessoires klein

Hunkemoller.nl

Kixx-online.nl

Neckermann.com

Label54.nl

Wehkamp.nl

Soshin.nl

Persoonlijke verzorging & levensmiddelen groot

Persoonlijke verzorging & levensmiddelen klein

Drogisterij.net

Condoom-anoniem.nl
Justeat.nl

Haaronline.nl

Thuisbezorgd.nl

L10.nl

Sport, speelgoed, huis, hobby & cadeau groot

Sport, speelgoed, hobby & cadeau klein

Bartsmit.nl

Dekleinezebra.com

Intertoys.nl

Tennisdirect.nl

Greetz.nl

Yoursurprise.com

Warenhuizen groot

Warenhuizen klein

Hema.nl

Canvasstore.nl

Neckermann.com

Geboortekaartjes.nl

Wehkamp.nl

Trouwkaarten.nl

Computer hard- & software

 

123inkt.nl

 

Coolblue.nl

 

Komplett.nl

 

Consumentenelektronica, huishoudelijke apparatuur & telefonie

 

Bol.com

 

Coolblue.nl

 

Modern.nl

 

Financiële diensten

 

Paypal.nl

 

Rabobank.nl

 

Snsbank.nl

 

Reizen & vrije tijd

 

Hotelspecials.nl

 

Landal.nl

 

Sunweb.nl

 

Vliegtickets

 

Transavia.com

 

Vliegtickets.nl

 

Vliegwinkel.nl

 

Het eindoordeel over de publieksprijzen is nog allesbehalve geveld. Consumenten hebben tot 25 maart de gelegenheid hun stem uit te brengen op de genomineerden op Thuiswinkelawards.nl. De uitkomst van deze stemronde weegt voor 50 procent mee bij de benoeming van de uiteindelijke categoriewinnaars.

Daarnaast bepaalt uw stem mede welke grote en kleine webwinkel Bol.com en ToosXL zullen opvolgen als ‘Beste Webwinkel van Nederland’.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

15 Reacties

    Marieke

    Zo mooi geknipt en geplakt van Twinkle dat ook de niet-werkende links zijn meegekomen 😉


    4 maart 2009 om 10:19
    Gitta Bartling

    Jammer, wat een voorspelbaar lijstje. Er zijn toch wel meer sites die hiervoor in aanmerking komen? Is het wellicht Hollands bescheidenheid troef dat zij zichzelf niet ingezonden hebben?


    4 maart 2009 om 13:10
    Piet

    Wat een verrassing dat Marktlaats en Speurders de enige zijn in handelssite groot, maar in de categorie handelssites klein zijn er gelukkig nog een 3-tal. Waarvan ik vraagwinkel wel opvallt deze site voegt naar mijn mening iets toe, nl het omdraaien van vraag en aanbod, heel slim, en mag wat mij betreft best winnen!


    4 maart 2009 om 14:28
    Bram Fasseur

    @Piet wat mij opvalt is dat je naam naar vraagwinkel linkt, je zit hier toch niet stiekem te promoten he? 🙂 Denk je dat vraagwinkel uberhaupt wel succesvol kan worden? Bij de verschillende vergelijkingssites kan je al een goed beeld krijgen van de goedkoopste aanbieders. Waarom dan als consument nog meer moeite doen door het plaatsen van een advertentie?


    4 maart 2009 om 14:52
    Piet

    Bram, deze werken volgens mij alleen met webwinkels terwijl VRAAGwinkel veelal werkt met fysieke winkeliers. En ik ben een neefje van de bedenker vandaar 🙂 mijn reactie enigzins naar vraagwinkel.

    Daarnaast hoeft een adverteerder niet verder meer te zoeken winkeliers komen naar hem, bespaart tijd en geld!


    4 maart 2009 om 15:15
    Bram Fasseur

    @Piet tijd en geld besparen?

    Dan gaat je neef er dus vanuit dat fysieke winkeliers met webwinkels kunnen concurreren op prijs. Bovendien las ik o.a. op Thuiswinkel.org dat de consument het product over het algemeen nog in de winkel moet ophalen, weg tijdsbesparing.

    Sorry, ik ben niet overtuigd.


    4 maart 2009 om 15:47
    Peter Denenkamp

    Wel erg jammer idd dat het resultaat van de awards al redelijk. Leuk die vraagwinkel maar heb zo mn twijfels. Dat bol.com weer de prijs gaat pakken moge duidelijk zijn. Dit is by far de beste e-commerce site die wij als Nederlanders in huis hebben. Ook zal Transavia het winnen van de overige 2 verzamelsites. Wat me ook opvalt is Justeat.nl, ik zie die gasten werkelijk overal in abri’s tot bussen, waar komen die in een keer vandaan? Wel knap natuurlijk… Ook zet ik zo mn vraagtekens bij concepten als directmovie en canvasstore, dat zijn toch een beetje concepten die hun langste tijd hebben gehad…..


