Viral Friday: Best of 2008

       @yizmo    8364 x bekeken

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met LaComunidad, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur 'm naar viralfriday@marketingfacts.nl.

Allereerst een heel gelukkig nieuwjaar en fantastisch 2009 toegewenst, namens heel LaComunidad. In de eerste Viral Friday van 2009 blikken we terug op het afgelopen jaar, met de 5 populairste virals van 2008!

De nummer 1 positie in de Best of Viral Friday 2008 is voor Officemax met Elf Yourself 2008. Na het megasucces van Elf Yourself in 2006 en 2007, lanceerde OfficeMax in 2008 wederom de grappige kerstgroet. En ook dit jaar is Elf Yourself ongekend populair met 57 miljoen gecreëerde elfjes in de eerste 3 weken. Op plek 2 in het jaaroverzicht, Yes We Can Song. Niet alleen Black Eyed Peas-zanger Will.i.am raakte afgelopen jaar geïnspireerd door Barack Obama, het Amerikaanse volk koos hem tot de 44e president van de Verenigde Staten. Met de muziekvideo "Yes We Can Song" behaalde Will.i.am een enorm viraal succes. Iraqi Journalist Throws Shoes at Bush maakt de top 3 van 2008 compleet. Tijdens zijn afscheidsbezoek aan Bagdad afgelopen maand kreeg de Amerikaanse president George Bush een paar schoenen naar zijn hoofd geworpen van een Iraakse journalist. Beide schoenen misten hun doel. Het filmpje van het schoen-incident werd massaal bekeken.

Benieuwd naar de complete top 5 van 2008? Kijk dan snel verder! Tot volgende week!

0

Gepost in: Social media marketing, Online PR & Branding

4 Reacties

De eerste viral van dit jaar is denk ik wel het Unox meisje uit de Telegraaf.

geplaatst op om 18:37 uur

Paul, hoe kom je al de cijfers? Bij mij staat Esmee Denters met 19 mio views all time op 1.

geplaatst op om 19:36 uur

Paul, dank voor de top 5, een prachtige selectie! Sluit me aan bij de vraag van Mark, ben wel benieuwd op basis waarvan deze 5 nu is gekozen.

Is het wellicht een idee om een overzicht te plaatsen van alle virals van afgelopen jaar, inclusief aantal doorkliks op marketingfacts?

geplaatst op om 09:02 uur

Van Yes we Can heb ik nu inderdaad gezien dat die BIJ ELKAAR die 50 mio views hebben gehad. Een van de vele filmpjes heeft nu 15 mio views. Tel je de andere 62200 filmpjes mee, dan kom een eind in de richting van die 50 mio views....

Voor dat schoenen-gooi-filmpje geldt daat ook zo. Daar zijn er heel van op youtube....ook meer dan 18000.

Paul heeft dus heel wat keer de rekenmachine moeten gebruiken....

Maar wat is de definitie van viraal als we nu allemaal versnipperde filmpjes bij elkaar op moeten gaan tellen?

Esmee Denters staat dus wel op nummer 1 als het gaat om 1 filmpje.

geplaatst op om 13:57 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.