FD.nl vaart wel bij kredietcrisis

22 december 2008, 05:54

{title} De gevolgen van de kredietcrisis worden steeds duidelijker en veelomvattender. Toch zijn er partijen die juist door die crisis meer klanten over de vloer krijgen. Een van die partijen is Het Financieele Dagblad met haar website FD.nl. Aangezien het mijn vorige werkgever is, heeft die site mijn interesse. In dit artikel praat ik met Jelle Buizer, hoofd Internet bij FD Mediagroep. Naast de kredietcrisis ben ik ook benieuwd naar de leerervaringen van het FD na het debacle vorig jaar tijdens de lancering van de nieuwe FD site. Ook komen de plannen rondom mobiel internet aan bod.

De een zijn dood de ander zijn brood gaat goed voor het FD ten tijden van de kredietcrisis. Ik lees op de site dat jullie in oktober meer dan een miljoen unieke bezoekers langs zagen komen. Dat is vast een flinke stijging?

Buizer: “Inderdaad, zoveel bezoekers hadden we nog nooit. In 2008 zaten we tot de helft van het jaar op zo’n 400.000 unieke bezoekers per maand, in juli zaten we op 450.000 uniek en in oktober op bijna 1.050.000 unieke bezoekers. November was met 739.000 unieke bezoekers weer wat lager en december ligt tot nu toe op hetzelfde niveau. Ten opzichte van december 2007 (uniek bezoek: 340.000) is dat een ruime verdubbeling”.

Waar kwamen die bezoekers vandaan volgens de statistieken? Komen ze uit onverwachte hoek? RSS, emailnieuwsbrief? Google?

“De bezoekers komen niet uit onverwachte hoek. Het blijkt dat onze doelgroep ons erg goed weet te vinden op het moment dat er iets aan de hand is op de financiële markten of in de reële economie. Opvallend is de toename van het bezoek buiten kantooruren. Op het moment dat op TV de uitzending begint van een belangrijke persconferentie stijgt het bezoek aan FD.nl direct, en niet pas na de uitzending. Men wil blijkbaar direct weten wat het FD zegt over het nieuws.”

Hoe zit het met de krant? Op de site staan alleen cijfers van Q3 2007. Toen hadden jullie ruim 63.000 als verspreide oplage. Hoe is dat nu?

“Het gaat goed met de oplage. In het tweede kwartaal steeg de betaalde oplage van het FD nog met 5 procent.”

Kun je iets zeggen over de plannen die op stapel staan op online gebied? Wanneer komt er een mobiele site?

“In 2009 zullen we FD.nl verder uitbouwen. Hoe precies kan ik nog niet zeggen, maar op een aantal onderdelen zal de site sterk verbeteren cq worden uitgebreid. Een mobiele site en iPhone/Symbian/WindowsMobile applicatie zullen we in februari 2009 introduceren. Ze worden momenteel gebouwd door Sharewire”.

Sharewire bouwt o.a. de mobiele strategie voor ANP, FD, FEM Business, Beurs.nl, Beleggersbelangen, ING Bank, Pathe Cinemas, RTL Nieuws en Sp!ts.

Ik zie dat je nu gratis realtime koersen hebt sinds 25 november jl? Levert dat nog extra bezoekers?

“FD.nl was de eerste site die real-time koersen van alle Euronext-beurzen introduceerde, en wel op 25 november 2008. Bezoekers kunnen nu de koersen real-time volgen van de Euronext beurzen in Amsterdam, Brussel, Parijs en Lissabon. Het levert wel extra bezoek op, maar het meeste bezoek komt toch voor het nieuws en de bijbehorende achtergronden”.

Kun je iets zeggen over de relaties tussen z24, fondsnieuws, BNR en FD? Is er flinke kruisbestuiving?

“De FD Mediagroep heeft twee eigen sites, FD.nl en BNR.nl. Daarnaast participeert de FD Mediagroep in Z24, Fondsnieuws en Inveztor. Er is inderdaad sprake van een flinke kruisbestuiving, zowel inhoudelijk als wat bezoek betreft. De sites richten zich op verschillende doelgroepen, maar veel bezoekers gebruiken meer dan één site”.

Zijn jullie de schrik van de lancering van de nieuwe FD site helemaal te boven? Nog tips voor sites die binnenkort live gaan?