    4 maart 2009 om 17:08
    Sjaak

    Lijkt me duidelijk dat bol.com weer de prijs gaat pakken. Wel apart dat toolsxl in Twinkle naar voren wordt geschoven en tegelijkertijd een artikel krijgt over hoe die site vele malen beter kan.


    20 maart 2009 om 12:25
    Marieke

    Wat is daar apart aan?

    We hebben een interview met ToolsXL omdat ze vorig jaar de Thuiswinkel Award in de categorie Klein hebben gewonnen. We waren benieuwd hoe het nu gaat, een jaar later. Daar heeft de objectieve mysteryshopper niets mee te maken.


    20 maart 2009 om 12:35
    media

    Bol.com grote winnaar Thuiswinkel Awards:

    (…) De Nationale Thuiswinkel Awards 2009 zijn gewonnen door 20 webwinkels. De publieksprijzen werden uitgereikt aan 17 winnaars in 11 categorieën. Daarnaast werden met de Starter Award, Innovatie Award en de Thuiswinkel Award drie vakprijzen uitgereikt. De winnaars zijn gehuldigd tijdens de traditionele gala-avond met ruim 600 aanwezigen in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee. De verkiezing wordt elk jaar georganiseerd en gefinancierd door de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards, een initiatief van de belangenvereniging Thuiswinkel.org.

    Recordaantal deelnemers bij publieksprijzen

    Dit jaar meldden zich meer webwinkels dan ooit voor deelname aan de publieksprijzen. Van de meer dan 190 aanmeldingen zijn uiteindelijk 51 genomineerden overgebleven. Gedurende het vooronderzoek tussen 17 januari en 1 maart heeft iedereen de mogelijkheid gehad om te stemmen op zijn of haar favoriete webwinkel. Tegelijkertijd heeft men alle deelnemende webwinkels kunnen beoordelen. De nominaties zijn op stand gekomen op basis van de kwalitatieve beoordeling in combinatie met het aantal stemmen. In totaal zijn er 173.393 valide beoordelingen ingevuld.

    Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: “De winnaars van de Thuiswinkel Awards 2009 hebben laten zien dat ze niet alleen in staat zijn nieuwe klanten te trekken, maar ook tegemoet blijven komen aan de wensen van bestaande klanten. Uit onze Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dan ook dat 96% van de online shoppers tevreden is over de online aankoop. Daarnaast bestellen deze klanten gemiddeld 5,3 keer, 17% meer dan vorig jaar, en besteden ze met € 618 euro ook 16% meer in vergelijking met vorig jaar. Koppel dit aan het miljoen nieuwe online shoppers in 2008 en de totale omzetgroei van 24% naar € 4,85 miljard euro en het mag duidelijk zijn dat de Nederlandse thuiswinkelmarkt dankzij de tevreden consumenten leeft als nooit tevoren.”

    Fons van Westerloo, Stichting Nationale Thuiswinkel Awards: “Ook dit jaar zijn we weer blij verrast door de innovatieve concepten en het hoge niveau van de inzendingen voor de Thuiswinkel Awards. Er is massaal gestemd en de Nederlandse consumenten hebben mooie keuzes gemaakt voor de publieksprijzen. De vakjury had dit jaar een mooie uitdaging vanwege de grote kwaliteit van de diverse genomineerden, wat ook blijkt uit de juryrapporten. Ik wil de uiteindelijke winnaars feliciteren en de overige kandidaten, evenals nieuwe gegadigden, aanmoedigen volgend jaar een nieuwe poging te doen. Met 190 inzendingen hadden we er dit jaar meer dan ooit en we hopen dit volgend jaar opnieuw te overtreffen. Als het nu al hoge niveau dan ook nog verder groeit verheug ik me nu al op de Thuiswinkel Awards 2010.”

    Winnaars publieksprijzen per categorie

    Q&A Research & Consultancy voerde in opdracht van de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards het onafhankelijke consumentenonderzoek uit. 17 webwinkels, uit 11 categorieën kwamen als winnaars uit de bus. De publieksprijzen zijn onderverdeeld in ‘groot’ en ‘klein’. Bedrijven die jaarlijks één miljoen euro of meer omzetten of op concernniveau langer dan vier jaar bestaan, vallen in groot. Overige webwinkels vallen in klein. De overall winnaars in beide categorieën zijn bepaald door de hoogte van de cijfers en het aantal stemmen dat ze ontvingen. Een overzicht van de winnaars per categorie:

    Overall winnaars:

    ‘Beste Webwinkel van Nederland – Groot’: Bol.com

    ‘Beste Webwinkel van Nederland – Klein’: Label54

    Winnaars publieksprijzen categorieën groot:

