Geenstijl wil eigen publieke omroep

23 december 2008, 15:20

Na de mislukte samenwerking met BNN gaat Geenstijl (onderdeel van Telegraaf Media Nederland) het opnieuw proberen in Hilversum. Vandaag meldt de site dat het een omroep wil starten. Waarom? Gewoon, omdat het kan aldus hoofdredacteur Dominique Weesie (alias Fleischbaum). “En omdat wij ook wel eens een greep willen doen in de 500 miljoen die jaarlijks over de slagboom van het Mediapark wordt gekieperd. Bovendien zijn wij van mening dat in het huidige publieke bestel een grote groep mensen niet wordt bediend. En dat gat gaan wij dichten. Dus hebben we besloten de Publieke Omroep Weldenkend Nederland En Dergelijke (POWNED) op te richten.”

Voor het verkijgen van de status aspirant-omroepvereniging moet Geenstijl eerst voldoen aan een aantal voorwaarden. Allereerst moet de omroepvereniging voor 1 april 2009 minimaal 50.000 leden hebben. Deze leden moeten 16 jaar of ouder zijn, in Nederland wonen en de kosten voor het lidmaatschap van minimaal € 5,72 moeten zijn betaald. Daarnaast moet de omroepvereniging een maatschappelijke, culturele, godsdienstige of geestelijke stroming vertegenwoordigen en haar programma’s hier op richten. Tot slot moet de omroepvereniging een toegevoegde waarde hebben voor het bestaande omroepbestel, daarmee de verscheidenheid van de landelijke publieke omroep vergroten en een vernieuwende bijdrage kunnen leveren aan taakopdracht van de publieke omroep.

Geenstijl is niet de enige die het komend jaar een eigen omroepvereniging wil. Zo wil bijvoorbeeld communicatiewetenschapper Karen Soeters een eigen publieke omroep voor dieren en is ook muziekzender TV Oranje druk bezig met het bij elkaar sprokkelen van leden. Ben benieuwd welke van deze partijen serieus doorzet en er in slaagt om de aspirant-status op 1 april 2009 te verkrijgen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

28 Reacties

    Peter

    Leuke actie maar ‘één Rutger maakt nog geen publieke omroep’ 😉


    23 december 2008 om 16:01
    jeroenmirck

    Trap je nu alweer in een 1-aprilgrap van Geenstijl, Marco? 😉


    23 december 2008 om 17:11
    media

    @Jeroen: heb er aan zitten te denken maar aan de andere kant, posting over geenstijl levert altijd weer extra hits op 😉


    23 december 2008 om 17:17
    Koen Roumen

    “Daarnaast moet de omroepvereniging een maatschappelijke, culturele, godsdienstige of geestelijke stroming vertegenwoordigen en haar programma’s hier op richten.”

    Dit zegt denk ik al genoeg. Bovendien halen ze die 50.000 ook nooit. Leuk hoor, tegen de gevestigde orde aanschoppen. En dat je mee wil profiteren van die enorme budgetten van de publieke omroepen kan ik me ook heel goed voorstellen. Maar dit zie ik nog niet gebeuren.

    De naam is overigens wel leuk gevonden. 😉


    23 december 2008 om 17:37
    Erwin Sigterman

    ’t wordt druk in omroepland. Zie wel overeenkomsten met hoe BNN ooit is begonnen. Goede zaak!


    23 december 2008 om 17:38
    Gijsbregt

    Dat maakt het juist geloofwaardig toch? Ze zijn op zoek naar extra inkomsten, zoals Weesie zelf ook nadrukkelijk aangeeft. Wie wil er in deze barre tijden afhankelijk zijn van marktkapitaal. De overheidstrog smaakt vast beter.


    23 december 2008 om 19:32
    mgvandenbroek

    Sommige mensen geloven alles wat er in de Volkskrant staat, anderen wat er op GeenStijl staat maar de meeste mensen maakt het geen klap uit. Kennen we hem nog, de slogan van X-Files: “I want to believe”?

    Als je dit doet, “gewoon, omdat het kan” dan heb je mij alvast gewonnen. Schitterend, ben zeer benieuwd.

    @Marco: Misschien kunnen wij wel meehelpen, met een Paarse Broek Journaal?