“We hebben veel geleerd van de lancering van FD.nl in 2007. De nieuwe site was een hele grote stap vooruit op verschillende gebieden. Zo hebben we alle klantgegevens voor al onze producten nu in 1 systeem en kunnen klanten hun abonneegegevens inzien en wijzigen via de site. Dat was een enorme klus, maar levert nu heel veel voordelen op.

Een belangrijke les is dat we een volgende keer niet alles in 1 keer zullen veranderen. We stapten nu over naar een nieuwe leverancier, wijzigden de site volledig, stapten over naar een nieuw statistieken systeem, koppelden aan SAP, kozen een nieuw CMS, etcetera. Dat maakte de overgang erg complex en het kostte veel tijd om alles goed te testen. Belangrijkste tip ligt wel erg voor de hand: kies niet voor een big bang en ruim voldoende tijd in om alles te testen.”

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

5 Reacties

    Arnoud Rademaker

    @Mark,

    Het FD is als één van de weinige kranten in staat om dagelijks veel nuttige feiten te combineren met analyses. Er is geen andere Nederlandse krant die een vergelijkbaar niveau haalt. Het FD kan ook voor particulieren een bron van informatie zijn. Met name voor hen die op basis van al deze gegevens zelfstandig aan de slag willen gaan met het ontwikkelen, of werkzaam zijn, met een eigen beleggingsplan. Elk beleggingsplan dient te worden gevoed met informatie. Het Financieele Dagblad voorziet daarin.

    ‘De koersen worden wereldwijd beïnvloed door: koerstechnische factoren, het sentiment, macro-economische factoren, bedrijfseconomische factoren, opmerkelijkheden en de opkomst of juist het wegebben van een crisis’

    Omdat Het Financieele Dagblad in deze informatie voorziet, kan ik een proefabonnement van harte aanbevelen. Misschien is dat een mooi voornemen van het nieuwe jaar. Ik heb in ieder geval veel plezier van mijn abonnement.


    22 december 2008 om 06:50
    vangeest

    Geweldige krant! Mijn favoriet met NRC. FD is veruit het meest helder en bondig geschreven. Geen zin is overbodig. Informatiedichtheid hoog. Communicatief sterk.


    22 december 2008 om 09:48
    Mark de Bruin

    Arnoud: mooi betoog! Als de titel “Het Financieele Dagblad vaart wel bij kredietcrisis” zou zijn geweest had je helemaal gelijk. Maar ik heb express alleen de website FD.NL genoemd icm bezoekcijfers. De bezoekcijfers zijn door de kredietcrisis hoger (“varen wel”). Eens?


    6 januari 2009 om 17:00
    Arnoud Rademaker

    @Mark,

    Eerlijk gezegd, twijfelde ik zelf ook of mijn bovengenoemde reactie wel fair was. Immers, op het moment van schrijven heb je jouw stelling kunnen onderbouwen concrete cijfers. Mijn twijfel zit ‘m in het feit dat meerdere financiële sites rond oktober een toename van aantal bezoekers hebben gemeten. Zie http://www.alexa.com. Er zijn twee redenen geweest om mijn reactie toch te plaatsen;

    1. De http://www.fd.nl is een site met een gedeelte waar uitsluitend abonnementhouders kunnen inloggen. Bij een afnemend aantal abonnementhouders wordt de site (zo kan ik me voorstellen) minder aantrekkelijk voor de categorie ‘afhakers’. Overigens vind ik het volstrekt terecht dat het FD, niet alle waardevolle informatie gratis weggeeft. Er moet toch brood op de plank komen. Maar dat terzijde.

    2. De toename van het bezoekersaantal rond die periode kan ook getuigen van een grote mate van onzekerheid welke onder beleggers leeft. Rond die tijd waren beleggers extreem zenuwachtig. De volatiliteitindex (VIX) stond toen op een absoluut en nooit vertoont hoogtepunt van circa 80. De Call/put-ratio stond volgens mij toen op een nog nooit zo lang volgehouden dieptepunt van 0,9 à 1.0

    Tot slot; bedankt voor je leuke reactie en ik kan heel goed leven met je laatste toevoeging. :-).


    6 januari 2009 om 17:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!