    Cd’s/dvd’s, boeken, tijdschriften & games: Bol.com

    Computer hard- & software: 123inkt.nl

    Consumentenelektronica, huishoudelijke apparatuur & telefonie: Bol.com

    Financiële diensten: Paypal.nl

    Handelsites: Marktplaats.nl

    Mode & accessoires: Wehkamp

    Persoonlijke verzorging & levensmiddelen: Thuisbezorgd.nl

    Reizen & vrije tijd: Landal.nl

    Sport, speelgoed, huis, hobby & cadeau: BartSmit.nl

    Vliegtickets: Vliegtickets.nl

    Warenhuizen: Hema.nl

    Winnaars publieksprijzen categorieën klein:

    Cd’s/dvd’s, boeken, tijdschriften & games: 123luisterboek.nl

    Handelsites: Marktgigant.nl

    Mode & accessoires: Label54.nl

    Persoonlijke verzorging & levensmiddelen: Condoomanoniem.nl

    Sport, speelgoed, huis, hobby & cadeau: Yoursurprise.com

    Warenhuizen: Geboortekaartjes.nl

    Winnaars vakprijzen

    Naast de publieksprijzen, zijn gisteren bovendien drie vakprijzen uitgereikt; de Starter Award, de Innovatie Award en Thuiswinkel Award. De diverse vakprijzen staan onder voorzitterschap van Durk Jan de Bruin (Starter Award), Joost Steins Bisschop (Innovatie Award) en Eduard de Wilde (Thuiswinkel Award). De winnaars zijn:

    Wehkamp, Thuiswinkel Award

    Voorzitter Eduard de Wilde: “De jury heeft met name gekeken naar twee aspecten. Het eerste was het niveau van de inrichting van de thuiswinkel. Het is tenslotte een Thuiswinkel Award. Ten tweede is gekeken of er in 2008 sprake was van een bijzondere prestatie. Wehkamp heeft een groot risico genomen door zijn primaire distributiekanaal drastisch te reorganiseren. Dat de klant dit waardeert, komt tot uiting in de groeicijfers. De manier waarop Wehkamp partnerships inricht en activiteiten in het internet ecosysteem ontplooit, laat zien dat Wehkamp internet echt begrijpt.”

    Luisterrijk.nl, Innovatie Award

    Voorzitter Joost Steins Bisschop: “Luisterrijk.nl zorgt niet alleen voor vernieuwing in de keten en de branche waarin hij actief is, maar ook voor technologische innovatie door de consument een gebruikersvriendelijk alternatief te bieden voor Digital Right Management. Deze thuiswinkel verdient met recht het predicaat innoverend.”

    Eco-Logisch.nl, Starter Award

    Voorzitter Durk Jan de Bruin: “Eco-Logisch.nl is een leuke webwinkel met veel potentie. Het verhaal is goed en de site bevat veel relevante informatie en nuttige tools. Zowel het gebruik van multichannel als het community-idee zijn goed uitgewerkt. Klanten kunnen gemeenschappelijk producten wegstemmen uit de winkel. Kortom:de klant bepaalt het assortiment. Dit is werkelijk uniek.” (…)


    30 maart 2009 om 03:25
    jutien van der steen

    semantic chaos ? … op marketingfacts.nl staat bovenaan de site een banner met berichtkoppen. Je denkt dat het om actuele berichten gaat maar het zijn archiefberichten. Maar dat ziet niet iedereen en dan krijg je een soort Droste-blik-effect als hierboven. Een bezoeker klikt op de headline van een archiefbericht en schrijft een actuele reactie. De reactie komt op de site in de rechterkolom onder “laatste reacties”. Dat genereert actuele clicks op het oude bericht en een nieuwe discussie. Voor je het weet raast er een twitt-face-4squarende youngster voorbij die het bericht voor nieuws aanziet en het 2.0 verspreidt. Dan is de verwarring compleet.

    @marketingfacts: hoe worden deze berichten gegenereerd ? – is het een semantische innovatie op basis van opgeslagen bezoeker-data ?


    10 maart 2010 om 13:36
    mgvandenbroek

    @Jutien: De carousel, want zo heet dat ding bovenaan de site, is geen semantische innovatie. Eerder een manier om wat mooie verhalen uit te lichten. Doen we handmatig.

    Waar je verder op doelt met 4squarende youngsters is me een raadsel. Dat Stan zich een jaar vergist ofzo, daar lijkt het op? zie ik niet als een lastige verwarring eigenlijk.


    10 maart 2010 om 13:42
    Sjoerd

    Er staan wel erg veel grotere webshops in de lijsten elke jaar. Voor de kleinere webshops is het moeilijk om er zo tussen te komen.


    19 april 2012 om 12:39
    AnthonyNem

    Samenstel nu op onze overheerlijke Italiaanse spaghetti die bereid wordt door Italiaanse chefs en onze knapperige pizza die verkrijgbaar is in verschillende smaken, als ook onze rijstballetjes en onze foccacia die bereid wordt zoals in Puglia engevuld wordt met buffalo mozzarella en pesto. Om een bestelling te plaatsen en je maaltijd binnen een paar minuten te laten leveren, ga je naar of bel je akelig +31(0)618.700.985


    21 april 2015 om 01:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!