    24 december 2008 om 06:41
    Remco de Vries

    Als het geen grap is (iets wat ik gezien Geenstijl nog steeds in mijn achterhoofd hou), hebben ze mijn stem. Op deze manier schoppen tegen de gevestigde orde “gewoon omdat het kan”, geweldig.


    24 december 2008 om 07:04
    media

    Lees dat naast Geenstijl, de dierenorganisatie en TV Oranje ook Ronald Sorensen een populistische omroep wil en zijn vultuurliefhebbers bezig met Omroep C. Misschien moeten wij ook maar eens serieuze stappen gaan ondernemen om Marketingfacts TV volgend jaar van de grond te krijgen 😉


    24 december 2008 om 07:16
    Oli4b

    TV hoeft niet meer op de tv bekeken te worden en webtv kan je weer op je tv kijken. Geenstijl is denk ik al een van de grootste omroepen in Nederland. Dumpert zorgt al voor heel veel vierkante oogjes. 50.000 is echt appeltje eitje.


    24 december 2008 om 08:34
    evroekel

    @matthijs: zit je nu te verklappen dat we met een paarse broeken journaal komen?! De deal met Zappos is overigens rond. Per 1 april hebben ze paarse broeken in hun assortiment opgenomen met speciaal M!-icon. Nu nog zorgen dat Weber ook ja zegt tegen de paarse BBQ 😉


    24 december 2008 om 08:54
    Patrick

    powned is als naam gekozen als variant op popned (populistische omroep nederland). Inhoudelijk zijn de plannen (o.a. schoppen tegen de gevestigde orde ) ook identiek aan die van de populistische omroep. Leuke copy paste grap dus, maar ik zou geenstijl maar niet al te serieus nemen. En als je toch achter de plannen staat, gewoon bij popned aanmelden.


    24 december 2008 om 09:05
    Peter Bonjernoor

    Tsja, de datum van 1 april is natuurlijk een beetje verdacht, en daarnaast zou het niet de eerste grap van GeenSstijl zijn.

    Die 50.000 leden lijkt me geen enkel probleem als je ziet hoeveel geregistreerde bezoekers ze nu al hebben, en als je rekening houdt met hoeveel ‘sympathisanten’ wel welke dag de site lezen zonder de behoefte hebben te reaguren.

    Wat het bericht in de azijnbode betreft – daar zou ik niet te veel waarde aan hechten. Als het over GeenStijl gaat is de Volkskrant niet de bron waar je de meest objectieve informatie mag verwachten.

    Tenslotte zijn ze natuurlijk best intensief bezig met TV op het moment…het zou zomaar kunnen.


    24 december 2008 om 09:23
    paul van oosterhout

    @, Erik patrick OMGWTF11exlamation!!

    Dat powned ergens komt op 1 april is zeker. het heeft alleen neits met een tv station te maken. Het gaat er niet komen maar ze hebben iedereen al aan het praten.

    RotfloL


    24 december 2008 om 10:18
    M. Roelofs

    ceci n’est pas un 1 april grap


    24 december 2008 om 10:29
    Martijn Groeneveld

    Ik vond het altijd zo lekker duidelijk: internet is rechts, de publieke omroep is links.


    24 december 2008 om 11:05
    Michel

    ” @Jeroen: heb er aan zitten te denken maar aan de andere kant, posting over geenstijl levert altijd weer extra hits op 😉 “

    *zucht*


    31 december 2008 om 18:38
    Susan

    Al die mensen die denken dat dit een grap is:) Grappig.

    Enfin, ik denk dat het goed is dat de omroep er komt. Nederland heeft 1 van de zwakste televisie pLatformen ter wereld. De kwaliteit van de publieke omroep is om te huilen en nooit origineel, boeiend, vernieuwend of briljant. Zelf kom ik uit de VS en heb altijd gevonden dat het niveau van de reclame blokken hoger ligt dan dat van de omroepen.

    Zelfs enorm goedlopende programma’s uit het buitenland die de publieke omroep namaakt (en dat zijn er heel veel) floppen compleet hier omdat het weer een zeer trieste kwaliteit is.

    Het gekke is dat Nederlanders geen goede tv gewend zijn en daarom de publieke omroep in Nederland als zeer goed ervaren.

    Kijk eens heel goed om je heen. Kijk eens wat voor mensen er in Nederland bij de tv werken. Een soort kermisvolk die links praten om te verhullen dat ze enkel een Havo hebben gedaan.

    Laat Geenstijl het proberen, het zal nooit slechter kunnen worden dan het al is. En laat Geenstijl hun echte doelgroep eens serveren wat zij willen zien. De hoger opgeleide, vrijdenker!


    3 januari 2009 om 20:07
    JaapBloem

    Boze analyse: heeeeel goed Susan. Quoi moi idem: Rutger-Stijl rulez ! Souhaite.


    3 januari 2009 om 22:12
    Toon Merkssen

    @Dirk

    Dat zie je dan helemaal verkeerd Dirk. Vreemd dat jij niet door de humor en stijl heen kan kijken. Geenstijl is alles behalve Veronica. Maar daar moet je wel een bepaald gevoel voor humor en niveau voor hebben om daar doorheen te kunnen kijken. Ik geef Susan dan ook groot gelijk.

    Iedereen die ik ken, die veel op Geenstijl komt zijn hoger tot zeer hoog opgeleide mensen. De mensen die ik ken van lager niveau kennen Geenstijl niet eens. Wist je trouwens dat de target group voor tv programma’s op de publieke omroep VMBO niveau MOET zijn?! Ik heb er jaren gewerkt en geloof me die discussies zijn er elke dag. Omdat ze anders bang zijn dat niemand het begrijpt. Ook hierin heeft Susan gelijk. De publieke omroep is zeer zwak en als men dit hoog niveau blijkt te vinden ben je niets gewend.

    Vraag eens om je heen. Je zal merken dat juist de Havo, Mavo, VMBO groep Geenstijl niet begrijpt.

    Misschien moet je toch iets meer tussen de regels door proberen te lezen.


    4 januari 2009 om 15:31
    Toon Merkssen

    @Dirk

    En even voor de duidelijkheid; Dat radio fragment (je linkje) is dus een grap! Juist op radio als radio 3 en Veronica. Begrijp je het nu een beetje?


    4 januari 2009 om 15:33
    Dirk W.

    @Toon

    Ik zie een hoop rare aannames dus die gaan we maar even regel voor regel langs:

    “Dat zie je dan helemaal verkeerd Dirk. Vreemd dat jij niet door de humor en stijl heen kan kijken.”

    Ik kan er best doorheen kijken. Ik lees GS al bijna 4 jaar dagelijks en slijp er graag mijn geest. Deze specifieke jingles zijn echter enkel schreeuwerige humor zonder iets intelligents in de uitvoering. Tuurlijk is het een steek naar die afgrijselijke overhippe jingles die je tegenwoordig op de radio hoort, maar het is oppervlakkige kritiek op de PO. Kritiek op de uitvoering en de stijl en niet op de inhoud. En GS is juist zo sterk in het aantonen van hypocrisie en in het leveren van kritiek die ertoe doet. Het is imo zelfs haar bestaansrecht en niet deze nonsens.

    “Geenstijl is alles behalve Veronica.”

    Je hebt zeker al die topics over blote vrouwen/porno en auto’s gemist de afgelopen jaren.

    “Maar daar moet je wel een bepaald gevoel voor humor en niveau voor hebben om daar doorheen te kunnen kijken.”

    ‘Mijn stelling is dat mensen die dit soort simpele humor leuk vinden niveau missen.’

    Je ziet aan bovenstaande fictieve reply hoe makkelijk het is om met een even ononderbouwde en tegelijkertijd tussen de regels door beledigende reactie te komen.

    “Ik geef Susan dan ook groot gelijk.”

    Ik ook.

    “Iedereen die ik ken, die veel op Geenstijl komt zijn hoger tot zeer hoog opgeleide mensen.

    *knip*

    Vraag eens om je heen. Je zal merken dat juist de Havo, Mavo, VMBO groep Geenstijl niet begrijpt.”

    “Iedereen die ik ken”, dat klinkt als een goede basis voor objectieve uitspraken. Check de STIR-gegevens eens, daar kun je alles precies terugvinden. Enfin, de verdeling hoger opgeleid-lager opgeleid is inderdaad heel opmerkelijk bij GS. Ik heb de concurrentieanalyse vorig jaar al gemaakt voor het management van fok.nl en er zijn relatief heel veel hoger opgeleide bezoekers (grappig genoeg lag die verhouding bij fok.nl – vaak door GS belachelijk gemaakt vanwege de kennelijk domme bezoekers – nog hoger).

    “Misschien moet je toch iets meer tussen de regels door proberen te lezen.”

    “Begrijp je het nu een beetje?”

    Het is mijn ervaring dat mensen die dit soort dingen nodig hebben erg onzeker zijn. Ik wens je er veel sterkte mee.


    4 januari 2009 om 23:06
    elias

    Goh Dirk, wat een frustratie.

    Je kan toch wel op een normale manier reageren als mensen je op een normale manier dingen uitleggen?

    Wou ik even kwijt.


    5 januari 2009 om 09:01
    Tom

    Geenstijl en soortgelijke platformen die een andere visie op zaken hebben worden al snel in Nederland door de gevestigde orde als zwak, ondermaats en dom neergezet.

    Is een typisch Nederlands fenomeen van de laatste jaren. Men denkt hierdoor de mening en uitdragingen van die platformen als ongeloofwaardig neer te kunnen zetten. Termen als populistisch, plat, veronica, dom etc. worden dan ook veel geroepen door de mensen die eigenlijk niet weten waar ze het over hebben.

    In het geval van Geenstijl zie je dat het de oude media niet lijkt te lukken. Geenstijl heeft meer hoog opgeleide mensen als bezoekers dan andere gelijkwaardig succesvolle sites in Nederland.

    Het is denk ik een zeer goede zaak als er een publieke tv zender van Geenstijl komt. Veel mensen in mijn kennissen kring kijken überhaubt nooit naar de Nederlandse tv omdat er een gebrek aan kwaliteit, subjectiviteit en niveau is. Geen rechts geluid dus.

    Mij lijkt dat Geenstijl hier een zeer goede bijdrage aan kan leveren. Het zou wel goed zijn als ze mensen aannemen die zenders te leiden hiervoor mensen uit het buitenland te halen.


    6 januari 2009 om 06:19
    martijn Groeneveld

    Het is sowieso een misvatting dan “hoogopgeleide mensen” intelligent zouden zijn. Laat staan dat ze garant staan voor enige kwaliteit op internet. Talloze dating sites met dat predikaat, maar ook Geenstijl is daar een goed voorbeeld van. Wat niet wegneemt dat ik er ook elke dag even langs kom. Vooral omdat ik de amusementswaarde waardeer. Maar om nou te zeggen dat ik mensen die de telegraaf lezen intelligent vindt, nee.


    6 januari 2009 om 22:22
    Het flensje

    @ elias

    Wat is dat nou voor constructieve reactie?

    Maar goed, ik moet me aansluiten bij Susan én Dirk. Persoonlijk denk ik echter dat PowNed een grap betreft in een categorie die we regelmatig van GS mochten zien. Ik zie GS niet in staat de doelgroep voldoende te bedienen binnen de lijnen van de publieke omroep. Het lijkt me bijkans onmogelijk een over het algemeen kritische doelgroep als deze te bekoren en ook GS ziet dit in.

    Wel wens ik PowNed succes etc etc.

    Voor wat het waard is: Ik ‘lees’ dagelijks GeenStijl, oftewel: Het flensje skimt de voor hem interessante posts af en leest desgewenst een raffel comments.


    7 januari 2009 om 02:32
    Lisa

    @Martijn Groeneveld,

    Jij bent zelf blijkbaar ook niet iemand die het licht heeft uitgevonden. Jij denkt dus omdat Geenstijl van de Telegraaf groep is dat de mensen die op Geenstijl komen Telegraaf lezers zijn?!

    En jij durft die reactie op een marketing site te zetten. Nou Martijn, ik hoop niet dat je iets met marketing doet en zo ja, adviseer ik je hier snel mee te stoppen.

    Denk eens na over Sanoma, General Motors, Coca Cola. Als je niet begrijpt wat ik hiermee bedoel is bovenstaande conclusie zeer zeker waar.


    7 januari 2009 om 07:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!